[CG] Reeks3

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Reeks3

Post#1 » Tue Feb 28, 2006 10:14 am

Segeuh, ff een vraagje over reeks3.

Age de formules van pagina 89 gebruikt, gebruikt ge enkel de p vector en dus niet de v vector. Maar de v bepaalt de kijkrichting dus ge zou die echt wel nodig moeten hebben.

Any answers ?

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

Post#2 » Tue Feb 28, 2006 10:38 am

Amai, just wakker *geeuw* :)

Gebruikt ge niet de formules van p 90? 1) een Eyepoint, 2) een viewing point en 3) een upvector? (kzen just begonne aan die reeks e)

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#3 » Tue Feb 28, 2006 11:07 am

EagleEye812 wrote:Amai, just wakker *geeuw* :)

Gebruikt ge niet de formules van p 90? 1) een Eyepoint, 2) een viewing point en 3) een upvector? (kzen just begonne aan die reeks e)
neeje van 89.

Seg die tweede opgave, van de parallelprojectie, daar moete tog nix mee doen ? Der sta nix van matrix in de cursus ofzo, en parallelprojectie blijft gewoon gelijk.

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#4 » Tue Feb 28, 2006 12:30 pm

ge moet zelf die matrix maken zodat die voorwaarden kloppen :)

User avatar
Nickman
Posts: 391
Contact:

Post#5 » Fri Mar 03, 2006 8:27 pm

Hier zijn test matrixen, ik hoop dat ze juist zijn :)

<<----- ViewingMatrix opstellen p: 3.0 3.0 3.0 0.0 ----->>
-0.71 0.71 0.00 -0.00
-0.41 -0.41 0.82 0.00
0.58 0.58 0.58 -5.20
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- ViewingMatrix opstellen v: 1.0 2.0 3.0 0.0 p: 3.0 3.0 3.0 0.0 ----->>
-0.45 0.89 0.00 -1.34
0.00 0.00 1.00 -3.00
0.89 0.45 -0.00 -4.02
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- ViewingMatrix opstellen v: 1.0 2.0 3.0 0.0 p: 3.0 3.0 3.0 0.0 omega : 90 graden----->>
0.00 -0.00 1.00 -3.00
0.45 -0.89 -0.00 1.34
0.89 0.45 -0.00 -4.02
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- Parallel ProjectieMatrix d : 5 ----->>
1.00 0.00 0.00 0.00
0.00 1.00 0.00 0.00
0.00 0.00 0.00 -5.00
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- Perspectief ProjectieMatrix d : 5 ----->>
-5.00 0.00 0.00 0.00
0.00 -5.00 0.00 0.00
0.00 0.00 -5.00 0.00
0.00 0.00 1.00 0.00

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

Post#6 » Fri Mar 03, 2006 8:50 pm

Code: Select all

eyepoint
  3.0   3.0   3.0   1.0 
viewpoint
  1.0   2.0   3.0   1.0 
De viewingmatrix met viewpoint 0 0 0 1:
----------------------------
[ -0.70711    0.70711    0.00000   -0.00000  ]
[ -0.40825   -0.40825    0.81650    0.00000  ]
[  0.57735    0.57735    0.57735   -5.19615  ]
[  0.00000    0.00000    0.00000    1.00000  ]


De viewingmatrix:
----------------------------
[ -0.44721    0.89443    0.00000   -1.34164  ]
[  0.00000    0.00000    1.00000   -3.00000  ]
[  0.89443    0.44721   -0.00000   -4.02492  ]
[  0.00000    0.00000    0.00000    1.00000  ]


De viewingmatrix, de camera gedraaid rond 90graden:
----------------------------
[  0.00000   -0.00000    1.00000   -3.00000  ]
[  0.44721   -0.89443   -0.00000    1.34164  ]
[  0.89443    0.44721   -0.00000   -4.02492  ]
[  0.00000    0.00000    0.00000    1.00000  ]


De Parallel Projectie matrix, met d = 5.0:
----------------------------
[  1.00    0.00    0.00    0.00  ]
[  0.00    1.00    0.00    0.00  ]
[  0.00    0.00    0.00   -5.00  ]
[  0.00    0.00    0.00    1.00  ]


De Perspectief Projectie matrix, met d = 5.0:
----------------------------
[ -5.00    0.00    0.00    0.00  ]
[  0.00   -5.00    0.00    0.00  ]
[  0.00    0.00   -5.00    0.00  ]
[  0.00    0.00    1.00    0.00  ]



User avatar
Arutha
Posts: 20

check

Post#7 » Sat Mar 04, 2006 10:36 am

't zie der goe uit. 'k hed erges bij die hoeke een x staan ipv een y nogal ne rottige error die 'k moeilijk vond :( . Ma nu is't hetzelfde :P !

eyep: 3.000, 3.000, 3.000, 1.000
viewp: 1.000, 2.000, 3.000, 1.000

new eye vector
2.000 1.000 0.000 0.000

hoeken 90.000 , 26.565
Matrix:
-0.4 0.9 0.0 -1.3
0.0 0.0 1.0 -3.0
0.9 0.4 -0.0 -4.0
0.0 0.0 0.0 1.0

User avatar
Kemblin
Posts: 78

Post#8 » Sat Mar 18, 2006 2:27 pm

pff ik vind maar ni waar die ρv , gamma v en teta v voor staan en hoe ge die juist kunt vinden :s

User avatar
Chatora
Posts: 37

Post#9 » Sat Mar 18, 2006 3:04 pm

Dat zijn toch gewoon uw bolcoördinaten?
En die 'gamma' is trouwens een phi. ;)

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

Post#10 » Sat Mar 18, 2006 3:09 pm

Bolcoordinate van u kijkrichting, right?
ge moet wel oppasse voor uwe phi-v die negatief wordt

User avatar
Kemblin
Posts: 78

Post#11 » Sat Mar 18, 2006 7:28 pm

mjah maar hoe vindt ge die, ik stel dus gewoon ro, phi, teta gelijk aan het viewpoint en dan doe ik

rotatie over x as over hoek (-phi)
rotatie over z as over hoek (-teta-(pi/2))
translatie T(-p) (p vind ik via het eyepoint)

User avatar
Kemblin
Posts: 78

Post#12 » Sun Mar 19, 2006 11:47 am

niemand ? :(

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#13 » Sun Mar 19, 2006 12:04 pm

die berekeningen staan letterlijk in de cursus...
ro phi en teta zijn niet de coordinaten van het viewpoint...

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests