Vragen? Hier!

Forum van 1ste Bachelor Wiskunde.

Moderator: Praesidium

User avatar
Jinx
WOZ
Posts: 403

Vragen? Hier!

Post#1 » Tue Jan 09, 2007 8:34 pm

Wie grote theoretische vragen heeft betreffende bepaalde theorie in eerste bac midden in het weekend ofzo, mag dat altijd posten. Ik (Verdyck) wil er wel eens naar kijken. Ik(Verdyck) controleer het forum toch heel regelmatig. Voel u niet geremd of geambeteerd om te storen ofzo. Uw vraag kan anderen die misschien dezelfde vraag hebben ook helpen.





Bijvoegsel van Jinx:
Voila! een vragen topic :)
If life's a [tex]Bitch[/tex], be it's [tex]Pimp[/tex]!

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#2 » Tue Jan 09, 2007 8:39 pm

Ik (M_W) ook
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#3 » Wed Jan 10, 2007 11:22 am

vraagje bij analyse : stelling 3.21 (p. 65)
"Zij een begrensd interval, , en een " functie". Als er een getal in bestaat zodat

dan
"

ik begrijp het bewijs van de cursus niet, en heb dat van bord slecht overgeschreven :oops:

edit(Robbe): TeXified
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#4 » Wed Jan 10, 2007 11:54 am

Stelling 3.21 zegt eigenlijk het volgende, als al de uw functie en al zijn afgeleiden begrensd zijn (kleiner zijn in absolute waarde dan een zekere ), dan is de limiet (met naar ) van de "Restterm van Lagrange" naar 0.

Over het bewijs.
Zij zodat , dan is

Hieruit en uit het gegeven volgt dan dat de restterm uit de vorige stelling kleiner is dan .

en daar de restterm kleiner is dan en die grotere term naar nul convergeert, krijgt ge het te bewijzen.


Want geldt

Ik hoop dat het een beke verhelderend is.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#5 » Wed Jan 10, 2007 12:06 pm

DANKU !!!
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

sten
Posts: 5

Post#6 » Wed Jan 10, 2007 7:00 pm

Weet er hier iemand hoe je de integraal: kan oplossen zonder partiele integratie te gebruiken?

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#7 » Wed Jan 10, 2007 7:21 pm

sten wrote:Weet er hier iemand hoe je de integraal: kan oplossen zonder partiele integratie te gebruiken?
Ik denk zo:
Leidt af, dan krijg je:


Beide leden integreren geeft:

en dit geeft omdat
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#8 » Wed Jan 10, 2007 7:45 pm

Het blijft toch een verkapte vorm van partiële integratie ze, volgens mij toch.

Maar ik denk niet dat er een andere manier is, allee ik kan er zo direct helemaal niet opkomen.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

sten
Posts: 5

Post#9 » Wed Jan 10, 2007 7:49 pm

De reden dat ik het vraag is, omdat het een examenvraag was :). Ik heb ook al aan reeksen gedacht, maar dan zit je met het probleem dat het een onbepaalde integraal is die je moet uitrekenen...

Teun
Posts: 216

Post#10 » Wed Jan 10, 2007 7:57 pm

En gewoon met inzicht? Je vraagt je af wat zou vormen bij afleiden. Zo kom je op iets als hetzelfde, maar je merkt dan bij afleiden dat je over hebt, dus die moet er dan vanaf. Das ook snel gedaan. Zo zou ik het toch doen.

EDIT: dus eigenlijk ongeveer hetzelfde, maar minder gestructureerd uitgewerkt. Ik zou het dus egenlijk niet weten, maar goed, ik moet dan niet (meer) kennen :p

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#11 » Wed Jan 10, 2007 8:22 pm

Ik zal inderdaad met reeksen zijn, daar had ik niet onmiddelijk aan gedacht.


dus

integreren levert:

of beter geschreven:

2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

sten
Posts: 5

Post#12 » Fri Jan 12, 2007 6:13 pm

Ik heb nog een ander klein vraagje over poolkrommen. Hoe bepaal je de periode ervan voordat je gaat beginnen met tekenonderzoek om deze functie te tekenen?
(dit staat nergens in cursus analyse 1 voor fysici)

Ik meen mij wel te herinneren van vroeger dat het verschillend was voor een som of een product van sin, cos'en

User avatar
Sven
Posts: 145

Post#13 » Fri Jan 12, 2007 7:07 pm

Vermits mijn uitleg wat te lang aan het worden was ga ik het in voorbeeld gieten (of er sinussen of cosinussen staan maakt uiteraard nix uit):


Dit is formule die ik nu maar heb logischerwijze bedacht, dus er kan een fout in zitten. Voor sommige functies heb ik al de indruk dat de periode nog gehalveerd moet worden of zo (bv sin²(x). Maar de dubbele/drievoudige periode nemen kan in principe geen kwaad! Als je dus over een factor 2 of zo twijfelt, zet je hem er dus beter bij. Met je rekentoestel kan je door enkele doordachte waarden uit te proberen ook zien of je periode correct is.

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron