[Statistiek] Resultaten van mijn taak over lineare regressie

Forum van 3de Bachelor Wiskunde.

Moderator: Praesidium

Poll: Statistiek?

Interessant
2
25%
Interessant
2
25%
Noch interessant, noch saai
0
No votes
Noch interessant, noch saai
0
No votes
Saai
1
13%
Saai
1
13%
Ik heb geen mening
1
13%
Ik heb geen mening
1
13%
Total votes: 8

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

[Statistiek] Resultaten van mijn taak over lineare regressie

Post#1 » Wed Jan 24, 2007 11:58 pm

Voor mensen die met de trein reizen. Ik heb bij mijn taak de prijs van een treinticket vergeleken met de afgelegde weg in 4 landen bij trajecten die meerdere landen overspannen.
Landen waren: België, Nederland, Duitsland en Frankrijk.

En wat blijkt nu?
In Nederland betaal je pakken meer dan in bijvoorbeeld Frankrijk:
Frankrijk: 12.6 eurocent/kilometer
België: 15.7 eurocent/kilometer
Duitsland: 16.0 eurocent/kilometer
Nederland: 18.1 eurocent/kilometer

Toch een groot verschil niet?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#2 » Thu Jan 25, 2007 12:18 am

Eens te meer blijkt dat Frankrijk het beste land ter wereld is.

Vive La France!!!

Het Franse spoornet is idd super, de sncf heeft een heel goed systeem waarmee je heel snel met de trein door het land kunt reizen. Als het station in de buurt ligt, ben je veel sneller met de trein dan met de auto in Frankrijk(naar éénder welke bestemming).


Ohja qua Bartje, uw vergelijking gaat helemaal niet op eh, de kosten van een treinverbinding is helemaal niet rechtevenredig met de afstand tussen de twee stationnetjes.

Nogal rare studie voor een wiskundige, meer iets voor een econoom, maar ja.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#3 » Thu Jan 25, 2007 12:22 am

Nee, lineair inderdaad niet, maar bij lineaire regressie blijkt dat model toch het beste te werken. De afwijkingen die ik bekwam zijn slechts klein. De andere modellen die ik probeerde, liepen altijd mis.
Bovendien ging het over grote afstanden (100km en meer) en dan bleek lineair toch de beste benadering te zijn.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#4 » Thu Jan 25, 2007 12:28 am

Zoiets is zinloos als ge het globaal gebruik van het spoor niet in kaart brengt, daarmee bedoel ik dus de goederentrafiek in rekening brengt(containerhaven van Antwerpen), de dichtheid van het net beschouwd, de kosten van de elektriciteit, onderhoud van het park en de stations, de financiële gezondheid, enz...

Allemaal zaken die we voor het gemak vergeten precies.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#5 » Thu Jan 25, 2007 12:32 am

Daar ging het bij deze taak helemaal niet om. Bedoeling was te onderzoeken of er een verband was tussen de prijs en de afgelegde weg per land.

Het resultaat was: ja op een kleine afwijking na.

Die kleine afwijking is mogelijk te verklaren door wat jij zegt, maar dan is het geen lineaire regressie meer. (en daar ging de taak over) Die gegevens zijn immers constanten en geen continue veranderlijken in de betekenis zoals ik de gegevens gebruik.

Bovendien is het mogelijk (en zelfs waarschijnlijk) dat ze niet significant zijn op het 5% niveau waardoor ze bij het definitieve model toch weer weggelaten zouden worden.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron