Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Glenn
Posts: 280

Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#1 » Wed Jun 22, 2011 10:58 pm

Als wiskundige kan je heel wat informatica keuzevakken kiezen. Maar wat houden deze in? Zijn ze ook goed te doen voor wiskundigen? Op deze vragen probeer ik via deze post een antwoord te geven.

Bachelor

Machines en berekenbaarheid: Dit vak is eerder theoretisch. De leerstof is erg wiskundig. Het vak wordt gegeven door prof. Laenens en geeft een inleiding tot automaten theorie, formele talen en berekenbaarheid. In de cursus worden o.a. besproken: grammatica's (deze kan je gebruiken om de syntax van programmeertalen in te beschrijven), push-down automaten, turing-machines (dit is de voorloper van de computer uitgevonden door de bekende Alan Turing).

Algoritmen en Complexiteit: Dit vak is eerder theoretisch. De leerstof is erg wiskundig. Dit vak wordt gegeven door prof. Janssens en bouwt verder op het vak machines en berekenbaarheid. Het vak is net als machines en berekenbaarheid erg wiskundig. In dit vak worden de tijd- en plaatscomplexiteit van enkele algoritmes bestudeerd. Verder ga je leren hoe je, gegeven een algoritme, de tijds- en plaatscomplexiteit van dit algoritme kan afleiden. Beide begrippen spelen een prominente rol binnen de informatica. Hieruit kan je o.a. afleiden hoe lang bepaalde algoritmen zullen nodig hebben om uitgevoerd te worden. Het examen van dit vak is openboek. Maar prof. Janssens stelt altijd vragen om te zien of je de leerstof wel echt begrijpt. Je moet dus zien dat je de cursus tot in het kleinste detail hebt uitgespit en zeker alles snapt wat er staat (en niet half en half).

Desondanks het feit dat er het woord "algoritme" in de titel staat, is veel programmeerervaring geen echte must. Als je "Inleiding tot programmeren" tot een goede einde hebt kunnen brengen, weet je eigenlijk voldoende.

Telecommunicatiesystemen: Dit vak wordt gegeven door prof. Blondia en bespreekt de belangrijkste hedendaagse telecommunicatiesystemen. Onderwerpen die aan bod komen zijn: telefonienetwerken, TCP/IP netwerken (Internet) met de nadruk op quality of service, draadloze netwerken, mobiele netwerken (GSM, GPRS), enzomeer.
Voor de praktijk van dit vak zal je een netwerkprotocol moeten implementeren. Hiervoor is ervaring in de programmeertaal C++ vereist. Als je dit vak kiest raad ik wel aan je kennis van C++ even op te frissen voor de aanvang van deze cursus en er ook wat op te oefenen (zie dat je weet hoe je een programma's kan schrijven en compileren met de GNU compiler). Verder raad ik aan even een netwerk tutorial door te nemen zodat je het in de lessen niet in keulen hoort donderen (bv. deze tutorial). Je kan ook mijn mini-cursus over computer- en telefonienetwerken lezen (zie hier).

Opmerking: Dit vak is erg zwaar voor wiskundigen. Je kan dit vak volgen als je bijvoorbeeld maar 1 vak hebt in je hele semester of je op zoek bent naar een uitdaging en tijd hebt.

Master

Gevorderd programmeren: Dit vak wordt gegeven door prof. Broeckhove. Het vak is eigenlijk een opvolger van "Inleiding programmeren". De programmeertaal die tijdens de lessen gehanteerd wordt is C++. In de theorie komen diverse topics uit de wereld van het programmeren aan bod (bv. aggregatie en compositie, liskov-substitutie probleem, verschillende soorten polymorfisme, operator overloading) en worden grondig bestudeerd. Voor de praktijk van dit vak zal je een programmeerproject tot een goed einde moeten brengen (bv. een eenvoudig grafisch spelletje). Ik raad je wel aan om voor aanvang van deze cursus terug wat te oefenen met C++ als het even geleden is (zie dat je weet hoe je een programma kan schrijven en compileren met de GNU compiler).

Opmerking: Dit vak is wel wat werk maar is te doen mits de juiste inzet.
Last edited by Glenn on Fri Aug 26, 2011 12:42 am, edited 18 times in total.

User avatar
Stanny
WOZ
Posts: 2220
Contact:

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#2 » Thu Jun 23, 2011 12:16 am

nice Glenn !!

kunt ge van de rest ook zo een samenvattingske maken?
bvb, Datastructuren en Graafalgoritmen, Beeldverwerking, Talen & Automaten ... weet ni juist wa er nog in onze mogelijkheden staat ... maar vin dees wel superhandig !!
1 + 196883 = 196884
1 + 2 + 3 + 4 + ... = -1/12

Glenn
Posts: 280

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#3 » Thu Jun 23, 2011 12:43 am

De keuzevakken "datastructuren- en graafalgoritmen" en "beeldverwerking" heb ik zelf niet gevolgd maar van beide vakken weet ik wel dat ze erg wiskundig zijn. Van een collegastudent heb ik wel horen zeggen dat "datastructuren- en graafalgoritmen" interessant was voor "algoritmen en complexiteit" (deze student volgde beide vakken gelijktijdig).

Het keuzevak "Talen en automaten" kunnen jullie blijkbaar niet meer volgen. Op zich denk ik niet dat dit een probleem zou mogen geven voor "Machines en berekenbaarheid". Je hebt die voorkennis wel nodig maar ik denk dat prof. Laenens jullie indien nodig wel zal begeleiden. Voor de rest zijn er geen keuzevakken meer precies. Databases is ook weggevallen blijkbaar.
Last edited by Glenn on Thu Jun 23, 2011 12:56 am, edited 1 time in total.

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#4 » Thu Jun 23, 2011 12:52 am

Ik ben nu beeldverwerking aan het studeren, voor wiskundigen denk ik dat dat wel een tof vak is. Dat begint met fouriertransformaties, en gebruikt de eigenschappen van de fourier ruimte dan om een hele hoop begrippen uit de beeldverwerking (filters, sampling, pattern recognition, ...) uit te leggen. Het boeltje wat achterliggend photoshop draait dus ;)

De praktijk wordt trouwens gegeven door de Wim van Aarle 8)

User avatar
Stanny
WOZ
Posts: 2220
Contact:

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#5 » Thu Jun 23, 2011 12:54 am

Datastructuren wordt volgend jaar blijkbaar ni gegeven ... tweejaarlijkse vakken, I hate them :-P
1 + 196883 = 196884
1 + 2 + 3 + 4 + ... = -1/12

Glenn
Posts: 280

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#6 » Thu Jun 23, 2011 12:59 am

Stanny wrote:Datastructuren wordt volgend jaar blijkbaar ni gegeven ... tweejaarlijkse vakken, I hate them :-P
Als ge machines & berekenbaarheid hebt gedaan, pak dan gewoon algoritmen & complexiteit. Ik vond dat nog wel een tof vak. En het is een erg wiskundig vak. Of hebt ge nog maar 3 punten nodig ofzo?

User avatar
Stanny
WOZ
Posts: 2220
Contact:

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#7 » Thu Jun 23, 2011 1:17 am

heb nog nen hoop 8 en 9 staan op al mijn keuzevakken min of meer :-P dus kan die nog veranderen alsk wil (en marge inbouwen voor een eventueel bijkomende buis van een verplicht vak)
1 + 196883 = 196884
1 + 2 + 3 + 4 + ... = -1/12

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#8 » Thu Jun 23, 2011 12:12 pm

Joachimvdh wrote:Ik ben nu beeldverwerking aan het studeren,...

De praktijk wordt trouwens gegeven door de Wim van Aarle 8)
Die zijn doctoraat eindigt wel in september, dus of da volgend jaar nog zo gaat zijn is niet zeker ;-)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#9 » Sat Jun 25, 2011 10:29 pm

Telecom gaat verdwijnen als keuzevak volgens p. Belmans

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#10 » Sun Jun 26, 2011 9:47 pm

Ik heb er in elk geval voor gepleit om het te vervangen door zinnigere keuzevakken, maar in tegenstelling tot de databasevakken staat dit er nog bij. De haalbaarheid is me een groot raadsel, maar ergens is dus beslist van het te laten staan blijkbaar :).

Glenn
Posts: 280

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#11 » Sun Jun 26, 2011 11:54 pm

Mij lijkt het misschien wel een goed idee om "inleiding software engineering" aan te bieden als keuzevak in het 2de jaar van de bacheloropleiding wiskunde. Op de website van de UA zeggen ze immers dat wiskundigen te werk gesteld kunnen worden in een software bedrijf. Dit keuzevak kan in combinatie met gevorderd programmeren (+ de theoretische informaticavakken en eventueel telecommunicatiesystemen) hier wel goed tot bijdragen denk ik.
Last edited by Glenn on Wed Jun 29, 2011 10:56 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#12 » Mon Jun 27, 2011 9:25 am

Daar is telecom nog altijd niet voor nodig. Inleiding software engi. + Gevorderd proggen kan ik nog volgen.
Punt is ook dat er bij telecom zo'n nasty project meekomt dat voor een wiskundige niet echt meerwaarde heeft.

Telecom qua theorie is zeker haalbaar, tis ni da da moeilijk is, maar of het zinnig is..

Ook Gevorderd proggen in de master, dan is het geleden van het eerste jaar dat een wiskundige nog eens geprogrammeerd heeft?
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Glenn
Posts: 280

Re: Informatica keuzevakken binnen wiskunde

Post#13 » Mon Jun 27, 2011 5:29 pm

Fristi wrote:Daar is telecom nog altijd niet voor nodig. Inleiding software engi. + Gevorderd proggen kan ik nog volgen.
Punt is ook dat er bij telecom zo'n nasty project meekomt dat voor een wiskundige niet echt meerwaarde heeft.

Telecom qua theorie is zeker haalbaar, tis ni da da moeilijk is, maar of het zinnig is..

Ook Gevorderd proggen in de master, dan is het geleden van het eerste jaar dat een wiskundige nog eens geprogrammeerd heeft?
Uhu, daarom leek mij een "inleiding software engineering" ook wel handig. Als je "inleiding software engineering" hebt gevolgd en keuzevakken als "algoritmen- en complexiteit" en "datastructuren- en graafalgoritmen" lijkt mij gevorderd programmeren wel goed te doen.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron