[algemeen] Een week blok?

Forum van 1ste Bachelor Wiskunde.

Moderator: Praesidium

Poll: Voor of Tegenstander van een week blok?

Voor
11
26%
Voor
10
23%
Geen Mening
6
14%
Geen Mening
6
14%
Tegen
5
12%
Tegen
5
12%
Total votes: 43

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

[algemeen] Een week blok?

Post#1 » Thu Jun 21, 2007 11:14 am

Naar aanleiding van een vraag van iemand uit 1e bachelor wiskunde aan Joachim Ganseman (Foundation) die het aan mij heeft doorgespeeld, is het volgende besproken geweest op de OC wiskunde:
verslag wrote:6. Studentenzaken

b. Bedenking bij tijdspanne tussen les-examen (geen blok)

Studenten hebben gevraagd om terug een blokperiode in te voeren. Nu beginnen de examens bijna direct na de laatste lesweek. Er zal geprobeerd worden om vanaf volgend jaar een minimum van 1 week vrij te houden tussen les en examens.
Wat vinden anderen daarvan? Is dit ook handig voor hogere jaren of niet? Is dit ook interessant voor de informatica en fysica? Ik wil wel even benadrukken dat de week waarover ze het hebben de eerste examenweek is en er dus niet geraakt wordt aan de 13de week. Tegelijk zet dit dus de deur open om die laatste week nog alle lessen (tot en met vrijdag) te geven...
Last edited by Math Wolf on Thu Jun 21, 2007 11:25 am, edited 1 time in total.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Sven
Posts: 145

Post#2 » Thu Jun 21, 2007 11:23 am

In de fysica kunnen wij vanwege de kleine klas onze examenrooster zelf kiezen. Volgens mij moet dat voor de wiskunde ook mogelijk zijn: stel een examenrooster op waarmee de hele klas akkoord is, geef die door aan de roosterdienst en die passen dat aan.

De laatste twee jaren hebben wij (in 3de bach dus) geen week blok gezet, om meer tijd tussen de examens mogelijk te maken. Die laatste lesweek hebben we door verschuivingen van een aantal lessen naar de voorlaatste en cursussen die afgelopen waren telkens nagenoeg volledig vrij kunnen houden.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#3 » Thu Jun 21, 2007 11:28 am

Ik heb tegen gestemd omdat ik begrepen heb dat de examenperiode dan ook korter wordt. Moest die even lang blijven, ben ik nog tegen, want dan is er minder tijd tussen 1e en 2e zit.

Ik snap wel waarom er een week blok gevraagd wordt, maar in de praktijk zorgen de docenten er wel voor dat ze halverwege die week klaar zijn, dat er nog een beetje tijd is om te studeren. Voor diegene waarvoor ditniet genoeg is, in het jaar wordt je ook verondersteld je stof bij te houden.

Je weet ook 6 weken op voorhand wanneer dat eerste examen valt en kan dus al een planning maken om dat eerste vak al te leren tijdens het semester.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#4 » Thu Jun 21, 2007 12:36 pm

Wij zijn dit semester begonnen met examen algebra de 29e, dat is dus de dinsdag na de laatste week les, en die week hebben wij les gehad tot vrijdag middag. Wij hebben de laatste weken zelfs lessen zitten inhalen omdat proffen ofwel hun cursussen niet afkregen, ofwel omdat er lessen weggevallen zijn door een of andere feestdag. Iedere prof heeft tot het laatste lesuur les gegeven, en bij de meesten was dat ook stof voor het examen.
We wisten vrij vroeg dat dat zo ging gaan, dus ik denk dat iedereen zich vrij goed heeft kunnen organiseren, maar ja, dat kunnen we pas weten als we de resultaten zien.
Als er de laatste week praktisch geen les meer gegeven wordt, dan is het inderdaad beter om dan geen week blok in te stellen, want dat geeft dan meer tijd tussen 2 examens.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#5 » Thu Jun 21, 2007 1:45 pm

Tegen.

Ge moet zelf maar volwassen genoeg zijn om op voorhand al te beginnen leren en plannen.

Het is nu ook zo dat ge altijd 3-4 dagen hebt vóór de examenperiode begint, dmv een lang weekend dat aan die periode altijd vooraf gaat.
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#6 » Thu Jun 21, 2007 2:08 pm

Bij mij ist half voor, half tegen. Aangezien we volgend jaar heel veel projecte te doen ebbe en minder echt leren, zou een week blok handig zijn om ipv alle projecte vrijdag van de 13e week af te geven, om dat de week erna te doen.
Aan de andere kant is het niet echt nodig om dat officieel te doen, je kan de exameroosters zelf (als get op tijd doet) opstellen om zo een blokweek te bekomen als dit nodig zou zijn, en dit kan je in elke richting waar geen 100'en studenten zijn.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#7 » Thu Jun 21, 2007 2:29 pm

Joke wrote:maar ja, dat kunnen we pas weten als we de resultaten zien.
Professor Van Steen zei zelf tegen me dat hij gemerkt had dat de stof niet diep doorgedrongen was en maar in de 'toplaag' zat bij de meesten, dus ik denk dat er wel degelijk een verschil was.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#8 » Thu Jun 21, 2007 7:35 pm

Math Wolf wrote:
Joke wrote:maar ja, dat kunnen we pas weten als we de resultaten zien.
Professor Van Steen zei zelf tegen me dat hij gemerkt had dat de stof niet diep doorgedrongen was en maar in de 'toplaag' zat bij de meesten, dus ik denk dat er wel degelijk een verschil was.
do they know ?:p
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#9 » Thu Jun 21, 2007 9:08 pm

Shinta wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:maar ja, dat kunnen we pas weten als we de resultaten zien.
Professor Van Steen zei zelf tegen me dat hij gemerkt had dat de stof niet diep doorgedrongen was en maar in de 'toplaag' zat bij de meesten, dus ik denk dat er wel degelijk een verschil was.
do they know ?:p
Wees maar gerust dat Van Steen zo lief en zo vriendelijk is om te zeggen "komt in september maar is terug" of "ge kunt maar best goed werken voor uw oefeningen morgen" :wink: :(
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#10 » Thu Jun 21, 2007 9:16 pm

Joke wrote:"ge kunt maar best goed werken voor uw oefeningen morgen" :wink: :(
Inderdaad. Dat zinnetje heb ik heeeeel vaak gehoord. (waarbij ik één keer heb kunnen antwoorden: "u hebt me in juni een partiele vrijstelling beloofd voor mijn oefeningen, ik had 15" en ik er dus automatisch toch door was met een onvoldoende voor mijn theorie.)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#11 » Thu Jun 21, 2007 11:33 pm

Nen dikke merci aan MathWolf voor het opvolgen van deze vraag en de snelle behandeling ervan (tijdens de examens! Ik sta versteld!).
Shinta wrote:Bij mij ist half voor, half tegen. Aangezien we volgend jaar heel veel projecte te doen ebbe en minder echt leren, zou een week blok handig zijn om ipv alle projecte vrijdag van de 13e week af te geven, om dat de week erna te doen.
Aan de andere kant is het niet echt nodig om dat officieel te doen, je kan de exameroosters zelf (als get op tijd doet) opstellen om zo een blokweek te bekomen als dit nodig zou zijn, en dit kan je in elke richting waar geen 100'en studenten zijn.
Ik heb de kwestie ook geagendeerd op de eerstvolgende studentenraadsvergadering van volgend academiejaar, en bovenstaande is ongeveer het standpunt dat ik hierin wil verdedigen.

Het is onmogelijk om een week blok er in alle richtingen door te forceren, dit is ook niet altijd wenselijk. Daarom lijkt het mij het best om niets aan de huidige situatie te veranderen. Maar als de vraag gesteld wordt in een onderwijscommissie en die commissie oordeelt dat een week blok wenselijk is, dan staat het hen vrij om het examenrooster voor hun richting zo op te stellen dat de eerste week geen examens worden afgenomen, of om de cursussen zo in te richten dat die al de 12e week afgelopen zijn.

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#12 » Fri Jun 22, 2007 12:29 am

Ik heb Tegen gestemd.

Uiteindelijk heb je tijd genoeg door het jaar om alles bij te houden. Ook gaan ze nooit de 13de week weglaten, ze gaan gewoon niets in de eerste week zetten, waardoor de rest meer op elkaar wordt gedrukt. Dus heb ik het liever zoals het nu is.

Sem
Posts: 92

Post#13 » Sun Aug 05, 2007 11:59 am

Ik ben ook tegen.

Maar misschien moeten we aan een gelijkmatig tempo werken tijdens het jaar zodat de laatste weken niet te druk worden...

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#14 » Thu Nov 01, 2007 6:08 pm

Kleine opmerking: in Leuven hebben ze zelfs een week blok na de kerstvakantie (dus in het 1ste semester...) wat in mijn ogen volkomen nutteloos is. Dus, 13de lesweek, dan twee weken kerstvakantie, dan een week blokverlof en pas dan, eindelijk, drie weken examens. Dan vind ik het Antwerpse systeem van 4 weken examens toch beter...
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Lesly
Posts: 343

Post#15 » Thu Nov 01, 2007 7:57 pm

heb maar 2 examens :P

maar idd: liever 4 weke dan 3

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron