Vragen over vakken statistiek en numerieke methoden

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

mathias1988
Posts: 3

Vragen over vakken statistiek en numerieke methoden

Post#1 » Wed Oct 01, 2008 6:58 pm

Hey!

Momenteel zit ik in mijn derde bachelor fysica en sterrenkunde aan de UGent. Mijn interesse is echter opgewekt door econofysica en andere wetenschappelijke beschrijvingen van aandeelmarkten en zulks. Daarom zou ik graag het masterprogramma aanvatten in de financiele wiskunde.

Om dit programma te kunnen volgen, is het nodig dat ik me eerst nog bijspijker in enkele vakken in de numerieke wiskunde en statistiek.

Mijn vraag is nu wat jullie vinden van de vakken uit deze groep? Zijn het droge stelling-bewijs vakken, of zitten er veel toepassingen en "vuile wiskunde" tussen? En hoe ligt het met de moeilijkheidsgraad van deze vakken? Zijn het buisvakken?

Als er iemand hier voor master in de financiele wiskunde studeert, zou ik hem graag dezelfde vragen stellen.

Groetjes!

Mathias
Mathias.Helsen at UGent punt be

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#2 » Wed Oct 01, 2008 11:26 pm

Er zit hier waarschijnlijk niemand op het forum die financiële wiskunde studeert aan de UA, ik kan eventueel wel contact opnemen met enkele mensen die dit wel doen.

Ik zat 2 jaar geleden wel in de onderwijscommissie toen die volop bezig was het programma samen te stellen en ik heb lange tijd zelf overwogen het te volgen.

Ik denk dat het een sterk programma is met een evenwicht tussen theoretische achtergrond en praktische toepassingen en zeker een aanrader als je geïnteresseerd bent in financiële wiskunde.

Qua voorkennis: ik heb zelf de bachelor wiskunde aan de UA gedaan. Qua statistiek en numerieke methoden hebben we niet echt super veel gezien omdat de wiskunde aan de UA nogal theoretisch is.

Als je meer vragen hebt, zou ik me rechtstreeks richten tot Karel in't Hout, hij is min of meer de bezieler van deze richting:
http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=karel.inthout
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

mathias1988
Posts: 3

Post#3 » Thu Oct 02, 2008 8:26 am

Bedankt voor je snelle repons!

Ik heb reeds contact opgenomen met prof. In't Hout, en volgens hem zou ik enkele vakken statistiek en numerieke wiskunde moeten volgens alvorens ik zou kunnen starten.

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#4 » Thu Oct 02, 2008 12:14 pm

wanneer ga je die vakken dan eigenlijk volgen? dit academiejaar of volgend academiejaar? of ga je dat via zelfstudie proberen te doen?
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

mathias1988
Posts: 3

Post#5 » Thu Oct 02, 2008 6:32 pm

Joke wrote:wanneer ga je die vakken dan eigenlijk volgen? dit academiejaar of volgend academiejaar? of ga je dat via zelfstudie proberen te doen?
Normaal gezien zou ik een speciaal samengesteld jaar volgen, voorafgaand aan de masterjaren. Mogelijks zitten in dat jaar dan wel enkele mastervakken, qua spreiding.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron