[Game] Veilingpoker

Een subforum voor alle forumgames die het einde van hun levensloop hebben bereikt. Hier rusten de verliezers in vrede, en werken dwergen aan de standbeelden voor de winnaars.

Moderators: NecRock, Math Wolf, Robbe, Praesidium

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

[Game] Veilingpoker

Post#1 » Mon Feb 20, 2012 8:16 pm

Wederom een idee voor een spel da ik, net als mijn vorige spelideeen, heb gepikt van Liar Game (they got great game ideas) en da ik hier "veilingpoker" ga noemen. Het kind moet ook nen naam hebben, tenslotte, en er zijn wel enige gelijkenissen met poker, waarvan het voornaamste toch wel de ranking van de handen is, en het uiteindelijke doel om zoveel mogelijk winst te maken. Er zijn echter belangrijke verschillen: kaarten worden geveild in plaats van willekeurig uitgedeeld, en er wordt maar één hand gespeeld.

So, let's see if we can get anyone interested. Stel gerust vragen, want ik ben er haast zeker van dak den helft ni goe heb uitgelegd, and some shizzle may not make sense.


Werking van het spel

Iedere speler begint met 300 chips.

In een eerste veilingsronde worden handen verkocht.
Ik maak bekend welke handen er allemaal te verkrijgen zijn door een lijstje te posten dat er ongeveer als volgt zal uitzien:
Lot A: schoppen 7 ; harten 8 ; ruiten boer ; schoppen 3 ; klaveren 10
Lot B: schoppen 10 ; klaveren dame ; ruiten 10 ; ruiten 4 ; ruiten 3
Lot C: klaveren 4 ; klaveren 9 ; schoppen 4 ; harten aas ; klaveren 2
Lot D: harten 4 ; klaveren heer ; harten boer ; ruiten 5 ; klaveren 8
Ik geef enkele dagen bedenktijd, waarna de veiling van het eerste lot begint om middernacht van een vooraf aangekondigde dag. De dag nadien volgt het tweede lot, dan het derde lot, et cetera, tot alles weg is.

Veiling:
De veiling is gesloten, id est: niemand weet van elkaar wat ze doen (tenzij ge het zelf vertelt). Ge stuurt op de dag van de veiling een mail naar mij (bal.bart at gmail.com) met uw bod. Hoogste bod wint, en als twee mensen hetzelfde bieden, wint de eerste. Veiling begint en eindigt stipt om middernacht (ik kijk naar de tijd die google mij aangeeft) en het is niet mogelijk om een bod ongedaan te maken of te wijzigen. Ik maak zo snel mogelijk de resultaten van de veiling bekend - ik besef dat de wachttijd tactiek zou kunnen beïnvloeden, maar ik kan niet altijd om middernacht online zijn, en altijd een dag wachten lijkt me tijdrovend. Deze resultaten zijn: hoeveel iedereen geboden heeft en wat het winnende bod is.


Wisselen:
Uiteraard eindigt hier het spel niet, want dan zou er niet veel aan het spel zijn. In draw poker is het mogelijk om kaarten te wisselen, en dat nemen we hier over. Iedere speler krijgt een paar dagen tijd om zijn strategie uit te denken en naar mij te mailen welke kaarten mogen gewisseld worden. Daarna post is weer een lijstje met de afgedankte kaarten dat er zo zou kunnen uitzien:
Lot A: schoppen 3
Lot B: klaveren dame ; ruiten 4
Lot C: klaveren 9 ; harten aas
Lot D: harten 4 ; ruiten 5 ; klaveren 8
Ik geef weer enkele dagen bedenktijd waarna opnieuw begonnen wordt met de veiling van lot A, ... De veiling verloopt als voorheen, met het duidelijke verschil dat de verkoper verandert: als iemand besluit de afdankers van lot A te kopen voor 15 chips, gaan die chips nu naar de eigenaar van lot A. Als bovendien niemand wenst een gegeven lot te kopen, gaat het gewoon terug naar de eigenaar.

Dit hele wisselgedoe zal hierna nog vier keer herhaald worden (vijf wisselrondes dus), nadien wordt er nagegaan wie de winnaar is van het spel.

Winnaar:
Op het einde van het spel krijgt de persoon met de beste hand 100 extra chips, de persoon met de op één na beste hand 40 extra chips en de persoon met de op twee na beste hand 10 extra chips. De persoon met de slechtste hand verliest 150 chips. De winnaar is de persoon die hierna het meeste chips heeft.

Let wel: er zijn geen beperkingen op hoeveel kaarten spelers op elk gegeven moment mogen hebben. Het is mogelijk om in het begin meerdere loten te kopen om de kansen te verhogen, of bij het wisselen meer of minder kaarten te kopen dan ge zelf verkoopt. Op het einde wordt wel gekeken naar de beste combinatie van vijf kaarten in uw hand. Als ge minder dan vijf kaarten hebt, wordt dat automatisch aanzien als "slechtste hand", ook al hebt ge 4 azen in uw hand.

Het is toegestaan aan de spelers om te overleggen, samen te spannen, elkaar te boycotten, ...

Ter herinnering de ranking van de hands:
- Royal flush
- Straight flush
- Four of a kind
- Full house
- Flush
- Straight
- Three of a kind
- Two pair
- One pair
- High card



Spelers:

Nynek - 92
hand: harten boer ; harten aas ; schoppen 3 ; klaveren 10 ; klaveren 5 ; harten dame ; harten 3 ; harten heer ; ruiten 3 ; ruiten 7 ; schoppen aas ; klaveren dame ; klaveren 3 ; harten 5

Stanny - 225
hand: harten 4 ; schoppen 10 ; schoppen 4 ; schoppen 6 ; ruiten 4

djgl3nn - 263
hand: ruiten 6 ; ruiten 5 ; harten 7 ; ruiten 8 ; ruiten 10 ; schoppen 7 ; klaveren 7 ; ruiten aas

Timmy - 255
hand: schoppen dame ; klaveren boer ; ruiten boer ; harten 9 ; schoppen 5

Math Wolf - 126
hand: harten 10 ; ruiten 9 ; klaveren 6 ; ruiten 2 ; klaveren 4 ; klaveren 2 ; ruiten heer ; klaveren aas ; harten 8 ; harten 6 ; klaveren 8 ; klaveren heer ; klaveren 9

Joachim - 171
hand: schoppen 8 ; schoppen 2 ; schoppen 9 ; harten 2 ; schoppen heer ; ruiten dame ; schoppen boer

Manfr3d - 300
hand:

Fristi - 300
hand:



Lot A: ruiten 6 ; ruiten 5 ; klaveren 3 ; harten 7 ; harten 5
Lot B: harten boer ; harten aas ; schoppen 3 ; klaveren 10 ; klaveren 5
Lot C: harten 4 ; schoppen 10 ; schoppen 4 ; schoppen 6 ; ruiten 4
Lot D: ruiten 8 ; ruiten 10 ; schoppen 7 ; klaveren 7 ; ruiten aas
Lot E: schoppen dame ; klaveren boer ; ruiten boer ; harten 9 ; schoppen 5
Lot F: harten 10 ; ruiten 9 ; ruiten dame ; schoppen boer ; klaveren 6
Lot G: ruiten 2 ; klaveren 4 ; klaveren 2 ; ruiten heer ; klaveren aas
Lot H: harten 8 ; harten 6 ; klaveren 8 ; klaveren heer ; klaveren 9
Lot I: harten dame ; harten 3 ; harten heer ; ruiten 3 ; ruiten 7 ; schoppen aas
Lot J: schoppen 8 ; schoppen 2 ; schoppen 9 ; harten 2 ; klaveren dame ; schoppen heer

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: Veilingpoker

Post#2 » Mon Feb 20, 2012 8:54 pm

All in
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

User avatar
Stanny
WOZ
Posts: 2220
Contact:

Re: Veilingpoker

Post#3 » Mon Feb 20, 2012 8:54 pm

Check ^^
1 + 196883 = 196884
1 + 2 + 3 + 4 + ... = -1/12

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Veilingpoker

Post#4 » Mon Feb 20, 2012 9:03 pm

i'm in
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

Martje vdb
WOZ
Posts: 737

Re: Veilingpoker

Post#5 » Mon Feb 20, 2012 9:05 pm

jot!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Veilingpoker

Post#6 » Mon Feb 20, 2012 9:07 pm

I'm in
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Joachim
Posts: 379

Re: Veilingpoker

Post#7 » Mon Feb 20, 2012 9:11 pm

Ik doe mee :)
Me hoeveel chips begint ge?

EDIT: slecht gelezen, kheb het al gevonden :p

User avatar
Nynek
WOZ
Posts: 1160
Contact:

Re: Veilingpoker

Post#8 » Wed Feb 22, 2012 10:52 am

Check!

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: Veilingpoker

Post#9 » Wed Feb 22, 2012 4:33 pm

Le check

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Re: Veilingpoker

Post#10 » Fri Feb 24, 2012 1:21 pm

Vragen:
* is er bekend wie een bod wint (ja als ik goed gelezen heb), maar ook hoeveel ervoor betaald wordt? Indien ja wordt het spel veel strakker omdat je perfect weet wie welke handen heeft en hoeveel geld elke speler (nog) heeft.
* is er bekend wie welke handen verkoopt? (idem eerste opmerking)
* ik denk dat de punten voor winnen, 2e etc te laag zijn terwijl de punten voor laatste te hoog in absolute waarde zijn. Het lijkt de deur open te zetten voor conservatief spelen en weinig geld uit te geven aan kaarten met de bedoeling te winnen door voorlaatste te worden (maar veel geld te hebben).

Dat gezegd zijnde: ik heb geen idee voor een goede pokercatchphrase om te zeggen dat ik mee doen die nog niet gezegd is, dus hou ik het op een mager: "ik doe ook mee" (uitgesproken op een zeer nasale manier).
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Re: Veilingpoker

Post#11 » Fri Feb 24, 2012 2:40 pm

Math Wolf wrote:Vragen:
* is er bekend wie een bod wint (ja als ik goed gelezen heb), maar ook hoeveel ervoor betaald wordt? Indien ja wordt het spel veel strakker omdat je perfect weet wie welke handen heeft en hoeveel geld elke speler (nog) heeft.
Ja, ik maak bekend wie er hoeveel geboden heeft (van iedereen die geboden heeft), en ook wie de winnaar is (in geval da twee mensen hetzelfde hoogste bod doen). Ge weet dus idd welke hand iedereen heeft en hoeveel geld iedereen heeft. Daarom is het antwoord op de tweede vraag
* is er bekend wie welke handen verkoopt? (idem eerste opmerking)
vanzelfsprekend ook ja - ge ziet namelijk welke kaarten er in een verkocht lot zitten, en ge weet uit welke hand die komen.

Ik heb dit aangepast in de eerste post, want zo stond het er idd niet in ^^

* ik denk dat de punten voor winnen, 2e etc te laag zijn terwijl de punten voor laatste te hoog in absolute waarde zijn. Het lijkt de deur open te zetten voor conservatief spelen en weinig geld uit te geven aan kaarten met de bedoeling te winnen door voorlaatste te worden (maar veel geld te hebben).
Ik ga ervan uit dat degene die laatst (en/of voorlaatst) staat op een gegeven moment zijn best zal doen om een betere hand te krijgen (de laatste op van de laatste plaats af te zijn, en de voorlaatste omdat hij toch wel moet weten dat hij laatst staat als de laatste zijn hand verbetert). Iemand die conservatief blijft spelen, neemt zo het risico om achteraan te bengelen (en 150 punten te verliezen) of ergens achteraan te eindigen zonder veel chips te hebben gebruikt. Hij zal daarentegen wss ook niet veel chips gewonnen hebben door de verkoop van zijn kaarten - iemand die in de loop van het spel 3 vijven, 2 boeren en 2 vieren bijeen heeft gegaard, kan mss in de laatste veilingsronde nog een mooi bod krijgen als hij een paar verkoopt, maar daar geraakt ge wss ni me conservatief te spelen.

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Re: Veilingpoker

Post#12 » Sat Feb 25, 2012 5:41 pm

Ik zal morgen of maandag de te verkopen loten trekken en in het topic posten, de veiling van het eerste lot begint donderdag!

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Re: Veilingpoker

Post#13 » Mon Feb 27, 2012 11:50 am

De loten zijn getrokken, ik bied 8 maal 5 en 2 maal 6 kaarten aan voor de verkoop (in totaal een volledig boek van 52 kaarten). Zoals in mijn vorige post vermeld, begint de veiling van lot A op donderdag.

Lot A: ruiten 6 ; ruiten 5 ; klaveren 3 ; harten 7 ; harten 5
Lot B: harten boer ; harten aas ; schoppen 3 ; klaveren 10 ; klaveren 5
Lot C: harten 4 ; schoppen 10 ; schoppen 4 ; schoppen 6 ; ruiten 4
Lot D: ruiten 8 ; ruiten 10 ; schoppen 7 ; klaveren 7 ; ruiten aas
Lot E: schoppen dame ; klaveren boer ; ruiten boer ; harten 9 ; schoppen 5
Lot F: harten 10 ; ruiten 9 ; ruiten dame ; schoppen boer ; klaveren 6
Lot G: ruiten 2 ; klaveren 4 ; klaveren 2 ; ruiten heer ; klaveren aas
Lot H: harten 8 ; harten 6 ; klaveren 8 ; klaveren heer ; klaveren 9
Lot I: harten dame ; harten 3 ; harten heer ; ruiten 3 ; ruiten 7 ; schoppen aas
Lot J: schoppen 8 ; schoppen 2 ; schoppen 9 ; harten 2 ; klaveren dame ; schoppen heer

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Re: Veilingpoker

Post#14 » Fri Mar 02, 2012 12:01 am

Vandaag (bij het begin van het typen van deze post, 1 maart) zou normaal de veiling van lot A geweest zijn, maar gezien ik van niemand iets gekregen heb, veronderstel ik dat het niet duidelijk was, of dat iedereen het is vergeten. Ik weet niet of ik de schuld op mezelf moet nemen (en alsnog lot A verkopen), of dat het voor iemand een bewuste beslissing is geweest om niet te kopen (dan blijft lot A onverkocht).

Op 2 maart is dus de verkoop van lot B. Op 3 maart volgt de verkoop van lot C zoals gepland. Op 4 maart verkoop ik ofwel lot D ofwel lot A - de keuze is in jullie handen: als iemand mij mailt dat hij of zij niet wil dat lot A nog verkocht wordt, verkoop ik het niet.

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Re: Veilingpoker

Post#15 » Sat Mar 03, 2012 12:01 am

De veiling van lot B zit erop.

Ingekomen boden:
djgl3nn: 1 chip
Stanny: 15 chips
Joachim: 20 chips
Nynek: 25 chips

De winnaar van de veiling is dus Nynek!


Vandaag is de veiling van lot C.

Return to “Game Over”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron