[CG] Phong shading

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

jan

Post#16 » Thu Jun 22, 2006 10:27 am

moest er nu nog uitleg over phong shading zijn?

Shinta
WOZ

Post#17 » Thu Jun 22, 2006 12:56 pm

jan wrote:moest er nu nog uitleg over phong shading zijn?
da mag altijd

jan

Post#18 » Sun Jun 25, 2006 8:10 pm

zie:
das ne smooth shading techniek, da wilt dus zegge da ge de kleur ga laten varieren per getekende pixel, ge begint met voor elke vertex de gemiddelde uitwendige normaal van de aanliggende polygonen te berekenen, bij gouraud shading gaat ge dan de kleur per vertex bepalen aan de hand van die normaal en de opgegeven kleur van die polygoon. en die kleurwaarden gaat ge dan net zoals de z-waarde interpoleren als ge z-buffer uitvoert (of raycasting), het probleem is dat specular higlights zeer puntgeponden zijn en om da proper te krijgen gaat ge ipv eerst de kleuren te bepalen, die gemiddelde normalen interpoleren (net zoals de z-waarden) en dan per verkregen punt dat ge wilt tekenen gaat ge apart de kleur bepalen, zo krijgt ge correcte specular highlights

Norfolk
WOZ

Post#19 » Sun Jun 25, 2006 8:15 pm

jan wrote:ge begint met voor elke vertex de gemiddelde uitwendige normaal van de aanliggende polygonen te berekenen
en hoe kunde weten wa de aanliggende polygonen zijn?

jan

Post#20 » Sun Jun 25, 2006 8:17 pm

gewoon voor elk punt een lusje over alle polygonen en zien of dat punt in die polygoon zit, ge kunt da dus best opnemen in uw datastructuur en bereken wanneer ge het model inlaadt

Shinta
WOZ

Post#21 » Sun Jun 25, 2006 11:40 pm

jan wrote:zie:
das ne smooth shading techniek, da wilt dus zegge da ge de kleur ga laten varieren per getekende pixel, ge begint met voor elke vertex de gemiddelde uitwendige normaal van de aanliggende polygonen te berekenen, bij gouraud shading gaat ge dan de kleur per vertex bepalen aan de hand van die normaal en de opgegeven kleur van die polygoon. en die kleurwaarden gaat ge dan net zoals de z-waarde interpoleren als ge z-buffer uitvoert (of raycasting), het probleem is dat specular higlights zeer puntgeponden zijn en om da proper te krijgen gaat ge ipv eerst de kleuren te bepalen, die gemiddelde normalen interpoleren (net zoals de z-waarden) en dan per verkregen punt dat ge wilt tekenen gaat ge apart de kleur bepalen, zo krijgt ge correcte specular highlights
das een manier, volgens mij moet je zelfs niet de gemiddelde normaal berekenen, de gewone normaal gaat ook, het is gewoon de positie van het punt zelf die het verschil geeft. Om een efficientere methode te gebruiker in plaats van die gemiddelde normaal kan jebeter de normaal opgeven int moff bestand

Norfolk
WOZ

Post#22 » Mon Jun 26, 2006 12:16 am

ja welke normaal zou jij dan nemen voor dat hoekpunt, shinta? die van de polygoon zelf?

jan

Post#23 » Mon Jun 26, 2006 8:56 am

als ge aan smooth shading wilt doen moet ge de gemiddelde normaal berekenen, anders krijgde evengoe onderscheid tussen uw polygonen, ik had mijn gouraud shading eerst zo gemaakt maar dat gaf zo goed als geen verschil met flat shading, dan heb ik de gemiddelde normaal laten gebruiken en toen kon ik wel smoothe modellen renderen

Shinta
WOZ

Post#24 » Mon Jun 26, 2006 10:39 am

Norfolk wrote:ja welke normaal zou jij dan nemen voor dat hoekpunt, shinta? die van de polygoon zelf?
ofwel van de polygoon zelf zodaget verschil wordt gegeven door de hoek van het licht en het oog. Om het probleem van jan te voorkomen moete uw lichtbron dichterbij de wereld zetten om de hoek te vergroten. Maarzijn manier is ook goed

Norfolk
WOZ

Post#25 » Mon Jun 26, 2006 11:16 am

ja volgens dingen da ik op internet las is het idd de gemiddelde normaal berekenen zodat ge geen verschil krijgt tussen de verschillende polygonen :)

jan

Post#26 » Mon Jun 26, 2006 11:31 am

ik laat voor zich spreken :)

Image

Shinta
WOZ

Post#27 » Mon Jun 26, 2006 11:35 am

mooi ;)

Return to “1ste Bachelor”