Moderator: Praesidium
Tja, men kan die dingen van nature uit beter evalueren achteraf.Foundation wrote:Nogal onorthodox gegeven, maar aan het eind van de rit vind ik wel dat er teveel kritiek op haar is geweest. Elke les kwam er de vraag of er opmerkingen waren, ideeën waren, en niemand zei iets. Om dan als de les gedaan is volle bakken mest over haar cursussen uit te gooien. Achteraf bezien is dat toch ook niet al te eerlijk.
Interessant, er stonden dingen in die ik nog niet wist. Ik weet echter het meeste rechtstreeks van iemand die in Finland studeert. Zij (een meisje) heeft me dat allemaal in het Nederlands (haar moeder is van Vlaamse afkomst) verteld, vandaar dat ik het systeem ook een beetje van binnenuit ken.Verdyck wrote: Hier een stukje over u Finse systeem. Het is fout in mijn ogen een niveauverschil in kennis van wiskunde te associëren met een gebrek aan gelijke kansen.
Gelijke kansen impliceert dat sommigen onder de mensen de geboden kansen beter benutten dan anderen!
Of maak ik hier een redeneerfout?
... en krijgen in hun 6de jaar wetenschappen-wiskunde nog altijd 3 uur Frans, 4 uur Nederlands en 1 uur Duits per week, moeten nog altijd wekelijks 100 Franse woorden vanbuiten leren en Franse tijden leren die je toch nooit in praktijk gebruikt, ... (moet ik nog verdergaan?)Teun wrote:Het zelf samenstellen van het lespakket lijkt op het eerste zicht een hoop voordelen te bevatten. Er zijn echter ook nadelen aan: Het middelbaar onderwijs is nog steeds algemeen. Leerlingen moeten voorbereid worden op verder studies, dus ze moeten een goede basis voor verschillende vakken hebben. Als je leerlingen laat kiezen, zal de talenkennis bijvoorbeeld met grote stappen achteruitgaan. De indeling zoals we die nu hebben lijkt me eigenlijk ideaal. Leerlingen kunnen al kiezen uit een groot aanbod van verschillende richtingen die tch een hele reeks algemene vakken gemeenschappelijk hebbben.
Maar de hoogbegaafden en getalenteerden halen juist minder goede resultaten in dat Finse systeem, die pieken van België zijn afgevlakd in Finland.Math Wolf wrote:Als je als hoogbegaafde een relatief interessant keuzevak kiest, heb je meer vrijheid om dat zelf iets meer rond te doen dan wanneer je een verplicht vak doet, lijkt me.
Finland staat wel op 3... Er zijn nog hoeveel andere regio's getest? 10, 20, 30? En je moet ook rekening houden met kleine afwijkingen. Bovendien is de wiskunde kennis in het Vlaams middelbaar na ons sterk gedaald.Verdyck wrote:Maar de hoogbegaafden en getalenteerden halen juist minder goede resultaten in dat Finse systeem, die pieken van België zijn afgevlakd in Finland.Math Wolf wrote:Als je als hoogbegaafde een relatief interessant keuzevak kiest, heb je meer vrijheid om dat zelf iets meer rond te doen dan wanneer je een verplicht vak doet, lijkt me.
Dus iemand met aanleg in Wiskunde in Finland weet minder over Wiskunde dan diezelfde persoon in België zou weten.
Herlees mijn post Verdyck! Splits talen op in "nuttig om te spreken en gebruiken" en "theoretisch om verder te studeren" en laat richtingen zoals wetenschappen wiskunde 1 van de 2 kiezen. Ze zullen hun talen dan vlotter kunnen spreken en gebruiken dan nu met minder uren!Verdyck wrote:Talenkennis is verdomd essentieel Bartje!!
Bijna exact wat ik zei. Uiteraard is de theoretische opbouw nodig, maar na het 3de jaar heb je toch de brede basis nodig om het redelijk vlot te spreken, gehad. Laat ze daarna zich toespitsen op het praten en de vocabulaire voor wetenschapsrichtingen. Taalrichtingen kunnen dan gaan specialiseren en nuances zoeken.Verdyck wrote:Frans moeten ze geven zoals vroeger, consistent opbouwen en onderhouden en toetsen aan reële situatie's. Maar geen gedichten van één of andere dichter of liedjes met onrelevante woorden. En dan vragen waarover zingt hij ofzo. Een taal leert ge door genoeg woordenschat, grammatica en gebruik in het dagelijkse leven. Wij kunnen toch moeilijk vloeiend Frans praten als ge niet over den essentiële vocabulaire beschikt. Gaan we Holland achterna ofzo?
Ik ben deze zomer nog naar Frankrijk geweest en wat mij het meest parten speelde was mijn gebrek aan vocabulaire.
Interessante link en links onderaan de pagina.Verdyck wrote: http://users.skynet.be/sky50779/begaafd.htm
Och komaan, als je te lomp bent om jezelf te leren studeren, dan kun je bezwaarlijk hoogbegaafd of zelfs intelligent genoemd worden.Verdyck wrote: Het is een zwakte voor de persoon zelf ook, wie nooit heeft leren studeren werken, gaat het eerste jaar van de unief goed met zijn bakkes tegen de grond (allee toch velen onder hen).
Verdyck heeft gelijk. Iemand kan hoogbegaafd zijn en toch moeite hebben met studeren door aangeboren concentratiestoornissen en dergelijke bijvoorbeeld.Karel wrote:Och komaan, als je te lomp bent om jezelf te leren studeren, dan kun je bezwaarlijk hoogbegaafd of zelfs intelligent genoemd worden.Verdyck wrote: Het is een zwakte voor de persoon zelf ook, wie nooit heeft leren studeren werken, gaat het eerste jaar van de unief goed met zijn bakkes tegen de grond (allee toch velen onder hen).
Als je dan toch een hoog IQ hebt, dan is dat een uitstekend bewijs dat IQ een schandalig slecht meetinstrument is voor intelligentie.
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests