ze mogen hunnen intro wel ne keer aanpassen ..
en .. ik mis den 'double time'
Moderators: NecRock, Math Wolf, Robbe, Praesidium
Jop and jop, ik miste die ook echt jaStanny wrote:ze mogen hunnen intro wel ne keer aanpassen ..
en .. ik mis den 'double time'
Wel cool om eindelijk is te hore hoe da in mekaar zit Helpt het dan wat als mensen wat beter articuleren? Het lijkt mij echt nog moeilijker als mensen klanken beginnen samen te gooienFlipper wrote:Nederlands kan ik perfect liplezen, de laatste tijd lukt het me steeds beter om Engels te kunnen liplezen (komt waarschijnlijk door teveel naar Engelse films/Youtube te kijken ), met Frans gaat dat ook wel vrij redelijk, al heb ik een hekel aan die meute stijfkoppen.Manfr3d wrote:noob question inc: gij kunt ook andere talen liplezen, of hoe werkt da?
Ik heb echt al van jongsaf aan leren liplezen, maar volgens mij kan iedereen, mits veel (HEEL veel) geduld en oefening dat ook leren, het is dus absoluut niet eigen aan doven Ik kijk eigenlijk naar de posities van de mondhoeken, hoe zijn/haar tong wipt/draait, hoe de strot samentrekt en nog veel meer, eigenlijk "lees" ik het hele gezicht.
Om te oefenen kunt ge een spiegel gebruiken en iedere klank die je maakt te analyseren. Een van de simpelste klanken die je kunt herkennen is de "b", probeer maar eens voor de spiegel "boek" en "doek" te zeggen, je merkt dat bij het uitspreken van de eerste woord, dat de wangen een beetje "ploffen", zo kun je de "b" gemakkelijk herkennen.
Sommige klanken zijn niet zo heel gemakkelijk te onderscheiden, probeer maar eens een "s" van een "z" te onderscheiden, "zara" en "sara" zijn bijna identiek, zelf herken ik ze direct aan de nuances, maar daar moet je wel veel voor oefenen (Iemand verkeerdelijk "sara" noemen ipv "zara" is nu niet bepaald een goed begin om 'r te versieren )
De klanken herkennen is dan één ding, maar ze aan elkaar verbinden en daaruit een woord afleiden is nog een heel andere zaak, het gebeurt soms dat een paar eigenschappen verloren gaat, neem nu terug die "b" die zo makkelijk te herkennen lijkt, maar spreek "ik heb" eens uit, dan zie je de "ploffende" wang amper...
En dan heb ik nog niks gezegd over zinnen..
En ook nog niet over het verstaan van wat er in de zin staat... (vb "de wind loeit door de bomen", hoezo "loeit"? de wind wààit, toch niet loeien gelijk nen koe.. )
En ook nog niet over het formuleren van een antwoord.. (er wordt jouw iets gevraagd, *moment van stilte omdat ge nog even nadenkt over wat er nu precies gezegd is en er een gepaste antwoord te formuleren, kan vervelend/ongemakkelijk zijn als jouw toekomstige vriendinnetje met haar blinkende oogjes op een antwoord van jou zit te branden)
Kortom, het is niet zo van 1, 2, 3 en knip ik kan liplezen
Articuleren maakt idd een groot verschil, maar ge moet ook niet overdrijven Gewoon een spiertje meer gebruiken dan normaal. In mijn geval versta ik de meesten ook wel in één keer, maar soms, als ik het niet goed begrepen heb, kan het wel wat helpen om (iets) beter te articuleren.Bob wrote:Wel cool om eindelijk is te hore hoe da in mekaar zit Helpt het dan wat als mensen wat beter articuleren? Het lijkt mij echt nog moeilijker als mensen klanken beginnen samen te gooien
baard? snor zou ik nog kunnen aannemen, maar baard?Flipper wrote:Bob wrote:...
Oh, en voor de , baard afscheren helpt ook (wat? )
Da's wel graaf.Martje vdb wrote:http://www.humo.be/filmpjes/237263/a-ca ... schiedenis
ik gaan voor de jaren 50 denk..
60's! f*cking awesomeMartje vdb wrote:http://www.humo.be/filmpjes/237263/a-ca ... schiedenis
ik gaan voor de jaren 50 denk..
Dien bas is super graafPedro wrote:60's! f*cking awesomeMartje vdb wrote:http://www.humo.be/filmpjes/237263/a-ca ... schiedenis
ik gaan voor de jaren 50 denk..
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests