En alleen al dat de PVDA+ overal rode neusjes gaat hangen/schilderen is reden genoeg om die partij niet serieus te nemen, dus daarbij mijn stelling: "Wie stemt er nu op PVDA+?"
Begin nu a.u.b. geen serieuze topic over mijn opinies

Moderator: Praesidium
Eindelijk eens iemand die iets statistisch correct zegt...Pieter Belmans wrote:Daar moogt ge geen causaal verband uit trekken technisch gezien. Bovendien is de CD&V gestegen, ondanks de split met N-VA, dus het aandeel historische stemmers dat alleen maar kan dalen is toch gestegen?Ze hebben er wel een sterkere basis, maar in Arendonk bijvoorbeeld haalt het voormalige kartel een vooroorlogse score van 54% terwijl ik mij ni direct een kopstuk kan inbeelden dat daar woont.
Ze hadden aandacht nodig en weinig geld. Ze hebben niet zo'n grote bekendheid en worden daarom nogal uit het politieke debat geweerd, ondanks een goed uitgewerkt programma. De bedoeling was om op te vallen en bekendheid te verwerven zodat er wel naar hun standpunten wordt geluisterd. Dus wie stemt er nu op de PVDA+? mensen die dankzij die neuzen het programma hebben gelezen.Shinta wrote:En alleen al dat de PVDA+ overal rode neusjes gaat hangen/schilderen is reden genoeg om die partij niet serieus te nemen, dus daarbij mijn stelling: "Wie stemt er nu op PVDA+?"
Volgens mij hadden ze die aandacht ook op een andere manier kunnen verkrijgen. Die rode neuzen op zich nog OK, maar met zo'n slogan 'Stop het politieke circus'. Wie is er nu bezig met het circus? Het is altijd gemakkelijk om commentaar te geven op de huidige regering. Als je niet regeert kan je ook niets fout doen.ben wrote: Ze hadden aandacht nodig en weinig geld. Ze hebben niet zo'n grote bekendheid en worden daarom nogal uit het politieke debat geweerd, ondanks een goed uitgewerkt programma. De bedoeling was om op te vallen en bekendheid te verwerven zodat er wel naar hun standpunten wordt geluisterd. Dus wie stemt er nu op de PVDA+? mensen die dankzij die neuzen het programma hebben gelezen.
True, maar eenmaal in een stemkantoor zulle de meesten mensen dan toch wel stemmen...Teun wrote:België heeft geen stemplicht, enkel opkomstplicht.
Er zijn 7.7 miljoen stemgerechtigden in België en 900000 daarvan stemmen ongeldig of blanco. Aldus meerdere kranten in aanloop naar de verkiezingen. Dat is van dezelfde grootteorde als de grootste partij bij federale verkiezingen.nasam wrote:True, maar eenmaal in een stemkantoor zulle de meesten mensen dan toch wel stemmen...Teun wrote:België heeft geen stemplicht, enkel opkomstplicht.
Tijdens een proef van binnelandse zaken vlak voor de verkiezingen slaagde 25% van de leerkrachten der niet in om geldig te stemmen.Pieter Belmans wrote:Er zijn 7.7 miljoen stemgerechtigden in België en 900000 daarvan stemmen ongeldig of blanco. Aldus meerdere kranten in aanloop naar de verkiezingen. Dat is van dezelfde grootteorde als de grootste partij bij federale verkiezingen.nasam wrote:True, maar eenmaal in een stemkantoor zulle de meesten mensen dan toch wel stemmen...Teun wrote:België heeft geen stemplicht, enkel opkomstplicht.
Het zou maar gek zijn moest België met opkomstplicht een stemmingspercentage van pakweg 97% halen, terwijl in landen met stemrecht den opkomst rond de 50-60% schommelt.
Is dat echt 10%? Ik hoorde van een voorzitter in een stembureau (800 man per bureau moet er komen stemmen ongeveer?) dat er 6 niet waren komen opdagen. Nu is dit de meest rampzalige steekproef ooit, maar als ik een overheid met begrotingstekort was zou ik weten wat te doenMath Wolf wrote:Die opkomstplicht wordt in praktijk ook zelden doorgevoerd.
In stemlokalen blijkt vaak dat tot 10% van de stemgerechtigden niet komt opdagen. Van degenen die wel komt opdagen, stemt ongeveer 5% blanco of ongeldig, dus dan kom je inderdaad in totaal aan die 900 000 van Pieter Belmans. Reken daarbij dat er zelden boetes gegeven worden als je niet komt stemmen (enkel als je als bijzitter niet komt opdagen), en je weet dat we in praktijk eigenlijk al een halvelings stemrecht ipv stemplicht (opkomstplicht) hebben.
Ik ken een kantoor waar er 172 van de ~1100 niet zijn komen opdagen...Pieter Belmans wrote:Is dat echt 10%? Ik hoorde van een voorzitter in een stembureau (800 man per bureau moet er komen stemmen ongeveer?) dat er 6 niet waren komen opdagen. Nu is dit de meest rampzalige steekproef ooit, maar als ik een overheid met begrotingstekort was zou ik weten wat te doen.
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests