[Differentiaalmeetkunde]

Forum van 2de Bachelor Wiskunde.

Moderator: Praesidium

Caro

Post#46 » Sat Jan 23, 2010 5:08 pm

Julie wrote:Zou het niet logischer zijn, naar analogie met de raakbundel, dat de kaart voor T*M de volgende afbeelding is:
(p, a=v*)->(phi(p), Theta(v*))

(in de cursus staat er p i.p.v. phi(p) en v i.p.v. v*)?
Ja, dat van die phi dacht ik ook. Maar er staan precies nog wel meer van die kleine foutjes in bij hoofdstuk 4 en 5.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#47 » Sat Jan 23, 2010 5:23 pm

Ni dat ik weet...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#48 » Sat Jan 23, 2010 5:41 pm

Mijn reactie was op de Christophe :p

En kan iemand (5.5) bewijzen?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#49 » Sat Jan 23, 2010 7:13 pm

Julie wrote:Mijn reactie was op de Christophe :p

En kan iemand (5.5) bewijzen?
wth? ik heb dat deel nog niet eens bekeken
ik begreep niks van uw uitleg en ik dacht dat dus voor caroline bedoeld was, ik zit nog maar aan pagina 75

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#50 » Sat Jan 23, 2010 7:14 pm

christophe wrote:
Julie wrote:Mijn reactie was op de Christophe :p

En kan iemand (5.5) bewijzen?
wth? ik heb dat deel nog niet eens bekeken
ik begreep niks van uw uitleg en ik dacht dat dus voor caroline bedoeld was, ik zit nog maar aan pagina 75
Mijn uitleg? Ik heb alleen die "Ni da ik weet" op uw vraag beantwoord of we da in de oefn hadden bewezen :p
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#51 » Sat Jan 23, 2010 7:41 pm

Zou iemand mij aub kunnen uitleggen wat er bedoeld wordt met de moduul over(TM)^l in vb 5.12 op pag. 91? Ik weet echt niet hoe ik dit juist moet interpreteren of waarvoor die notatie "^l" staat :s...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#52 » Sat Jan 23, 2010 8:12 pm

4.22
tijdens het schrijven van mijn vraag ben ik er toegekomen, misschien hebben jullie er nog iets aan

uiteindelijk volgt het(laatste regel bewijs) uit het feit dat ge die overgangsfunctie bekijkt tussen topologische ruimte, domein(open deel van Rd) en Re met de euclidische topologie op Re en de spoortopologie van Rd op het domein

en dan omdat die overgangsfunctie ctu is dat dan voor alle dingen open in Re het inverse beeld daarvan open is voor de spoortopologie op het domein van de overgangsfunctie

en nu volgt uit het feit dat het domein open is in Rd dat open dingen voor de spoortopologie ook open zijn in heel Rd

ja Julie ik had het te snel gelezen

Caro

Post#53 » Sat Jan 23, 2010 8:54 pm

Julie wrote:Zou iemand mij aub kunnen uitleggen wat er bedoeld wordt met de moduul over(TM)^l in vb 5.12 op pag. 91? Ik weet echt niet hoe ik dit juist moet interpreteren of waarvoor die notatie "^l" staat :s...
Hoofdstuk 5 gaat er echt zwaar over :(. Ik neem aan dat dat gewoon de ruimte is van al de k,l tensors.We moeten toch tot en met deel 3 van dat hoofdstuk leren hé? (effe checken ^^)

En het bewijsje 5.5 dat het tensorproduct van de basissen terug een basis is staat op het internet. (Er staat wel een foutje in de eigenschap: de tweede ei moet vervangen worden door fj). Die dimensies weet ik ook niet.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#54 » Sat Jan 23, 2010 9:43 pm

Ah ok, mja, ik vind hfdst. 5 ook ni tof :(
En die fj had ik ook gezien, zo staan er idd nog wel kleine foutjes in de cursus. Maarja, ik hoop ni dat die zo'n bewijsjes gaat vragen, gelijk met die dimensies...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#55 » Sat Jan 23, 2010 9:43 pm

En idd, connecties valt weg :)
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#56 » Sat Jan 23, 2010 9:47 pm

4.15

waarom is de spoortopologie op R(n+m) de kanonieke topologie op X

Caro

Post#57 » Sat Jan 23, 2010 9:56 pm

Staat dat niet in dat bewijs?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#58 » Sat Jan 23, 2010 10:31 pm

Caro wrote:Staat dat niet in dat bewijs?
waarschijnlijk impliciet maar zeker niet expliciet
er worden enkel kaarten geconstrueerd in het bewijs en aangetoond dat ze een atlas vormen en enkel AT3 staat er expliciet in

AT1 is omdat de unie van alle open omgevingen van alle punten van X, X is

AT2 omdat de doorsnede van 2 omgevingen een omgeving is van hetzelfde punt zolang het niet de lege verz is (beeld van lege verz zelf is lege verz en dus ook open)

kanoniek
D open in X <=> voor alle kaarten in de atlas (f, V doorsnede X):
f(D doorsnede V doorsnede X) open in R(n+m)

spoor
D open <=> D = X doorsnede V met V open in R(n+m)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#59 » Sat Jan 23, 2010 10:55 pm

http://superstringtheory.com/math/math2.html

Lowen had het hier ne keer over

de eerste pagina hebben we min of meer onder de knie
maar voor deze gaat ge nog veel moeten bijleren
en de 3de pagina gaat over wiskunde die nog geen 50 jaar geleden ontwikkeld is

check ook
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaluza%E2% ... ein_theory

zeer vet

die Kaluza is de meest extreme theoreticus ooit volgens mij, heeft zichzelf namelijk leren zwemmen door een boek over zwemmen te bestuderen en vervolgens in een meer te springen

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#60 » Sat Jan 23, 2010 11:37 pm

Julie wrote:Ik ben u wel dankbaar ze Pieter, maar dat wist ge al wel :)

Kan het zijn dat we geen enkele oefening op tensoren hebben gemaakt? En moeten we die dan kunnen...?
Jullie gij waart er toch de laatste les? Wat hebben jullie dan gedaan? Volgens mij geen oef van tensoren want op uw laatste blad sta wat uitleg over het examen.

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron