[Prog] Een paar vraagjes

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Phil

[Prog] Een paar vraagjes

Post#1 » Thu Jan 04, 2007 5:05 pm

jow,

ik heb een paar vraagjes bij de theorie van programmeren.. Hopelijk kan iemand die hier beantwoorden (wrs wel ^^)

1. Moeten wij het gebruik van type-test en type-guard kennen? (ivm polymorfisme)
2. Een MODULE lijkt in een aantal opzichten op een object/klasse. Welke gelijkenissen (expliciet zowel als impliciet) herken je, en waar zijn de verschillen?
3. Wat zijn de specifieke gebruikseigenschappen van een RECORD als parameter?
4. Geef een gedetailleerd en volledig overzicht van de toepassingsmogelijkheden van homogeen samengestelde types in Oberon (is da gewoon sorteren van een lijst getallen mbv arrays en daar vb'en opgeven ofzo?)

bedankt enzo :D

Robbe
WOZ

Re: [Prog] Een paar vraagjes

Post#2 » Thu Jan 04, 2007 5:46 pm

Phil wrote:1. Moeten wij het gebruik van type-test en type-guard kennen? (ivm polymorfisme)
Ja, maar het heeft weinig te maken met polymorphisme. Typetests kijken of een variabele van een bepaald type is. Typeguards kun je dan bijvoorbeeld gebruiken om een extended type te gebruiken i.p.v. het meegegeven basis-type, wat niet gaat zonder typeguards.
Phil wrote:2. Een MODULE lijkt in een aantal opzichten op een object/klasse. Welke gelijkenissen (expliciet zowel als impliciet) herken je, en waar zijn de verschillen?
Van een module kan maar 1 instantie bestaan, de module zelf, van een object/klasse meerdere. Ook kan je een module niet instantieren door NEW zoals objecten/klassen. Er zijn er nog wel een paar waar ik niet direct kan opkomen, maar ik denk dat je nu al wel verder kunt ;)
Phil wrote:3. Wat zijn de specifieke gebruikseigenschappen van een RECORD als parameter?
Wat versta je onder gebruikseigenschappen?
Phil wrote:4. Geef een gedetailleerd en volledig overzicht van de toepassingsmogelijkheden van homogeen samengestelde types in Oberon (is da gewoon sorteren van een lijst getallen mbv arrays en daar vb'en opgeven ofzo?)
Ik denk dat hij hier bedoeld wat de voor- en nadelen van array's (= homogeen samengestelde types) zijn en hoe en wanneer je ze moet gebruiken :? not sure though
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Nick
Prosenior

Re: [Prog] Een paar vraagjes

Post#3 » Thu Jan 04, 2007 6:06 pm

Robbe wrote:
Phil wrote:3. Wat zijn de specifieke gebruikseigenschappen van een RECORD als parameter?
Wat versta je onder gebruikseigenschappen?
Das gewoon een moeilijke verwoording voor: Leg uit hoe het gebruik van "RECORD" werkt, en zijn eigenschappen. Staat volgens mij mooi perfect geschreven in de cursus :)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

zarry

Post#4 » Thu Jan 04, 2007 7:07 pm

De gebruikseigenschappen van record als parameter is da ni gewoon da ge zo de uitbreidingen enzo ook kunt gebruiken in OO? en da ge zo de basis kunt testen formeel een uitbreiding kunt gebruiken actueel en al?
anders staat die als parameter daar voor niks bij e :) dan zou de vraag zijn blabla gebruik blabla voor heterogene types blablablaaaaa.. denk ik e, de rest klopt wel environ?? denk ik :D jie
Ik spreek Zwarryzwaniaans en jij?

Robbe
WOZ

Post#5 » Thu Jan 04, 2007 8:41 pm

zarry wrote:en da ge zo de basis kunt testen formeel een uitbreiding kunt gebruiken actueel en al?
wuh? :shock:

Als ge bedoeld dat ge dan als formele parameter een basisklasse als type opgeeft maar actueel een afgeleide klasse kunt gebruiken, dan: ja. Anders: volgende keer proberen de mixer achterwege te laten, dan is de vraag wat duidelijker ;)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

zarry

Post#6 » Thu Jan 04, 2007 9:49 pm

Robbe wrote: Anders: volgende keer proberen de mixer achterwege te laten, dan is de vraag wat duidelijker ;)
Ja, das is door da touchpad waar ik af en toe over kom. Dan zijn mijn zinnen niet echt juist meer omda die cursor dan zo ergens tusse komt. En da hangt soms u k**** uit en dan leest ge da ni na enzo.. maar ge snapt het e wak wil zegge :)

DAN NOG EEN VRAAG (de examens zijn daar zeker ;p)

De ,,receiver” parameter moet ofwel een waarde parameter ,,pointer to record” ofwel een variabele parameter ,,record” zijn. Leg uit of bedenk een
zinnige reden hiervoor (eventuele hint: denk aan de wijze waarop parameters in de run-time
stackopbouw doorgegeven worden).

alvast bedankt en jieeeeeee

zarry

Post#7 » Thu Jan 04, 2007 10:47 pm

ahja, die waarde parameter is zo ne pointer naar een record en da is dan zo een object en da moet dus ne pointer zijn, dit is door den dynamiteit
en die variabele parameter is eigenlijk ook ne pointer naar dus das 't zelfde.. allé zoiets ma dan in zinnen waarvoor ge punten kunt krijgen.
Ni?

Phil

Post#8 » Thu Jan 04, 2007 10:59 pm

Ik weet niet, maar wat ik wel weet is da uw posts altijd hilarisch zijn :lol:

cG`

Post#9 » Thu Jan 04, 2007 11:09 pm

zarry wrote:Ja, das is door da touchpad waar ik af en toe over kom. Dan zijn mijn zinnen niet echt juist meer omda die cursor dan zo ergens tusse komt. En da hangt soms u k**** uit en dan leest ge da ni na enzo.. maar ge snapt het e wak wil zegge :)
barry als ge deze drivers van synaptics installeert voor da touchpad dan kunde da uitschakelen (van de veronderstelling uitgaande da ge een muis gebruikt op uwe laptop): http://www.synaptics.com/decaf/drivers/ ... .30.06.zip Het touchpad da in uwe (of mijne) laptop zit is nie van synaptics maar die drivers werken perfect. Kheb da aant zoeken geweest want ik kwam ook altijd op da touchpad met frustraties tot gevolg :p

Norfolk
WOZ

Post#10 » Thu Jan 04, 2007 11:24 pm

zarry wrote:ahja, die waarde parameter is zo ne pointer naar een record en da is dan zo een object en da moet dus ne pointer zijn, dit is door den dynamiteit
en die variabele parameter is eigenlijk ook ne pointer naar dus das 't zelfde.. allé zoiets ma dan in zinnen waarvoor ge punten kunt krijgen.
Ni?
Een waarde parameter wordt gekopieerd naar de stack. Als dit dus geen pointer zou zijn, zou het object gekopieerd worden naar de stack. Daarop wordt dan de methode uitgevoerd. En na de methode wordt het object terug verwijderd van de stack. Dit zou totaal nutteloos zijn. Daarom moet een waarde parameter dus van het pointer type zijn. De pointer zal op de stack geplaatst worden, waardoor er een verwijzing ontstaat naar waar het object staat. Hierdoor zullen na de methode oproep, de veranderingen (als er zijn) ook doorgevoerd zijn. En is de methode oproep nuttig geweest.

Voor een variabele parameter wordt door de compiler zelf de pointer op de stack geplaatst. Hierdoor mag het type dus van "RECORD" zijn. Aangezien toch de pointer op de stack wordt geplaatst, zullen de veranderingen (weer, als er zijn) doorgevoerd worden.

zarry

Post#11 » Fri Jan 05, 2007 12:04 am

cG wrote:(van de veronderstelling uitgaande da ge een muis gebruikt op uwe laptop)
en de jury zegt: *PEEEEEUT* nee carlo.. nee.. ;p

En merci voor de info Norfolk.. btw, sjotte gij bij aarselaar of hedde u inspanning beperkt tot de site make? :D jieee jaques cousteau

Nick
Prosenior

Post#12 » Fri Jan 05, 2007 1:00 am

Shotte bij aartselaar?
Hij is zelfs aanvoerder van de ploeg ;)
How about that!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010

Adelbert

Post#13 » Fri Jan 05, 2007 1:06 am

euhm,
die manne hebbe nen hond as aanvoerder...
da wilt al wel iet zegge over die manne...

Nick
Prosenior

Post#14 » Fri Jan 05, 2007 1:16 am

Ook al snapk de link ni zo goe naar "nen hond" ...

Den olivier zit nu wel ni int 1ste elftal ... :)
Kdacht junioren of reserven zeker?
:unsure:

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010

Adelbert

Post#15 » Fri Jan 05, 2007 1:20 am

shit, ni echt goe gevolgd...
efkes verwarring omda de post door u kwam :oops:

Return to “1ste Bachelor”