favo lyrics.

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

Karel
WOZ

Post#31 » Tue May 27, 2008 7:06 pm

Math Wolf wrote:Als je die indruk krijgt, dan zijn de lyrics die hier gepost worden niet goed genoeg. Echte goeie lyrics zouden ongeacht artiest, band en genre moeten kunnen boeien.
Ga ik niet mee akkoord. Als ik muziek beluister, is de tekst een integraal deel van de muziek. Ik beschouw zang gewoon als een extra instrument, naast bv gitaar, drums enzovoort. Een instrument dat een bepaald sentiment overbrengt. Maar op zich, los van het liedje, betekent het weinig. Dat is hetzelfde als hier mp3's posten van drumpartijen van een bepaald lied, zonder de tekst of andere instrumenten erbij. Dat zou ook niet bijster boeiend zijn.

Stijnvdb

Post#32 » Tue May 27, 2008 7:45 pm

j0lle wrote:kende't nog stijn? ;-)
ja, ik herkende het aan de lyrics ;)

S.O.D. - Speak English Or Die
http://youtube.com/watch?v=GBCos2MlQ1Y

Code: Select all

You come into this country
You can't get real jobs
Boats and boats and boats of you
Go home you fuckin' slobs
Selling hot dogs on the corner
Selling papers in the street
Pushing, pulling, digging, sweating
Where you come from must be beat

You always make us wait
You're the ones we hate
You can't communicate
Speak English Or Die

You don't know what I want
You don't know what I need
Why must I repeat myself
Can't you fuckin' read?
Nice fuckin' accents
Why can't you speak like me
What's that dot on you head,
Do you use it to see?
gewoon omdat het er zo over gaat... xD
"The lyrics were never intended to be serious, just to piss people off."

The Cript - Riffs (aka: 't nummer heeft nooit echt een naam gekregen ;) )

Fear finds his way
through the mind
of the fleeing prey

Rain joins the sweat
down my face
on this dying race

Run! Pounding ache
from your heart
Beats your ending fate

Bleed from your knees,
From your feet,
The trace of final defeat!

In my eyes,
You must die!
My stabbing knife
Foverever steals your life
---2nd time---
Homicide
You are mine
Bloody shrine

Shut up and die!

Run out of sight
someting’s lurking
outside tonight

He reaps his way through
Comes for you
Your final nightmare is here!

Kneel on your knees
Beg me please
The blade enjoys the thrill
Bursting to drill
Live to kill
One more sheep
Beg me please
Dead on your knees

No escape
It’s too late
Death’s your fate
To embrace
den André z'n lyrics...kende 't nog jelle? ;)
heb trouwens nog wat oude Cript opnames liggen if you're interested :)
What doesn't kill me...

better run pretty goddamn fast.
-
"Who controls the past, controls the future.
Who controls the present, controls the past."

Math Wolf

Post#33 » Tue May 27, 2008 7:55 pm

Karel wrote:
Math Wolf wrote:Als je die indruk krijgt, dan zijn de lyrics die hier gepost worden niet goed genoeg. Echte goeie lyrics zouden ongeacht artiest, band en genre moeten kunnen boeien.
Ga ik niet mee akkoord. Als ik muziek beluister, is de tekst een integraal deel van de muziek. Ik beschouw zang gewoon als een extra instrument, naast bv gitaar, drums enzovoort. Een instrument dat een bepaald sentiment overbrengt. Maar op zich, los van het liedje, betekent het weinig. Dat is hetzelfde als hier mp3's posten van drumpartijen van een bepaald lied, zonder de tekst of andere instrumenten erbij. Dat zou ook niet bijster boeiend zijn.
Ik ben ervan overtuigd (maar je moet die mening niet delen natuurlijk) dat zeker in een topic zoals deze, de lyrics apart ook zouden moeten kunnen overleven.

Als je enkel de beste drumpartijen post, zouden die op zichzelf staand ook nog goed klinken, hetzelfde voor de beste gitaarriffs. Er zijn nummers waarbij alle instrumenten samen het nummer zo goed maken, maar meestal is een goed nummer succesvol voornamelijk door één bepaald of twee instumenten en versterken de anderen het gewoon.

Als de tekst het uithangbord van het nummer is, zou die op zichzelf staand ook nog moeten kunnen boeien.

Rekening houdend dat hier normaal gezien alleen de beste lyrics gepost worden, zouden we dus een verzameling van sterke en interessante teksten moeten krijgen waarvan de context van minder belang is.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Fristi
WOZ

Post#34 » Tue May 27, 2008 8:05 pm

Mja, maar lyrics lezen, of lyrics gezongen horen is nog iets helemaal anders.

Een gitaarrif/drumsolo/whatever da heeft melodie ,ritme, ...

Terwijl me lyrics alleen u geest doet wat hij wil
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Math Wolf

Post#35 » Tue May 27, 2008 8:07 pm

j0lle wrote:ik weet da het weer een heel ander genre is, maar zijn er hier eigelijk nog mensen die naar black metal luisteren? sinds da ik in wilrijk zit ben ik da ni al te veel meer tegengekomen.
kheb het dan over bands in de aard van burzum (natuurlijk :-) ), marduk, immortal, hypocrisy, absurd, ...?
Ik probeer, maar bij mij is het vnl death metal. Immortal vind ik goed, de anderen ken ik alleen van naam.
Voor de rest, dingen die ook wat in de buurt komen en waar ik naar luister: Celtic Frost, Cradle of Filth, Darkthrone, Dimmu Borgir (uiteraard), Månegarm, Vintersorg en een klein beetje Ancient Rites en Moonspell.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Math Wolf

Post#36 » Tue May 27, 2008 8:17 pm

De beste lyrics die ik ken komen van Danko Jones.
Enkele voorbeelden.

White Cadillac

I bought a white cadillac
I bought it off my Mom and Dad
They said don't forget the keys son
So you can get it on

I keep the backseat for loving
I like to drive upfront
And when we're making out
I keep your boy in the trunk

I like it when you're licking ice cream
It gets all over the upholstry
Don't like it hard I like it soft
So I can lick it off

And when its midnight
And I'm about to drive by
You got to kiss me on my cheek
Before we say goodbye
First Date

First Date, Electricity
When you walk in, You suck my circuitry
Back it up, With attitude
When people sweat it out, You always Play It cool
I think I know You, I'm gonna bet
That you like Superchunk, And Joan Jett
Get your quick fix, In my car
You got a sweet tooth, And I'm your chocolate bar

And it goes on and on and on and on,
on and on and on.

And I say:
Heeeeeeeeeey do you kiss on the first date (X 2)
Cause I do, cause I do (X 5)

New York doll, On the catwalk
I like to play it discreet, You only wanna shock
Spray-paint your, tight jeans on
And cruise yourself, it don't feel wrong
So take a chance, Give me a shot
You think I'm bluffing? I think I'm not
Get on your high heels, give me a heart attack
I got a question, for your sweet ass

And it goes on and on and on and on
On and on and on

And I say
Heeeeeeeeeey do you kiss on the first date (x4)
Cause I do, Do you too? Wanna do it with you
If you do, would you do what i do?
Uh-woo-hoo-hoo

Well hello baby you look so hot tonight!
Can I hold your hand? Well thank you.
Now this is what we're gonna do on our date today.
We're gonna do all the things all the couples like to do.
We're gonna go to a movie, we're gonna have some dinner, take a walk,
look at the moonlight, Anything you want but baby I got a question:

Do you kiss on the first date?
Heeeeeeeeeey let's do it on the first date?
Heeeeeeeeeey what do you do on the first date?
Heeeeeeeeeey do you kiss on the first date?
Cause I do, cause I do, cause I do,
Cause I do, cause I do, cause I do,
Wuh-hoo-hoo!
Forget My Name

Hot shot, walkin' up and down the block
I like it how her mini-skirt keeps climbin' up

She turns boys into toys, winnin' all of their affection
She gives me such a shock, baby, I am no exception

I always get too shy each time she give me the eye
I got it bad but it's getting worse, I can't deny

She makes me... forget my name

Little Miss Evil got a way with people
She's got 'em under her thumb, wrapped around her finger

I get a shakey leg when she sees me starin' at her
I don't know what to do, baby, I can only shiver

(Yes she does)
(Yes I do)

*solo*

I wanna...
I wanna...
I wanna... BURN IN HELL WITH YOU!

I wanna...
I wanna... yeah
I wanna... BURN IN HELL WITH YOU!

I wanna
I wanna
I wanna
I wanna
I wanna... BURN IN HELL...

Hot shot, walkin' up and down the block
I like it how her mini-skirt keeps climbin' up

She turns boys into toys, winnin' all of their affection
She gives me such a shock, baby, I am no exception

I know a lot of girls but she is one of a kind
I'm gonna burn in Hell but not without her by my side

(Yes she does)
(Yes I do)

She makes me... ohhh... forget my name
YEAH!
YEAH!
YEAH!
Dance

Boom boom boom

I know a girl
she's a shy girl
don’t say much
but I've got a hunch
She's got another side
she likes to hide
in the back of her head
in the front of my mind
Got a hip in her shake
got a swing in her step
got a thing in her thigh
and a gleam in her eye
All the girls get jealous
all the guys want more
when the lights go down
she hits the floor

She likes to dance
and tear that place up
when she cuts a rug my eyes get stuck
Dance
And tear that place up
when she cuts a rug it ain't enough

I like the part
when the guy gets the girl
when they close the door
makes me want a little more
I get that feeling
when I watch her go
I can watch for days
but let’s take it slow
She’s got that rhythm
she’s got that bounce
the way she moves her thing
when she walks out
all the guys want more
when the lights go down
and she hits the floor...

She likes to dance
and tear that place up
She likes to dance
And tear that place up

She likes to dance
and tear that place up
She likes to dance
And tear that place up

Noooo
Yeah!

Boom boom boom

I know a girl
she's a shy girl
don’t say much
but I got a hunch
She got another side
she likes to hide
in the back of her head
in the front of my mind
Got a hip in her shake
got a swing in her step
got a thing in her thigh
and a gleam in her eye
all the guys want more
when the lights go down
she hits the floor
And when she dances I can really love

Dance
And tear that place up

She likes to dance
and tear that place up
She likes to dance
And tear that place up

She likes to dance
and tear that place up

Yeah!
Yeah!
Uh!

Pieter Belmans

Post#37 » Tue May 27, 2008 9:04 pm

Dat heeft geweldige blink-182 allures to be honest :P. Maar, blink-182, is, wederom in hun context, een _prachtband_. Heck, ik kan van Madonna genieten in de gegeven context. En dat voor iemand die liefst van al naar Japanse noisecore of Canadese postrockexploten luistert :). Maar geen van die beide genres hebben teksten waar je u kan tegen zeggen, als ze al teksten hebben die a) verstaanbaar, b) niet honderdenelf keer hetzelfde zinnetje herhaald, c) in aanvaardbare talen zijn.

En om nog 's op het idee van context in te pikken: de teksten bij Indische volksmuziek hebben in een hindoeïstische cultuur wel een schoonheidswaarde, maar in ons perspectief is het pure sprookjesonzin probably. Net als teksten bij de metalbands die jullie vernoemen uit mijn perspectief altijd een hoop dure woorden zijn.

Met poëzie hetzelfde, kan je altijd universeel als goed aanvaarde poëzie appreciëren (of naar haar waarde schatten), zonder eerst het referentiekader over te nemen van die wijd verspreide mening?

Teun

Post#38 » Sat May 31, 2008 9:19 am

Ik kwam dit tegen op het internet (waar anders?):
Image

Alexander

Post#39 » Mon Jun 02, 2008 2:28 pm

Een van mijn favoriete lyrics is het u welbekende liedje hellevoetsluis, de schrijver ervan heeft zijn maatschappelijke visie goed vertaald naar de songtext en terwijl ook nog een ritmisch en lyrisch lied gemaakt:

In Hellevoetsluis daar staat een huis,
een huis gevuld met hoeren.
De schrijver situeert het lied: de Maatschappij. Meer specifiek één gemeente die representatief is voor deze maatschappij en welke vol zit met rotte appels, de verloedering van de maatschappij.

Daar is er een schip met lullen vergaan,

De fallus staat voor het mannelijke ego, één van de redenen waardoor maatschappij teneergaat.

toen moest je die hoeren zien loeren.
De mensen zijn een hoopje ramptoeristen, ze weten (en zien) dat de wereld verpest word, maar ze doen er niets aan.

Chorus: 
Stamp je kloten tot andijvie,
Want er is geen spleet zo heet zoals mijn reet
De mensen verspillen hun natuurlijke grondstoffen ten behoefte van hun eigen ijdelheid.

Die hoeren hebben rokjes aan, 
rokjes van scharlaken.
Daaronder zit zo'n harig ding,
een kut vol met weerhaken.
Deze strofe heeft één betekenis: De maatschappij, hoe we ze ook inkleden, met al onze technologie en "versieringen" om onszelf beter te doen uitkomen, is eigenlijk toch maar één smerige, veraderlijke warboel.

Die hoeren zijn zo vakbekwaam,
heel vakbekwaam in naaien.
De mensheid is maar in één ding goed:
zichzelf vernietigen.

Ze persen de laatste druppel eruit,
door met hun kont te draaien.
We verneuken de aarde volledig, voor ons eigenbelang, en we zijn er nog trots op ook.

KiKiN
WOZ

Post#40 » Mon Jun 02, 2008 2:32 pm

en wa studeert gij ook alweer??
filosofie toch é

Q
Prosenior

Post#41 » Mon Jun 02, 2008 2:52 pm

Je hebt enkele goede punten Alexander. Het feit dat het huis een maatschappelijke context heeft is scherp gezien. Maar ik denk dat de schrijver van dit - toch wel intrigerende - lied, niet zinspeelde op de totale verloedering.
Volgens mij is zijn boodschap concreter. Hij klaagt hier het patiarchale aspect van onze maatschappij aan en meer bepaald ook de christelijke oorsprong.

Met 'het schip van lullen' dat vergaat voorspelt hij de teneergang hiervan ten gevolge van het opkomend feminisme. Dit lijkt misschien op het eerste zicht vreemd om de vrouw met een hoer te vergelijken aangezien wij dit aanschouwen als iets om op neerkijken. Desalniettemin gebruikt hij deze allusie omdat een hoer een zeer grote macht heeft over haar klant (en niet andersom zoals je verkeerdelijk zou kunnen denken).
Het tot andijvie stampen van de kloten zinspeelt ook op dezelfde teneergang.

Het christelijke aspect van deze maatschappelijke kwestie vertaalt zich in de zin 'want er is geen spleet zo heet zoals mijn reet'. Het is algemeen geweten dat een man van de kerk wel eens valt voor een (dikwijls veel te jonge) reet. Dit natuurlijk in volledige tegenspraak tot hun eigen geloofsovertuiging. Waarlijk een hypocritie die de schrijver toch even subtiel vermeldt.

Ten slotte kan ook het feit dat hun rokjes van scharlaken zijn goed in deze context geplaatst worden.
Scharlaken is namelijk naast tal van benamingen zoals het "Iepers laken", het "Brussels laken", en het "Kortrijks laken", een synoniem van kwaliteitsstof. zoals ook in het loflied op de sterke vrouw in het boek der spreuken uit het oude testament:
"…Zij vreest voor haar familie geen sneeuw,
want heel haar gezin is in scharlaken gekleed. "
Scharlaken is dus - volgens het oude testament - een beschermende stof gebruikt door een sterke vrouw. Het feit dat de hoer dit rokje moet uitdoen duidt op het feit dat ze deze bescherming niet meer nodig heeft en aldus sterk genoeg is om de man (en de patriarchale maatschappij) te weerstaan.
Mazzel

Alexander

Post#42 » Mon Jun 02, 2008 3:05 pm

Ik zie inderdaad het beeld dat je legt tussen christendom en deze tekst Quinten, alsook de val van het patriarchale van onze maatschappij. Dit vind je trouwens ook nog terug in het refrein bij het tot andijvie stampen van de kloten, we weten immers allemaal dat de kerk al sinds de kruistochten met geweld heeft gepakt wat ze wilde, en dit patroon is nu eigenlijk uitgebreid naar onze volledige maatschappij.
De link met scharlaken had ik gemist maar had ik eigenlijk wel moeten zien, daar de biblische eigenschappen van de stof welgekend zijn. Hierdoor wordt de link die je suggereert met feminisme ook veel duidelijker.
Ik ben er echter nog steeds van overtuigd dat mijn visie ook juist is, en onze twee interpretaties kunnen zonder problemen hand in hand gaan. Ik ben blij dat je mijn kijk ten behoefte van de algemene verbetering van mijn wereldbeeld in de context van de maatschappij door het medium van het lied hebt geëlaboreerd.

Karel
WOZ

Post#43 » Mon Jun 02, 2008 3:38 pm

Vergeet vooral de analogie niet tussen het schip met lullen en de Ark van Noah, die Noah en zijn familie in staat stelde om de zondvloed (de algehele vernietiging van de wereld en maatschappij zoals wij ze kennen) te overleven.

Deze "moderne" ark echter, volgeladen met zelfgenoegzame mannen die in hun ijdelheid de "zwakkere" vrouwen achtergelaten hebben om hun eigen hagje te redden, strandt na een lange bootreis in een wereld gedomineerd door de "hoeren", ofte, een maatschappij waar vrouwen aan de macht zijn. Dit is uiteraard een sterke allusie op het falen van de mannelijke dominantie. Het is als het ware een aankondiging van een nieuw tijdperk.

Ik poneer na deze analyse dan ook de stelling dat de schrijver van dit werk geen schrijver is, maar een schrijfster, met sterke feministische opvattingen.

Q
Prosenior

Post#44 » Mon Jun 02, 2008 4:51 pm

Dat is een interessante invalshoek die je daar hebt Karel. Maar zelf sluit ik het feit ook niet uit dat dit tevens een scherts is van de schrijver.
De volgelingen van Noah werden namelijk noachieten genoemd en zij hadden hun zeven noachististische geboden. Het vijfde van deze geboden was het verbod op onzedelijkheid en incest. Wel redelijk vreemd aangezien enkel noah met zijn vrouw en 3 zonen (en hun vrouwen) deze zondevloed overleefde..
Deze hypocritie is de schrijver van Hellevoetsluis zeker niet ontgaan. Ook het verbod op onzedelijkheid wordt door de schrijver volledig onderuit gehaald door een lied over hoeren te schrijven.
Door deze tegenstrijdigheden aan het licht te brengen stelt hij dus de kerkelijke leer en zijn implicaties op ons maatschappelijke systeem aan de kaak.

De link met Noah heeft ook nog een andere reden. Noah was namelijk de vader van de drie aartsvaders uit het christendom (Abraham, Isaäk en Jakob). Aartsvader is niet toevallig een synoniem voor patriarch..
Zo laat hij het schip van noah vergaan. De vrouw (de hoer in het lied, beschimpt door het katholicisme) neemt dus wraak op de vader van de patriarchen van het christendom.
Mazzel

Alexander

Post#45 » Mon Jun 02, 2008 5:18 pm

Aan de mogelijkheid van een vrouwelijke schrijver had ik nog niet gedacht, en ondanks de possibiliteit van een scherts -dewelke geheel gerechtvaardigd is gezien de semi-melancholische toon van de achterliggende boodschap- zoals Quinten aanhaalde, vermoed ik inderdaad ook dat er een schrijfster was.
De hoofdreden voor dit vermoeden vinden we terug in het ritme van de tekst. Vooral het chorus wordt met een dergelijk enthousiasme en vitaliteit gereproduceerd dat het bijna een blij lied wordt. Ook schijnt er duidelijk sarcasme door in het "aftellen"(1,2,3,4) naar de zin "stamp die kloten tot andijvie". Hoewel dit feit op zich ook geinterpreteerd zou kunnen worden als een versterking van de scherts denk ik eerder dat het om een overwinningslied gaat van de feministische schrijfster over haar mannelijke tegenpolen.
Toch neemt ze ook haar verantwoordelijkheid op zich. in de laatste strofe vermeldt ze duidelijk dat ook de vrouwen verantwoordelijk zijn voor het verpesten van de wereld.

De hypocritie die je beschrijft is ongetwijfeld gegrond, hoewel trouwen tussen neven en nichten destijds niet als incest beschouwd werden en nog redelijk frequent waren (vooral in afgelegen gebieden). Laten we echter niet vergeten dat niet veel verder in hetzelfde boek (paragraaf 73 van boek III uit Kuzari, in Genesis II) ook vermeld word:
“En God de Heer beval de mens zeggende: van elke boom van de tuin moogt gij vrijelijk eten”
Een duidelijke verwijzing naar de appel in de tuin van Eden en daarmee gekoppeld ook de vrouwelijke schuld aan de mensheid (oftewel de mannen) voor het veraad.
Door het bespotten van deze teksten, waarin het christendom de vrouw als minderwaardig bestempelt, komt opnieuw de feministische kant naar boven.

Return to “Algemeen”