IQ test

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

Poll: En je IQ was?

150
0
No votes
150
0
No votes
140-150
3
6%
140-150
3
6%
130-140
7
14%
130-140
7
14%
120-130
8
16%
120-130
8
16%
110-120
2
4%
110-120
2
4%
100-110
0
No votes
100-110
0
No votes
90-100
0
No votes
90-100
0
No votes
Ik kan niet lezen
5
10%
Ik kan niet lezen
5
10%
Total votes: 50

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#76 » Wed Jan 10, 2007 3:33 pm

Karel wrote:Enfin, waarschijnlijk is er wel een formele definitie voor hoogbegaafdheid die dat intuïtieve conflict uit sluit, maar ik vind het onderwerp verre van boeiend genoeg om mij daar verder in te verdiepen.
Zover ik weet,is er geen letterlijke definitie van hoogbegaafdheid, maar er zijn wel factoren die een hoogbegaafd iemand onderscheiden. Zo blijkt plots als ik de opsomming van al die eigenschappen bekijk, dat ik hoogbegaafd ben, (ik voldoe/voldeed in mijn kindertijd aan quasi alles wat er gezegd wordt)terwijl mijn IQ (waarschijnlijk ergens tussen 130 en 140) relatief laag is om hoogbegaafd te zijn.

Ik kan wel begrijpen dat het onderwerp je niet interesseert en in principe zijn zowel IQ en hoogbegaafdheid artificiële begrippen die niet 100% objectief te meten zijn.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#77 » Wed Jan 10, 2007 4:24 pm

Karel wrote:
Verdyck wrote: Het is een zwakte voor de persoon zelf ook, wie nooit heeft leren studeren werken, gaat het eerste jaar van de unief goed met zijn bakkes tegen de grond (allee toch velen onder hen).
Och komaan, als je te lomp bent om jezelf te leren studeren, dan kun je bezwaarlijk hoogbegaafd of zelfs intelligent genoemd worden.
...
Einstein was destijds ook gebuisd voor fysica en is met de grootste moeite zijn middelbaar doorgeworsteld...

Uzelf leren studeren speelt hier niet mee. Het is de noodzaak om te moeten studeren die speelt. Als je in een middelbaar nooit de noodzaak hebt om te studeren, wat zou je het dan gaan 'leren'? Bezig zijn met het leren van zaken die je al kent is immers puur tijdverlies.
Last edited by Foundation on Wed Jan 10, 2007 4:32 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#78 » Wed Jan 10, 2007 4:29 pm

Ik herinner mij nog ergens dat er drie jaar geleden dat van Tendeloo zei dat er zelfs één van de belangrijkere proffesoren(bekleed nu bestuursfunctie, maar ben zijn naam al lang kwijt)in de faculteit Fysica zijn eerste jaar heeft gedubbeld.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#79 » Wed Jan 10, 2007 4:32 pm

Verdyck wrote:Ik herinner mij nog ergens dat er drie jaar geleden dat van Tendeloo zei dat er zelfs één van de belangrijkere proffesoren(bekleed nu bestuursfunctie, maar ben zijn naam al lang kwijt)in de faculteit Fysica zijn eerste jaar heeft gedubbeld.
Ik zeg zelfs meer: Van Tendeloo heeft letterlijk meermaals gezegd dat er VERSCHILLENDE professoren hun 1ste jaar hebben gedubbeld.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
j0lle
WOZ
Posts: 396

Post#80 » Wed Jan 10, 2007 5:23 pm

Math Wolf wrote:
Verdyck wrote:Ik herinner mij nog ergens dat er drie jaar geleden dat van Tendeloo zei dat er zelfs één van de belangrijkere proffesoren(bekleed nu bestuursfunctie, maar ben zijn naam al lang kwijt)in de faculteit Fysica zijn eerste jaar heeft gedubbeld.
Ik zeg zelfs meer: Van Tendeloo heeft letterlijk meermaals gezegd dat er VERSCHILLENDE professoren hun 1ste jaar hebben gedubbeld.

HA!
altijd al geweten da ik prof ging worde 8)
qwertyuiop

Mawa
WOZ
Posts: 1050

Post#81 » Wed Jan 10, 2007 5:43 pm

mss is er dan nog hoop voor mij :D
WINAK Schachtenkoningin 2005-2006
VLOT Porno 2005-2006
WINAK Quaestor 2006-2007
WINAK Meter 2007-2008

0g1op
Posts: 89

Post#82 » Wed Jan 10, 2007 6:15 pm

Math Wolf wrote:
Verdyck wrote:Ik herinner mij nog ergens dat er drie jaar geleden dat van Tendeloo zei dat er zelfs één van de belangrijkere proffesoren(bekleed nu bestuursfunctie, maar ben zijn naam al lang kwijt)in de faculteit Fysica zijn eerste jaar heeft gedubbeld.
Ik zeg zelfs meer: Van Tendeloo heeft letterlijk meermaals gezegd dat er VERSCHILLENDE professoren hun 1ste jaar hebben gedubbeld.
Die lessen heb ik dan toch allemaal wel gemist denk ik, want ik heb er nooit iets van gehoord en ik ben altijd naar zijn lessen geweest.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#83 » Wed Jan 10, 2007 6:37 pm

0g1op wrote:
Math Wolf wrote:
Verdyck wrote:Ik herinner mij nog ergens dat er drie jaar geleden dat van Tendeloo zei dat er zelfs één van de belangrijkere proffesoren(bekleed nu bestuursfunctie, maar ben zijn naam al lang kwijt)in de faculteit Fysica zijn eerste jaar heeft gedubbeld.
Ik zeg zelfs meer: Van Tendeloo heeft letterlijk meermaals gezegd dat er VERSCHILLENDE professoren hun 1ste jaar hebben gedubbeld.
Die lessen heb ik dan toch allemaal wel gemist denk ik, want ik heb er nooit iets van gehoord en ik ben altijd naar zijn lessen geweest.
Bij mij was het in de les van 1ste kan + herhaald op het examen tegen 2 mensen van de voormalige 1ste kan die hier nu niet meer zitten. (details: Gwen in 2de zit en ... in 1ste zit) ... weet ik niet meer, ook 1 van de meisjes.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Teun
Posts: 216

Post#84 » Wed Jan 10, 2007 7:47 pm

Math Wolf wrote:
Teun wrote:Het zelf samenstellen van het lespakket lijkt op het eerste zicht een hoop voordelen te bevatten. Er zijn echter ook nadelen aan: Het middelbaar onderwijs is nog steeds algemeen. Leerlingen moeten voorbereid worden op verder studies, dus ze moeten een goede basis voor verschillende vakken hebben. Als je leerlingen laat kiezen, zal de talenkennis bijvoorbeeld met grote stappen achteruitgaan. De indeling zoals we die nu hebben lijkt me eigenlijk ideaal. Leerlingen kunnen al kiezen uit een groot aanbod van verschillende richtingen die tch een hele reeks algemene vakken gemeenschappelijk hebbben.
... en krijgen in hun 6de jaar wetenschappen-wiskunde nog altijd 3 uur Frans, 4 uur Nederlands en 1 uur Duits per week, moeten nog altijd wekelijks 100 Franse woorden vanbuiten leren en Franse tijden leren die je toch nooit in praktijk gebruikt, ... (moet ik nog verdergaan?)

Grotendeels akkoord, maar ik vind wel dat ze 2 soorten taal moeten aanbieden, bijvoorbeeld:
* Frans (het praktisch gebruik van de taal)
* Frans (de basis en structuur van de taal)
Als beide bijvoorbeeld 2 lesuren zijn, kan je iemand van wetenschappen-wiskunde verplichten 1 van beide te doen. Zij zullen dan voornamelijk het 1ste kiezen. Mensen uit de talen zullen ze dan beide doen om een sterke basis te hebben voor verdere studies.
Je kritiek heeft meer te maken met hoe een taal wordt aangeleerd. Niet met het inhoudelijke lesprogramma van het onderwijs.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#85 » Wed Jan 10, 2007 8:28 pm

Teun wrote: Je kritiek heeft meer te maken met hoe een taal wordt aangeleerd. Niet met het inhoudelijke lesprogramma van het onderwijs.
Ja en nee. Het systeem moet zo worden dat van alles iets verplicht wordt, maar je toch kan kiezen voor het praktisch gebruik van zowel taal als wiskunde. Wat is iemand die nooit iets wiskundig later gaat doen met het kunnen uitrekenen van een integraal en wat is een wiskundige met een uitzondering op de regel van de subjonctif passé?
Verplicht wiskunde, wetenschappen en talen, maar geef de keuze tussen de nuttige toepassingen erop en de echte basis. Mensen die iets later nodig hebben, kunnen dan zowel de basis als de toepassingen volgen daarvan en zien alleen ietwat nuttige dingen (praktisch gebruik van taal, spreken en luisteren, rekentrucjes, hoe een computer gebruiken om iets te berekenen, statistiek) van de rest.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#86 » Wed Jan 10, 2007 8:35 pm

Eigenlijk mag de wiskunde wel best eens wat hervormt worden, heel die cursus calculus van het eerste semester mogen ze er toch door draaien vinnek. allee gecombineerd op drie jaar eh. Echte basic dingen zoals tien pagina's basic groepentheorie, verzamelingenleer en logica.

Nu is alles in de wiskunde van het secundair hypertoegepast. Formules en functies invoeren in een grafisch rekenmachien en het maximum van de functies zoeken op u rekenmachien, daar dient de opleiding wiskunde niet voor eh, das meer iets voor de handleiding.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#87 » Wed Jan 10, 2007 9:13 pm

Verdyck wrote:Eigenlijk mag de wiskunde wel best eens wat hervormt worden, heel die cursus calculus van het eerste semester mogen ze er toch door draaien vinnek. allee gecombineerd op drie jaar eh. Echte basic dingen zoals tien pagina's basic groepentheorie, verzamelingenleer en logica.

Nu is alles in de wiskunde van het secundair hypertoegepast. Formules en functies invoeren in een grafisch rekenmachien en het maximum van de functies zoeken op u rekenmachien, daar dient de opleiding wiskunde niet voor eh, das meer iets voor de handleiding.
Wel, pas het dan aan zoals ik het voorstel. Splits de cursus wiskunde op in toegepaste en fundamentele al vanaf het middelbaar. In toegepaste kunnen mensen die er toch later niet mee doen hun functies blijven invoeren op een rekentoestel, de mensen die iets willen doen waarvoor ze wiskunde nodig hebben kunnen zowel de theoretisch als de toegepaste doen en hebben ineens een stevige basis voor aan een universitaire opleiding te beginnen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#88 » Thu Jan 11, 2007 12:58 am

Verdyck wrote:Eigenlijk mag de wiskunde wel best eens wat hervormt worden (...)
Talen waren toch erg belangrijk? :twisted:

Taalonderwijs wordt volgens mij nog teveel gegeven uit grammaticaboekjes. Volgens mij: niks beter om een taal te leren dan de gazet te lezen. La Libre Belgique is niet alleen interessanter dan een of ander stuk Voltaire, ge zult er ook meer van leren over moderne taal. Er kunnen zelfs minder lesuren talen gegeven worden volgens mij (5u Nederlands, nooit iets zinnigs aan gehad).

Met wiskunde is het toch opletten. Ze zijn met niet veel, diegenen die helder en logisch in abstracte termen kunnen redeneren. Het vraagt heel wat tijd om die abstracties te leren en om daar vaardigheden in te ontwikkelen, en er is weinig mogelijk om dat allemaal wat concreter met voorbeelden te staven - de echte wereld is immers imperfect en heel wat ingewikkelder.

Om maar een voorbeeld te geven: het concept van een reëel, niet rationaal getal. Kan niet voorgesteld worden door een breuk. Tussen 0 en 1 liggen er oneindig veel rationale getallen, en daartussen nog eens oneindig veel irrationale. Nochtans, als ik een as teken tussen 0 en 1, en ik zet ergens een streep, dan zie ik daar toch een deelverhouding staan die perfect meetbaar en dus rationaal is. Die irrationale getallen, waar zitten die ergens? Eer je doorhebt dat het meer een concept is dan wat anders, ben je al wel even verder. En dan ben je nog niet begonnen aan 'wat is een functie'...

Hypertoegepast zou ik mijn wiskunde van het middelbaar zeker niet willen noemen. Ik zou wat gegeven hebben voor een origineel vraagstuk in de les, in plaats van steeds die gortdroge 'bereken de afgeleide van blablabla' opgavetjes. Maar dat verschilt denk ik heel hard van school tot school. Ik had in mijn laatste jaar middelbaar echt nog iemand van de oude stempel.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#89 » Thu Jan 11, 2007 1:09 am

Foundation wrote:
Verdyck wrote:Eigenlijk mag de wiskunde wel best eens wat hervormt worden (...)
Talen waren toch erg belangrijk? :twisted:
Die zit, prachtig!
Foundation wrote:Hypertoegepast zou ik mijn wiskunde van het middelbaar zeker niet willen noemen. Ik zou wat gegeven hebben voor een origineel vraagstuk in de les, in plaats van steeds die gortdroge 'bereken de afgeleide van blablabla' opgavetjes. Maar dat verschilt denk ik heel hard van school tot school. Ik had in mijn laatste jaar middelbaar echt nog iemand van de oude stempel.
Hier moet ik je wel corrigeren. Zover ik weet ben je van mijn jaar (1985) en de nieuwe leerplannen zijn pas na ons ingegaan. Wij kregen bijvoorbeeld nog verplichte verzamelingenleer. Die is nu VOLLEDIG AFGESCHAFT. Mensen die nu uit het middelbaar komen, kennen als ze nooit zijn blijven zitten zelfs geen deelverzameling of doorsnede meer, begrippen die toch ook voor een praktisch gebruik van de wiskunde fundamenteel zijn, denk ik. Los van de leerkracht (daar heb ik ook veel geluk mee gehad) hebben wij zoiezo een grote wiskunde voorsprong wat het middelbaar betreft op de generatie 1990 (huidig 5de middelbaar)

Op vijf jaar tijd is het niveau merkbaar gedaald.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#90 » Thu Jan 11, 2007 1:27 am

Ik ben van 1986, geboren in de dagen rond Tsjernobyl :D

Verzamelingenleer - is dat zelfs niet iets uit een lagere school? Ik kan mij toch nog Venn-diagrammekes herinneren op die bankjes. OK, da's wel basic - dat moet zeker gezien zijn.

Ik denk wel dat het vrij voorbarig is om van niveaudaling te spreken. Volgens mij is dat meer perceptie dan wat anders. Ik denk dat de stof misschien veranderd is - er zal nu bvb misschien aandacht gegeven worden aan fractals, wat 30 jaar geleden helemaal anders was. Ook kan niemand tegenwoordig nog werken met rekenlinialen, en worden er al helemaal geen boeken meer gehanteerd met integralen, sinussen, cosinussen, enz om te interpoleren tot 5 beduidende cijfers - uw computer geeft er u desnoods 15.

Ook de methodes veranderen dus. Maar voor niveaudaling te onderzoeken zou ik toch eerder kijken naar bvb scores op olympiades. Die zijn denk ik wel vrij representatief. En als je achteraf ondertussen de stof kent, is het inderdaad wel gemakkelijk om aan te nemen dat je die in een middelbaar ook had kunnen zien - ik kan hetzelfde zeggen van programmeren: dat hadden ze me evengoed in een middelbaar kunnen aanleren.

Er moet dus zeker ook over gewaakt worden dat het haalbaar blijft voor iedereen, niet enkel voor de talenten. Het blijft een algemeen secundair. Maar misschien zouden de scholen meer moeite moeten doen, om bvb leerkrachten te stimuleren een soort wiskunde atelier op te richten waar leerlingen tijdens de middagpauze uit vrije wil eens kunnen kennismaken met andere stukjes wiskunde. groepentheorie, ringentheorie, de valkuilen van de statistiek of van afrondingen, fractals, noem maar op.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests