DIY Desktop Builder

Een forum voor totaal willekeurige spam!

Moderators: NecRock, Math Wolf, Robbe, Praesidium

User avatar
BFC
WOZ
Posts: 719

DIY Desktop Builder

Post#1 » Sun Jun 19, 2011 6:23 pm

Zoals de titel leest: hoe begin ik eraan, waar kan ik best en goedkoopst onderdelen kopen, waar moet ik zeker op letten? Al beetje rondgeneusd op internet, niet echt coherente/consequente antwoorden gevonden :(
I'm not random, you just can't think as fast as me

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: DIY Desktop Builder

Post#2 » Sun Jun 19, 2011 6:28 pm

Paar dingen waar ik zeker op zou letten (en ik vergeet er zeker enkele):

*Een case met genoeg airflow, en koop zeker 1 of 2 fans bij
*Een case die groot genoeg is: eventuele extra processorkoeler kan groot uitvallen in de breedte, sommige graphics-cards zijn dan weer zeer diep/lang
*Ik zou ook niet te nipt op de wattage van de voeding kijken. 100 à 200 W marge is altijd handig voor uitbreiding.(Please correct if wrong)
*Kijk naar een moederbord met de mogelijke uitbreidingsmogelijkheiden qua RAM en PCI/X slots

Voor de rest hangt het er vooral vanaf hoeveel je wilt betalen en wat de doeleinden zijn...
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: DIY Desktop Builder

Post#3 » Sun Jun 19, 2011 8:34 pm

Manfr3d wrote:Paar dingen waar ik zeker op zou letten (en ik vergeet er zeker enkele):

*Een case met genoeg airflow, en koop zeker 1 of 2 fans bij -> Absoluut ni nodig. Stock coolers werken echt wel deftig genoeg tegenwoordig
*Een case die groot genoeg is: eventuele extra processorkoeler kan groot uitvallen in de breedte, sommige graphics-cards zijn dan weer zeer diep/lang -> Standard full tower biedt ruimte genoeg, ni nodig om daar geld aan te wasten ^^
*Ik zou ook niet te nipt op de wattage van de voeding kijken. 100 à 200 W marge is altijd handig voor uitbreiding.(Please correct if wrong) -> Belangrijkste is da ge een A-Merk voeding pakt, dan moete geen over-wattage liggen kopen
*Kijk naar een moederbord met de mogelijke uitbreidingsmogelijkheiden qua RAM en PCI/X slots -> Das vrij standaard laatsten tijd :)

Voor de rest hangt het er vooral vanaf hoeveel je wilt betalen en wat de doeleinden zijn...
Ff my 2 cents toegevoegd ^^

BFC: Ga naar http://www.9lives.be/forum/aankoopadvies/" onclick="window.open(this.href);return false; , post nen topic da ge nen desktop zoekt me u budget erbij, en dan gade wel het beste prijs-kwaliteitssysteem vinden :) (Kben zelf ni meer zo mee me hardware, anders hadk zelf wel iets bijeen gestoken... )

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Re: DIY Desktop Builder

Post#4 » Mon Jun 20, 2011 1:04 pm

Paar winkels:
http://www.tones.be" onclick="window.open(this.href);return false; (laagste prijs garantie) / http://www.forcom.be" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.alternate.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de rest hangt het hard af wat ge met de pc wilt doen.
Als ge een game-beest wilt bouwen, zou ik toch voldoende koeling voorzien.
Qua case, ne full tower is aan te raden (extra plaats is heel handig voor die dingen in elkaar te zetten en ge hoeft u ni ongerust te maken over dingen die ni gaan passen :D)

En koop ni het beste van het beste, das veel te duur. Ge kunt beter 2 goedkopere pc's kopen die elks 3 jaar "meegaan" dan 1ne pc die 6 jaar "meegaat".

Voor de rest kom ik eigenlijk ni echt op tips ofzo. Mss bij elk onderdeel zien waarom ge net dat wilt, en niet het goedkopere type. (ik denk bv aan een belachelijk duur moederbord da enkel nuttig is voor oc'ers)

En idd, A-merk voeding!

Zeg is wat uw budget is en waarom ge hem wilt gebruiken..

En bam, meest random samenrapsel van ideeën in ne forumpost ooit is klaar!

User avatar
BFC
WOZ
Posts: 719

Re: DIY Desktop Builder

Post#5 » Mon Jun 20, 2011 2:26 pm

Goh, ik weet nie, kzou toch niet over de 800euro willen gaan, maar da is me scherm en toetsenbord en muis enzo inbegrepen, want kzit nu me zo'n 17" HP schermpke van de jaren stillekes, en kzou graag een HD scherm willen :p

Kzou die gebruiken voor school, maar da kan ik op mijn laptop ook doen, ma kzou af en toe wel eens willen gamen, en die spellekes deftig spelen, dus niet op MIN settings (LoL, L4D2, da genre)

Tips zijn altijd welkom! ;) Kga één van de dagen ne post maken op 9lives
I'm not random, you just can't think as fast as me

User avatar
Foundation
Posts: 622

Re: DIY Desktop Builder

Post#6 » Mon Jun 20, 2011 5:02 pm

Ik zou zeggen, haal uw inspiratie bvb bij de noorderburen:
http://tweakers.net/reviews/2112/3/twea ... steem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Processorgewijs ben ik tegenwoordig nogal AMD-minded als "waar voor uw geld" belangrijk is.

Wat voeding betreft, overdoe het niet. Een voeding draait het efficientst tussen 50 en 75% load, uw verbruik in idle moet niet te ver onder die 50% gaan en uw verbruik in load natuurlijk best niet over 100% ook... Maar gegeven een merkvoeding, dan is meer dan 500W in principe niet nodig tenzij ge echt twee multicore grafische kaarten en een stuk of 6 harde schijven daarin wilt steken. Ter referentie, onze Fastra II met 13 nVidia GPU cores (GTX295) en Intel i7 CPU verbruikt onder maximum stress 1200 Watt ( http://fastra2.ua.ac.be/?page_id=49" onclick="window.open(this.href);return false; ).

Ge kunt zelf berekenen hoeveel alle componentjes ongeveer max gaan verbruiken van stroom, en daarop afgaan. Voor processorverbruik, zie eens hier: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CP ... issipation" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor GPU verbruik, zie eens hier: http://www.geeks3d.com/20090618/graphic ... -database/" onclick="window.open(this.href);return false; Voeg dan 20W toe per HDD/DVD, een goeie 100W voor een chique moederbord en 5W per lat RAM, plus een marge van 20%, en ge zit ruim voldoende.

Btw, kunt ge componenten van uw oud systeem overzetten? (harde schijf, DVD, floppy, oude kast) - bespaart een hoop kosten.
Last edited by Foundation on Mon Jun 20, 2011 5:11 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Re: DIY Desktop Builder

Post#7 » Mon Jun 20, 2011 5:06 pm

Edit: als het de bedoeling is regelmatig te gaan upgraden of dingen te gaan bijsteken, moet ge uw systeem (incl. voeding) daar wel op voorzien natuurlijk...

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: DIY Desktop Builder

Post#8 » Mon Jun 20, 2011 5:38 pm

1. koop u een cheap scherm... 100-120 euro hebt ge bij den alternate een 23 inch flatscreen, met ne relatief sucky responsetime, maar goed genoeg.
2. koop de goedkoopste ddr3 ram die ge vindt, (4 gig is over't algemeen voldoende, als ge geld over hebt steekt ge der nog wa bij).
3. gfx kaart van rond de 100 euro, (ik ben fan van ATI, de 5770 bv. maar da moet ge zelf ma zien), en dan kunt ge binnen een jaar daar een tweedehands van bij kopen voor 50 euro en die in dualconfig zetten.
4. zie dus dat ge een moederbord hebt met MINSTENS 2 PCIe slots.
5. gigabyte mobo's zijn cheap en degelijk, afaik.
6. geen ecogreen disk gebruiken als bootdisk, blijkbaar draait da ni zo goed. Samsung F1 hdd's zijn nogal goed.
7. zoals foundation al zei: AMD, 2 of 4 cores voor gaming, 4 of 6 cores voor datamunching en processing power.
8. geluidskaart is over't algemeen ne waste, uw mobo shizzl is goed genoeg.
9. voeding: OCZ stealthXStream 2 (500 of 600 watt) zijn heel goed en stil én cheap.
10. als ge overall snelheid wilt: investeren in een 64 of 128 GB SSD'tje, en da als bootdisk gebruiken.
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: DIY Desktop Builder

Post#9 » Mon Jun 20, 2011 5:38 pm

Foundation wrote:Edit: als het de bedoeling is regelmatig te gaan upgraden of dingen te gaan bijsteken, moet ge uw systeem (incl. voeding) daar wel op voorzien natuurlijk...

THIS AINT NO EDIT! xD
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: DIY Desktop Builder

Post#10 » Mon Jun 20, 2011 5:54 pm

Pedro wrote:
Foundation wrote:Edit: als het de bedoeling is regelmatig te gaan upgraden of dingen te gaan bijsteken, moet ge uw systeem (incl. voeding) daar wel op voorzien natuurlijk...

THIS AINT NO EDIT! xD
THIS... IS.... SPARTA!

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: DIY Desktop Builder

Post#11 » Tue Jun 21, 2011 6:47 am

Foundation wrote:Ik zou zeggen, haal uw inspiratie bvb bij de noorderburen:
http://tweakers.net/reviews/2112/3/twea ... steem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad heel handige richtlijnen. ik heb in maart mijn budget gamesysteem ook op hun aandraders gebaseerd.
Fyi: 570 euro, verzending in ;-)
Vorige week nog 4 gig ram bij gaan halen in den Alternate (nu in totaal 8 gig), wat het totaal op een dikke 600 zou brengen.
Enige mankement aan dit systeem vind ik de 1e hardeschijf van 1 TB op 5400rpm. Misschien koop ik achtereen nog een ssd van 64 gig voor het OS en de meest gebruikte/zwaarste software.
Ik heb wel "maar" gekozen voor een Mid-Tower. Ik had de afmetingen van alles opgezocht, en ik wist dat een Mid-Tower groot genoeg ging zijn, ik vind fulltowers veel te groot, ook al is dat beetje extra ruimte wel handig.

Ik heb toen ook bijna alle Nederlandse webshops afgezocht en http://www.afuture.nl is veruit de goedkoopste. Ik ben voor grotere bestellingen altijd fan van levering uit het buitenland (Duitsland of Nederland), omda ge dan toch profiijt maakt met de verzendingskosten. Kleinere dingen ga ik altijd in een winkel hier in de buurt halen (zoals Lorenz al zei, Forcom/Tones/Alternate/...) halen, maar eerst ff alle prijzen vergelijken he.
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Re: DIY Desktop Builder

Post#12 » Tue Jun 21, 2011 10:25 am

Als ge wa wilt vergelijken met de tweakers.net: http://www.hardware.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat ook bij elk product, in welke winkel je het goedkoopste vindt (wel enkel nederlandse winkels denkek)

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Re: DIY Desktop Builder

Post#13 » Tue Jun 21, 2011 11:01 am

Onder de 800 euro blijven is mogelijk maar wordt krap als je vrij goed wilt gamen...

Case: Koop zeker geen met ingebouwde voeding van een onbekend merk, als je toch een goedkopere kast wilt, neem dan een Cooler-master, die zijn iig degelijk voor hun geld.

Voeding: Zelfde als de rest verteld.

CPU: De sandy-bridge i5's zetten goede prestaties neer voor hun geld. Maar blijven toch aan de prijzige kant. Als je je geld liever aan een videokaart geeft neem je mss beter een AMD. Als je liever rauwe cpu-kracht hebt is een i5-2500 geen slechte keuze (2500K als je wilt overclocken, is nog ver te krijgen voor die 10 euro extra).

HD: Neem 7200 rpm, andere zijn energiezuiniger maar ook sloomer. Een samsung F3 is een leuke. Denk eraan dat een SSD van 150 euro en een mobo van 100 euro beter is dan een mobo van 250 euro met extra-good-looking mobo met features die je toch wel 2% extra snelheid geven.

DVD-brander: Wat ze u ook vertellen, neem de goedkoopste

Koeling: beter 3 fans op 1500 toeren dan 1 op 3000 (kwa geluid).

Muis/Keyboard: Je kiest zelf wat je hieraan uitgeeft maar goedkoper logitech werkt wss evengoed als hyper-vette laser muis met waanzinnig hoge dpi van 50 euro. (Logitech MK120 is kwaliteit voor weinig geld, maar dan heb je ook geen features ntrlk)

Scherm: Mjah, is moeilijk te zeggen, LG is over het algemeen wel goed. Maar als je zelf de moeite niet gaat doen om hem te kalibreren maakt het niet echt uit wat je neemt. Kijk wel naar een leuke resolutie, je wilt HD, dus neem er zo een :).

Geheugen: voor de prijs dat het nu is zou ik ineens 8GB nemen... Maar 4 is ook al leuk natuurlijk.

Final note: Bekijk hardware.info, die hebben relatief veel benchmarks, neem geen merken die je niet kent (behalve voor dvd-brander :P), en neem nooit het goedkoopste (behalve DVD-brander), maar zeker nooit het duurste!

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Re: DIY Desktop Builder

Post#14 » Tue Jun 21, 2011 11:17 am

Heb me ff beziggehouden met iets samen te stellen dat zowel presteerd als prijs/prestatiegewijs in orde is:

http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/17597" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele opmerkingen:
Mobo is een Z68, als je een P67 neemt kan je nog 15 euro besparen maar die chipset is nu een half jaartje oud waar de Z68 helemaal nieuw is.
Case is aan de goedkope kant, maar als je het 1 keer gaat bouwen en dan niet meer mee doet is dat ni echt een probleem.
Eventueel nog wel wat extra casefans bijsteken (als ie te warm word, kan je later altijd testen)
Videokaart ken ik ni veel van dus heb op hardware.info de benchmarks bekeken van kaarten rond die prijs (175 euro).

Ander opmerkingen zullen andere mensen nog wel geven ;)

User avatar
BFC
WOZ
Posts: 719

Re: DIY Desktop Builder

Post#15 » Tue Jun 21, 2011 11:29 am

Ziet er mooi uit Wouter, bedankt! Nja, ik ga ook zelf eens wat rondkijken, en moet echt dringende die post op 9lives gaan maken, en dan zullen we wel weer verder zien! Alvast bedankt voor de goede raad allemaal! :bow:
I'm not random, you just can't think as fast as me

Return to “Spam-Whores”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 83 guests