[CG] Backface culling

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Nickman
Posts: 391
Contact:

Backface culling

Post#1 » Sat Jun 24, 2006 5:18 pm

ik heb net nog is da stuk van backface culling helemaal bezien en bij het stuk over parallel wordt dat uitgewerkt naar D = -sz

Maar als ik naar die determinant zie en een paar pagina's terug blader naar waar je kan zien wat sz is, dan moet je volgens mij uitkomen op:

D = sz

en dan moet u z componente positief zijn inplaats van negatief...
Iemand een idee vanwaar die ' - ' komt?
Webmaster of http://www.bwf.be
Make it idiot proof and someone will make a better idiot!

[quote="zarry"][url=http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?p=12475#12475]wickaaaah! thcikci tschiki paaaauuuuw wicked-original![/url][/quote]

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#2 » Sat Jun 24, 2006 7:14 pm

Buh ... voor mij is backface culling gewoon die matrix om te bewijze datta tegenwijzerzin is.

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#3 » Sat Jun 24, 2006 7:43 pm

Nickman, daar hebbek ook mee zitten sukkelen :/ ook nog ni uitgekomen

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#4 » Sun Jun 25, 2006 3:21 pm

We need a Norfolk post here!

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Re: Backface culling

Post#5 » Sun Jun 25, 2006 4:25 pm

Nickman wrote:ik heb net nog is da stuk van backface culling helemaal bezien en bij het stuk over parallel wordt dat uitgewerkt naar D = -sz

Maar als ik naar die determinant zie en een paar pagina's terug blader naar waar je kan zien wat sz is, dan moet je volgens mij uitkomen op:

D = sz

en dan moet u z componente positief zijn inplaats van negatief...
Iemand een idee vanwaar die ' - ' komt?
allez dan...
The thing is:

Den arickx heeft in de cursus zelf een denkfout gemaakt. Aangezien we in de tegengestelde kijkrichting kijken, bevat de normaal van een vooraanzicht polygoon dus een POSITIEVE z-component. In de cursus staat er dat deze een negatieve z-component zou hebben. Dit is dus fout. Dus als D > 0 dan komt D overeen met sz.

Het is dus allemaal door de eerste denkfout dat de rest niet klopt ;)
In de slides staat het correct

Had dit trouwens derstraks pas gemerkt aangezien ik uit cursus geleerd heb en toen nog niet echt grondiger erover nagedacht had. Nu bij herhalen was het me opgevallen :P Dermee dat ik nu pas antwoord :)

User avatar
Nickman
Posts: 391
Contact:

Post#6 » Sun Jun 25, 2006 4:41 pm

yippee, dan toch juist geredeneerd ;)

Pr0fage
Posts: 12

Post#7 » Sun Jun 25, 2006 10:05 pm

ge moet bij het studeren van gfx er altijd rekening mee houden dat die cursus oorspronkelijk voor een linkshandig assenstelstel is geschreven. als ge een minneke teveel ziet, ligt het 99% kans daaraan

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#8 » Sun Jun 25, 2006 11:30 pm

ja da kan want dan zou je de z-as gelijk in de kijkrichting leggen en is alles omgedraaid :)

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

Post#9 » Mon Jun 26, 2006 1:41 pm

lol :p
Cursus wrote:Uit de voorwaarde D > 0 bekomen we dan inderdaad dat de z-componente van de
uitwendige normaal (dus n·ez) negatief moet zijn
Slides wrote:D=sz > 0 ...zodat inderdaad de z-componente van de normaal positief moet zijn!
#-o

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#10 » Mon Jun 26, 2006 1:55 pm

wa gij vraagt sta toch in de norfolk zijn uitleg :p

ge moet de slides volgen :)

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

Post#11 » Mon Jun 26, 2006 5:00 pm

ik vraag jsut niks, ik was derstrak gewoon de slides met de cursus aant vergelijken en het staat inderdaad zo exact dezelfde zin structuur een tegenovergestelde argumentering :lol:

En dat wou ik gewoon even aantonen :shock:

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#12 » Mon Jun 26, 2006 5:13 pm

hoooo

I'm sorry mr angrypants :(

User avatar
Nickman
Posts: 391
Contact:

Post#13 » Mon Jun 26, 2006 5:39 pm

helaba, ge moet elle stress ni op elkaar uitwerken he :D

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron