programmeren les krijgen zonder de informatici erbij

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Poll: informatica les, wiskundigen en informatici gemengd... of niet ?

gemengd !
13
36%
gemengd !
13
36%
gescheiden !
3
8%
gescheiden !
3
8%
kan mij niet schelen, zolang ik maar informatica krijg
2
6%
kan mij niet schelen, zolang ik maar informatica krijg
2
6%
Total votes: 36

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#16 » Sun Dec 31, 2006 10:55 pm

Ok, maar vinde golle dan niet dat die wiskundigen den boel ophouden. Wss zijn wij wel de oorzaak van de smurfen en het smurfendorp, om maar te zwijgen van de olifanten.

Trouwens dezelfde calculus voor de informatici en de wiskundigen zou ons in staat te stellen voor de verandering eens overlopers te krijgen van informatica naar de wiskunde.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

0g1op
Posts: 89

Post#17 » Sun Dec 31, 2006 11:53 pm

Die van de informatica leren ook pas programmeren he. Als ze toch niet van een informatica richting komen. Maar zoveel maakt da eigenlijk niet echt uit. Voor mij toch.

En er was vorig jaar toch iemand overgelopen van de informatica naar de wiskunde?

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#18 » Mon Jan 01, 2007 1:28 am

Proficiat trouwens met de laatste post van het jaar, alleman een gelukkig nieuwejaar!!

De uitzonderingen bevestigen de regel.

Hoeveel man loopt er ni over van de Wiskunde naar een andere richting

Gij, Robbe, Mawa, Glenn, Jan (Vlegels) en vele anderen die ik wss ben vergeten, vermits ik enorm slecht ben in namen onthouden...
Op die paar mannen die er elk jaar door geraken maakt dat toch een heel pak ze, dat zijn tientallen percenten van de wiskunde, weggemaaid...

Ohja, al die mannen van hierboven zijn eigenlijk "wiskundeverraders". Der zijn toch wel invloeden in de G-blok en WINAK die de wiskundigen verleiden en naar Fysica en Informatica leidden.

De wiskundigen verdienen status van beschermde minderheid vinnek, der zijn tijden geweest dat er in de KP geen wiskundigen zijn geweest tijdens een WINAK-td'ke(op dat moment een INAK-td'ke).
slimmy wrote:Zoveel ziektes hebben we nu ook weeral ni he
Misschien niet zo veel, maar misschien erg besmettelijke, onze arme wiskunde :cry:
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#19 » Mon Jan 01, 2007 11:25 am

Ik heb gestemd op gescheiden omdat ik tijdens de practica merkte dat gescheiden nu eenmaal beter werkte voor de wiskundigen. Tijdens de theorie wordt daar maar geleuterd over dingen die je als wiskundige moeilijk onmiddellijk kan vatten, terwijl je tijdens de praktijk pas echt iets meekreeg, althans dat is mijn mening. Ik heb het vak wel al 3 jaar geleden gedaan ondertussen (4 omdat het nieuwjaaar is geweest) in 2003 meerbepaald dus.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#20 » Mon Jan 01, 2007 12:25 pm

dat is waar, zonder practicum zou ik er nog minder van kunnen (jaja, het is mogelijk), want daar wordt alles goed uitgelegd en kunnen we gemakkelijker vragen stellen. Ok je kunt vragen stellen bij Arickx, ofwel doe je dat voor heel de aula, en dan zou mijn vraag redelijk dom overkomen (als iemand van informatica iets vraagt begreep ik meestal gewoon de vraag al niet) en als je verlegen ben doe je dat gewoon niet, of anders kun je het tijdens de pauze gaan vragen (al gedaan) en daar hou ik een redelijk slechte indruk van over.

by the way : gelukkig nieuwjaar iedereen !
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#21 » Mon Jan 01, 2007 3:55 pm

Informatica, das volk dat op ons neerkijkt omdat ze krachtigere labtobs en meer van computers afweten dan wijlie.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
cG`
Posts: 75

Post#22 » Mon Jan 01, 2007 6:06 pm

Kzal hier ook maar eens antwoorden zekers :)
In mijn ogen is de manier van uitleggen soms enorm vaag. Met de uitleg in de cursus ben ik vrij weinig en ik vind het ook een vreemde aanpak om vanaf les 1 met programma's en codes beginnen te goochelen terwijl enkel de mensen die al enige programmeerervaring hebben kunnen begrijpen wat er staat. Ok er wordt gezegd dat het logisch is dat je dat niet begrijpt, maar wat is het nut er dan van?
Ben er zelf veel mee bezig geweest thuis en heb het allemaal grotendeels wel door nu, het boek Into the Realm of Oberon is met momenten ook wel handig geweest ;)
Maar ik betwijfel wel dat apart les krijgen veel zou uitmaken.
Dit is natuurlijk mijn mening en het is goed mogelijk dat ik de enige ben die er zo over denkt :)
Als er iemand van de wiskundigen (of informatici uiteraard) nog een vraag heeft over programmeren shoot he, er zal altijd wel iemand kunnen helpen.

Ben trouwens informaticus met (tot voor kort) geen (of bitterweinig) programmeerervaring.

Sem
Posts: 92

Post#23 » Sat Jan 06, 2007 9:06 pm

Hier komt mijn bescheiden mening...

Tot voor kort bleek deze leerstof vaag en moeilijk te verstaan... maar nu de blokperiode er bijna op zit besef ik hoe dat kwam. Dit vak vraagt gewoon een heleboel inspanning en tijd, je moet er dus gewoon voor studeren.

Gemengd of gescheiden? Wel, laat het maar zoals het is. Tenslotte worden de practica gescheiden en deze brengen toch het inzicht in de theorie en niet omgekeerd.

Groeten

Teun
Posts: 216

Post#24 » Tue Jan 09, 2007 2:04 am

Ik voel mij gekwetst dat er mensen zijn die niet bij me in de klas willen zitten...

Serieus: hou het maar samen, hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

User avatar
Adelbert
Posts: 34

Post#25 » Tue Jan 09, 2007 2:57 am

Ik ben het wel eens me den Teun: hoe meer zielen, hoe meer vreugd...
Maar ik heb ook op gemengd gestemd omdat ik het punt niet echt zie van een gescheiden les, volgens mij zijn der inderdaad niet echt veel meer manieren om dit alles uit te leggen. Ik geef echter wel grif toe dat ik me echt wel kan inbeelden dat iemand die begint aan deze cursus zonder echt enige vorm van programmeer-ervaring (mijn eigen kennis kwam ook echt niet verder dan de IF-structuur in javascript (niet overdreven) en een beetje HTML (maar HTML is echt niet te vergerlijken met programmeren)) toch wel achterover slaat de eerste lessen...
Ik kan me dan ook echt goed inbeelden dat er veel ongeïnteresseerde mensen (meestal dus wiskundigen omdat zij hier meestal niet voor gekozen hebben...) zijn die zeggen "wat maakt het uit, foert'm" ofzo, of er toch niet echt spontaan aan beginnen werken (verbeter me als ik fout zit) en dan inderdaad moeilijkheden krijgen met het volgen van het vak. Maar of een gescheiden lesstructuur hier gaat helpen, betwijfel ik. Een mogelijk gevolg is natuurlijk dat jullie misschien trager zouden gaan. Dit lijkt misschien fijn, maar het lijkt mij wel degelijk een nadeel om rekening mee te houden voor de mensen die later een minor informatica willen gaan doen...
Persoonlijk heb ik eigenlijk ook iets tegen de instelling van vele wiskundige (vooral leerkrachten): een computer is nog steeds een zeer handig hulpmiddel, we leven in de 21e eeuw, het is niet meer nodig om alles met de hand te doen. Men moet deze technieken natuurlijk ook beheersen (wie moet er deze technieken implementeren als niemand ze nog kent?), maar men moet ze niet telkens toepassen op elke oefening... Men kan veel meer oefeningen maken en veel meer nuttige dingen zien als men af en toe gebruik maakt van een computer.
Ook zijn de berekeningen van de computer meestal wel juister (indien de software wel degelijk getest is enz natuurlijk) en zeker sneller, om een staartdeling uit te werken tot op 20 cijfers na de komma, da's ni fijn enz eh...
Met deze voordelen in het achterhoofd lijkt het mij toch wel handig dat wiskundigen toch wel ergens kennis maken met de werking van een computer... Dat deze kennismaking zo rampzalig moet gebeuren (althans toch in vele ogen van velen onder jullie blijkbaar), is natuurlijk wat minder...
De praktijklessen moeten wel gescheiden blijven in mijn ogen, anders zou het echt faliekant mislopen, of dat verwacht ik toch...
En dat 'de wiskundigen' (volges mij waren der echt evegoe informatici die zaten te praten) de les zouden storen door vanachter te zitten praten, stoorde mij ni echt eigelijk...


Tot zover mijn bescheiden mening.

P.S.: ik weet niet of de rest van mijn klas dat dan zo hard heeft, maar persoonlijk kijk ik echt niet neer op de wiskundigen (ik heb geen laptop voor de moment + ieder zijn eigen vakgebied... Golle klapt ons waarschijnlijk echt marginaal hard onder tafel als het over wiskunde gaat, en terecht...)

P.P.S.: als ge probleme hebt me een informaticagericht vak, vraag het gewoon (daarom niet in de aula of aan de prof, er zijn denk ik wel genoeg medeleerlingen die je gerust willen en kunnen helpen zonder je uit te lachen ofzo ze...)

Groetjes,
Dien Ene Me Zijn Lang Haar...
(ik moet echt nor de kapper en ik moet oek stoppe me om in't putteke van de nacht veel te lange posts te doen...)
xxx

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#26 » Tue Jan 09, 2007 11:31 am

Adelbert wrote: Ik kan me dan ook echt goed inbeelden dat er veel ongeïnteresseerde mensen (meestal dus wiskundigen omdat zij hier meestal niet voor gekozen hebben...) zijn die zeggen "wat maakt het uit, foert'm" ofzo, of er toch niet echt spontaan aan beginnen werken (verbeter me als ik fout zit) en dan inderdaad moeilijkheden krijgen met het volgen van het vak. Maar of een gescheiden lesstructuur hier gaat helpen, betwijfel ik. Een mogelijk gevolg is natuurlijk dat jullie misschien trager zouden gaan. Dit lijkt misschien fijn, maar het lijkt mij wel degelijk een nadeel om rekening mee te houden voor de mensen die later een minor informatica willen gaan doen...
Persoonlijk heb ik eigenlijk ook iets tegen de instelling van vele wiskundige (vooral leerkrachten): een computer is nog steeds een zeer handig hulpmiddel, we leven in de 21e eeuw, het is niet meer nodig om alles met de hand te doen. Men moet deze technieken natuurlijk ook beheersen (wie moet er deze technieken implementeren als niemand ze nog kent?), maar men moet ze niet telkens toepassen op elke oefening... Men kan veel meer oefeningen maken en veel meer nuttige dingen zien als men af en toe gebruik maakt van een computer.
Ook zijn de berekeningen van de computer meestal wel juister (indien de software wel degelijk getest is enz natuurlijk) en zeker sneller, om een staartdeling uit te werken tot op 20 cijfers na de komma, da's ni fijn enz eh...
Mijn generatie studenten (3 jaar geleden in 1ste kan) deed in het 1ste semester bijna niets anders dan opdrachten maken voor programmeren, zoveel zelfs dat er bijna geen tijd was voor andere vakken, dus trager werken denk ik niet.

Ongeïnteresseerd: hangt ervan af hoe je het bekijkt: voor Oberon: ja, heel zeker, dat interesseert de meeste wiskundigen niks. Maar ik zit ondertussen al in het 3de jaar en heb ook kennisgemaakt met wiskundige programma's zoals Maple, Matlab en Splus. Je kan dus zeggen dat de huidige studenten en assistenten aan de unief (ik spreek me niet uit over leerkrachten van 40 en ouder) het nut van een computer zien en deze ook (heel) actief gebruikt. Ik, als wiskundige nochtans, bijvoorbeeld gebruik mijn computer gemiddeld 5 uur per dag (of 6, iets in die grootte-orde)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#27 » Tue Jan 09, 2007 1:41 pm

het is niet waar dat wiskundigen iets hebben tegen computers, persoonlijk vond ik dat nog leuk om te leren programmeren, ik besef ook heel goed dat ik dat in de toekomst zeker nog nodig ga hebben, alhoewel dat niet bepaald in oberon gaat zijn. Ik was dus heel gemotiveerd begonnen aan mijn eerste les informatica. Juist, mijn eerste les, daar waar ik vandaan kom was ik een van de beste aangezien ik redelijk rap kan tijpen en een ietsie pietsie afken van word en excel, en de enige programmeertaal waar ik ooit mee te maken heb gehad was die van mijn grafish rekentoestel (das nog iets minder gesofistikeerder dan de if structuur in java).
Dus, vol met goede moed en veel motivatie begon ik aan mijn eerst les... en daar stopte het. Zoals elke les begreep ik zo een beetje het eerste kwartier, als ik geluk had ging dat zelfs tot een half uur... en daarna, dan was ik compleet verloren. Als je wiskunde doet dan ben je niet verondersteld veel aanleg te hebben voor programmeren.Sommigen hebben dat geluk (ja, geluk, want fysica ben ik beu) en die pakken dan een minor informatica. Voor die paar uitzonderingen is het mischien beter om les te krijgen samen met de informatici.
Zo zeggen van "die wiskundigen, dat kan hun allemaal niets schelen, die hebben een hekel aan computers, die zitten daar tegen hun goesting, het kan hun toch allemaal niets schelen" is overdreven. Ok, na een tijdje vind je die lessen niet meer zo leuk, en dan begin je te praten uit puur miserie omdat je niets begrijpt van wat er van voor wordt gezegd.Daarbij ik zit ook een paar uur per dag achter de computer, dus ik ben geen computerhaatster.

P.S. hierbij wil ik nog eventjes die informatici met hun laptoppen voor ons bedanken, zo gebeurde er toch nog iets voor ons dat we begrepen (vooral dat sleetje was plezant), en ook nog de moedige informatici die dachten dat er nog hoop was om mij iets van programmeren te doen begrijpen.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#28 » Tue Jan 09, 2007 2:36 pm

Normaal gezien zouden de Informatici jullie moeten helpen met de opdrachten :) Natuurlijk, toen we vorig jaar hulp aanboden kregen we naar ons oren gesmeten dat alle meisjes van Wiskunde al een vriendje hadden :p

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#29 » Tue Jan 09, 2007 2:51 pm

wat een flauwe excuus!
ok, we zijn nooit om hulp komen vragen (ik spreek hier in het algemeen, want persoonlijk heb ik toch wel een paar informatici lastig gevallen) maar dat moet je dan ook nog durven. Voor de meeste vragen konden we wel bij sommige wiskundigen terecht, of kregen we een relatief duidelijk antwoord tijdens practicum
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#30 » Tue Jan 09, 2007 5:02 pm

Joke wrote:wat een flauwe excuus!
ok, we zijn nooit om hulp komen vragen (ik spreek hier in het algemeen, want persoonlijk heb ik toch wel een paar informatici lastig gevallen) maar dat moet je dan ook nog durven. Voor de meeste vragen konden we wel bij sommige wiskundigen terecht, of kregen we een relatief duidelijk antwoord tijdens practicum
twas ma voor te lachen ze ;). Denk er ook eens aan dat ook Software Engineering, Talen en Automaten, Computersystemen en Machines en Berekenbaarheid samen wordt gegeven en dat het moeilijk gaat zijn om die ook allemaal apart te geven :).

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron