Welke keuzevakken?

Forum van 1ste Master en 2e Master Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Foundation
Posts: 622

Welke keuzevakken?

Post#1 » Sun Sep 24, 2006 11:37 am

Er zijn 34sp te kiezen aan keuzevakken voor 2e lic.
Een lijstje met beschrijving staat op http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*FACWET&n=26454

De interessantse vallen precies allemaal in het 2e semester :( Heb maar enkele dingen vervangen met andere zaken uit 1e semester om het draaglijk te maken.

Mijn keuze totnogtoe:

Digitale technieken 1e semester 15,00 15,00 3 Stefaan Peeters
Wiskundige methoden in beeldverwerking 1e semester 15,00 15,00 4 Alain Verschoren
Capita selecta computationele wetenschappen 1e en 2e semester 10,00 20,00 4 Annie Cuyt, Tom Dhaene, Brigitte Verdonk
Parallelle berekeningen en applicaties 1e en 2e semester 30,00 4 Peter Hilbers
Databanken 3 2e semester 15,00 15,00 4 Jan Paredaens
Capita selecta van de artificiële intelligentie 2e semester 15,00 15,00 4 Brigitte Verdonk
Gevorderde programmeertechnieken 2e semester 15,00 15,00 3 Jan Broeckhove
Computerbeveiliging 2e semester 15,00 15,00 4 Serge Demeyer, B. Goethals
Beeldverwerking 2e semester 15,00 15,00 4 Dirk Van Dyck


Twijfelgevalletjes:
Databases3 (Xquery :( datamining :) ) of Optimalisatietechnieken (thesis is 1 groot optimalisatieprobleem)?
Beeldverwerking houden (razend interessant maar schijnt ook pokkemoeilijk te zijn)?
Gevorderd programmeren (templatekennis moet dringend omhoog) of Studium Generale (thema spreekt mij enorm aan dit jaar)?

Suggesties van de 'ouwe zakken' altijd welkom :)

User avatar
Wim`
Posts: 23

Post#2 » Tue Sep 26, 2006 12:37 pm

Er is een site met reviews van oud studenten op, maar ik vind hem niet direct. Zal straks wat serieuzer zoeken.

Ik heb deze vakken gevolgd:
- Taaltechnologie: Hou ten alle tijde minstens 500km afstand van dit vak. Ge haalt wel gemakkelijk veel punten, maar het werk dat ge ervoor moet doen is oersaai en weggelegd voor negers.
- Digitale Technieken: Aanrader voor luiaards. 3 keer 2 uur werken + ne namiddag blokken = 17/20.
- Hypermedia: no comment :p
- Beeldverwerking: zeer wiskundig en een van de moeilijkere keuzevakken. Het is echter enorm interessant en prof Van Dyck is extreem cool. Aanrader, but not for pussies.
- Graphics2: Als gfx uw ding is, er voor gaan, maar hou er wel rekening mee dat je er veel tijd in zal moeten steken.
- Neurale Netwerken: Onduidelijkste cursus ooit. Zelfs voor mensen met interesse in nn raad ik het niet aan.
- IP: De meeste mensen kiezen dit vak omdat ze studiepunten nodig hebben.
- Capita Selecta Comp Wet: iedereen geeft 3 lessen per jaar. Twee over een onderwerp dat prof Cuyt koos, en één dat je zelf mag kiezen. Hoewel ik met regelmaat heb liggen zagen over dit vak (ik moest het volgen omdat ik thesis deed bij prof Dhaene), moet ik toch toegeven dat ik er heel wat heb bijgeleerd wat betreft het geven van presentaties.
- Gevordere Programmeertechnieken: Een must voor de c++kiddies onder ons.

wem
Posts: 93
Contact:

Post#3 » Tue Sep 26, 2006 1:21 pm

interessant ;-)

Verder: Databases 3 heeft dit jaar enkel Datamining in zich, en Computerbeveiliging ziet er ook enorm interessant uit, maar daar hebbe ze graag onze feedback over, vermits het den eerste keer is da ze dit geven.

(en voor de mensen die "Gevorderde AI en robotica" op de rooster zien staan en het ni terugvinde in de keuzelijst: da vak is hetzelfde als "meetkundige toepassingen in de technologie", maar wordt volgend jaar hernoemt (voor het BAMA systeem)

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#4 » Tue Sep 26, 2006 2:25 pm

Enig idee wat die 'Methodenleer' vrijdagnamiddag op de rooster moet voorstellen?

wem
Posts: 93
Contact:

Post#5 » Tue Sep 26, 2006 2:45 pm

Bij de wiskunde staat het wel in de keuzevakkenlijst, zie: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.VAKBES ... SK02K20020

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#6 » Wed May 16, 2007 8:24 pm

Enkele jaren terug had ik deze keuzevakken genomen:

Inleiding digitale signaalverwerking --> in wezen zeer moeilijk, maar men was redelijk mild bij de verbetering op het examen omdat anders geen van de informatici ervoor geslaagd was :p
Beeldverwerking --> redelijk wat werk, maar niet zo moeilijk eigenlijk, bijna letterlijke vragen op examen (had dacht ik een 15/20)
Wiskundige methoden in de beeldverwerking --> 2 presentaties geven, da's alles; enorm gemakkelijk (easy 16/20)
Neurale netwerken --> lijkt moeilijk, maar is het niet; gewoon de essentie vinden en de prof stelt vrij gemakkelijke vragen (15/20 of 16/20 op gehaald)
C.s. van de computationele wetenschappen --> niet zoveel werk en een 14/20 gehaald (mijn presentaties waren niet zo goed omdat ik ze niet had geoefend, wat ik beter wel had gedaan aangezien dat jaar alles in het Engels moest)
Optimalisatietechnieken --> gemakkelijk voor te slagen, maar wel veel werk tijdens het jaar (maar een 14/20 omdat ik wegens tijdsgebrek niet alles heb ingeleverd)
Grafentheorie --> vak was van docent veranderd en enorm verzwaard, was vrij moeilijk en in 2e zit was het examen nog een pak moeilijker; pijnpunt is dat er GEEN toepassingen worden gegeven en daardoor nog droger dan analyse van Soetens :p
Elementaire kanstheorie --> vrij moeilijk examen, maar toch nog een 14/20 gehaald :)
Elementen van de bedrijfseconomie --> spotgemakkelijk, maar prof is veranderd ondertussen, dus geen idee ondertussen
Digitale technieken --> Spotgemakkelijk
Software specificatietechnieken --> toch redelijk wat werk en maar een 14/20 (te weinig in verhouding tot het werk)
Seminarie informatica --> ok geen keuzevak, maar 'k wil het toch kwijt: avond ervoor gewoon alle slides herlezen gedurende enkele uren en dan gewoon een 16/20 behaald :p

Ja idd, wat het meest van al lijkt op die afstudeerrichting `computationele informatica' :)

Het grote probleem was dat ik in 2e semester 9 van mijn 11 vakken moest afleggen en dan nog eens die thesis :p Eigen schuld, ik wilde per se nemen wat me interessant leek, ongeacht of ik een evenwichtige verdeling van keuzevakken had over het jaar heen ...

Return to “1ste Master/2e Master”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron