gepaarde t-test

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Mark5
Posts: 1

gepaarde t-test

Post#1 » Sun Apr 22, 2012 5:09 pm

vraagje: ik wil graag de sd uitrekenen met de gepaarde t-test van een groep proefpersonen om het effect van een training na te gaan. Punt is: ik heb geen beschikking over alle afzonderlijke meetresultaten, want de gegevens komen uit een gepubliceerd artikel. Wel heb ik van de pre- EN posttest afzonderlijk het gemiddelde en sd. Hoe kan toch de sd uitrekenen van het verschil in post- VS pretest resultaten uit 1 groep?

Bedankt lezers!
Mark

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Re: gepaarde t-test

Post#2 » Tue Apr 24, 2012 5:34 pm

Eenvoudig antwoord: zover ik de vraag begrijp, is dat niet mogelijk.

Moeilijker antwoord: je hebt de variantie van het verschil nodig, deze variantie is onbekend. De variantie van het verschil kan (in principe) berekent worden aan de hand van de som van de varianties + de correlatie. Echter, die correlatie heb je ook niet. In dit soort gevallen kan je die correlatie niet schatten, ze komt immers exact overeen met de test die je wil uitvoeren. (een gepaarde t-test en correlatietest, indien goed uitgevoerd en onder de juist assumpties, geven exact dezelfde p-waarde.)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron