Wat moet ik nu kiezen??

Forum voor de keuzevakken over alle jaren heen.

Moderator: Praesidium

User avatar
KiKiN
WOZ
Posts: 195

Wat moet ik nu kiezen??

Post#1 » Sat Sep 27, 2008 11:07 am

Dag iedereen die dit wil lezen,

Ik moet nog 3 SP'n hebben om men Bachelor vol te krijgen. Maar ik twijfel nog tussen 3 vakken. Datamining, Gevorderde Programmeertechnieken of Netwerkprotocols.
Wie kan mij helpen een gestructureerde keuze te maken.

Thx bij voorbaat.

Grtz,
Kristof

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#2 » Sat Sep 27, 2008 1:35 pm

Misschien kun je die keuze al maken naargelang welke afstudeerrichting je kiest (Datamining = Databases, Netwerkprotocols = Netwerken en GPT is wat overkoepelend)

Ik heb alle drie de vakken gevolgd en ze zijn alle drie wel interessant:

Datamining: hier ga je uit grote data proberen om interessante patronen te herkennen. Vb. Als je een database hebt met de inhoud van winkelkarretjes die aangekocht zijn in een winkel, dan ga je proberen om patronen in de aard van Bier -> Nootjes te vinden. Zo kan je als winkeldirecteur daarop inspelen door de nootjes dicht bij het bier te leggen enzo.
Omdat het grote data is, ga je natuurlijk niet alles kunnen doorzoeken maar ga je algoritmen moeten gebruiken om het zoeken sneller te maken.
Ook zie je nog classificatie (wat je ook deels bij AI gezien hebt) en clustering.
Het vak heeft gewoon theorie en praktijklessen en een examen van beide op het einde van het semester.

Gevorderde programmeertechnieken: Zoals de naam zegt ga je hier gevorderde technieken leren in C++. Je gaat zoal leren wat Traits, Policy's, ... zijn. Je leert ook metaprogrammeren en gaat dieper kijken naar hoe de std libary van c++ opgesteld is en naar technieken die daarin ook gebruikt worden.
Het vak bestaat uit een project (in groepjes van 2) en tijdens de examens vragen ze om (individueel) delen van je project uit te leggen.

Netwerkprotocols: Dit is gewoon een project vak waar je een project maakt dat netwerk protocols ondersteunt. Vorig jaar moesten wij een programma maken waarin 1 client een update van het internet haalde, terwijl de rest van de LAN dat van die ene client ging downloaden. (ipv dat ze allemaal via LAN deze update zouden binnenhalen) We moesten ook verschillende algoritmen verzinnen om dat verdelen over het LAN beter te laten verlopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

User avatar
KiKiN
WOZ
Posts: 195

Post#3 » Sat Sep 27, 2008 2:29 pm

Op vlak van master zal ik het ni moeten doen,
ALS ik al ne master ga doen, zal het wsk ni hier zijn, Multimedia lijkt me wel wa, voorlopig weet ik al dat ze het in Hasselt hebben (en over Leuven heb ik ook iets gehoord)

De andere info is zeker interessant, weeral meer om over na te denken.

thx :)

Return to “Keuzevakken”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron