Hoe kom je bij het laatste van de oplossingen voor werkblad 1 op die sinus bij die Fourier getransformeerde? (wrs triviaal voor jullie, maar Inge heeft dat niet gehad

Moderator: Praesidium
Je gebruikt eerst dat lim(dt->oneindig)U(to+dt,to) =1Misschien een stomme vraag, maar kan iemand mij even uitleggen hoe we aan (2.4) op p.21 komen? En misschien ook hoe je daaruit die e-macht haalt?
Humz ik heb dat op een beetje andere manier genoteerd tijdens de les, ik wou die oplossingsmanier ook eens doorgeven:Caro wrote:Je gebruikt eerst dat lim(dt->oneindig)U(to+dt,to) =1Misschien een stomme vraag, maar kan iemand mij even uitleggen hoe we aan (2.4) op p.21 komen? En misschien ook hoe je daaruit die e-macht haalt?
Dan krijg je voor de tijdsevolutie operator de vorm
U(to+dt,to) = 1 - i*O(perator)dt, waarbij O hermitisch is.
En dan stellen ze O = H/h met als reden dat de hamiltoniaan de generator is van de tijdsevolutie (naar anologie met de Planck-Einstein relatie), maar dit zeggen ze in de cursus pas later.
In hoeverre is dat boek eens doornemen voor het examen handig? Want als er naar wordt verwezen is het altijd voor de zeer geïnteresseerde lezer. Mijn interpreatie is dus = niet echt kennen. Allez, ik dacht dat dat boek echt van een te hoog niveau ging zijn, of valt dat nog mee?Caro wrote:Hey,
Ik heb dat boek van Sakurai J.J. op mijn computer staan. Als iemand dat nog wilt hebben dan zal ik dat doorsturen mits ze er een manier voor vinden, want het bestand is wel 70 mb groot.
x
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest