Liefde voor de wiskunde!

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Poll: Wat is het mooiste vakgebied van de wiskunde?

De meetkunde, natuurlijk met al die schoon rondingen en curves!
1
3%
De meetkunde, natuurlijk met al die schoon rondingen en curves!
1
3%
De analyse, de schoon zaken in't leven liggen in de willekeurig klein te krijgen zaken.
5
13%
De analyse, de schoon zaken in't leven liggen in de willekeurig klein te krijgen zaken.
5
13%
De algebra, want al die schone structuren zijn best wel vet!
2
5%
De algebra, want al die schone structuren zijn best wel vet!
2
5%
De toegepaste wiskunde, al dien andere zever heb ik niet nodig.
5
13%
De toegepaste wiskunde, al dien andere zever heb ik niet nodig.
5
13%
Mooie wiskunde? Wiskunde is archielelijk, daar krijg ik alleen koppijn van!
6
16%
Mooie wiskunde? Wiskunde is archielelijk, daar krijg ik alleen koppijn van!
6
16%
Total votes: 38

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#31 » Wed Jan 24, 2007 4:18 pm

Teun wrote:
Sem wrote:Ook hiermee is het bewijs ( zoals het hoort in de wiskunde, een bewijs voor alles ! ) geleverd voor de stelling "wiskunde leidt tot interessante conversaties".
Interessante conversaties zijn dus de conversaties die niet over de wiskunde gaan? (=offtopicpraat)
Zover ik weet, ging de conversatie bovendien over beauty and the nerd ????
Ik denk dat we bijgevolg eerst het woord interessant moeten herdefiniëren voor we hier van een bewijs kunnen spreken. Beauty and the nerd voldoet bij mij niet aan de basiseigenschappen van interessant.

Hierop verdergaand, interessante conversaties zijn dus conversaties die aan de voorwaarden van interessant voldoen en dat kan volgens mij zowel over wiskunde als niet over wiskunde gaan.

Bovendien denk ik wel dat interessant een begrip is dat gedefinieerd wordt per persoon. Dus niet:
interessant = ...
maar wel:
interessant_Math Wolf = iets in functie van Math Wolf
interessant_Teun = iets in functie van Teun
interessant_Sem = iets in functie van Sem
interessant_Joke = iets in functie van Joke
interessant_Verdyck = iets in functie van Verdyck
enzoverder
dus:
interessant_persoon X = iets(persoon X)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#32 » Wed Jan 24, 2007 7:28 pm

De resultaten op de nerdity test zeggen niet veel over Wiskundigen en informatici in het algemeen, komaan, de resultaten van 3 wiskundigen en 6 informatici zijn amper representatief voor de wiskundigen en informatici in de G-blok.
Last edited by Verdyck on Wed Jan 24, 2007 8:05 pm, edited 1 time in total.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#33 » Wed Jan 24, 2007 7:31 pm

tja en die definitie van Bart is dus gewoon niet praktisch handelbaar, dus ik stel voor dat we den boel intuïtief laten.

(Trouwens die definitie van Bart is niet welgedefinieerd, maar soit).

Maar voor dien nerdity-test, ik gaan der nen nieven test bijzetten, minder Yankee-georïenteerd.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#34 » Wed Jan 24, 2007 9:11 pm

ok, dus B&N is niet interessant...sorry dat ik erover begon :oops:
wat vind jij dan wel interessant ? vertel eens, naar welke programma's kijk jij op TV ? of naar welke muziek luister jij ? wat is je favoriete stelling ? (alhoewel ik vrees dat er weinig kans is dat er veel personen daarover kunnen meepraten...) waarom ben je wiskunde gaan studeren ? Vanwaar komt jouw liefde voor de wiskunde ? (om terug eventjes in het topic te komen)
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#35 » Wed Jan 24, 2007 9:16 pm

Oh nee, Joke toch, nu hebt GIJ, de doos van Pandora geopend.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#36 » Wed Jan 24, 2007 9:19 pm

die is al heel lang geleden geopend geweest, daarbij ik vind nieuwschierigheid niet zo'n slecht ding, en als we zo terug op het onderwerp "liefde voor de wiskunde" kunnen komen ben ik daar maar al te fier op.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#37 » Wed Jan 24, 2007 9:42 pm

Joke wrote:die is al heel lang geleden geopend geweest, daarbij ik vind nieuwschierigheid niet zo'n slecht ding, en als we zo terug op het onderwerp "liefde voor de wiskunde" kunnen komen ben ik daar maar al te fier op.
nieuwsgierigheid

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#38 » Wed Jan 24, 2007 10:11 pm

Je hebt er om gevraagd:
Joke wrote:ok, dus B&N is niet interessant...sorry dat ik erover begon :oops:
Ik heb het nooit gezien, maar wat ik erover gehoord heb, was niet echt positief. Uiteindelijk bleek het de zoveelste uitlachtelevisie te zijn.
Joke wrote:wat vind jij dan wel interessant ?
* mijn vriendin
* naar concerten en festivals gaan
* toegepaste wiskunde
* naar muziek luisteren
* op forums posten
* lijsten maken van dingen
* iets wat niemand aangaat
* ...
Joke wrote:vertel eens, naar welke programma's kijk jij op TV ?
Ik kijk amper TV, als ik al kijk, is het meestal naar films. Toen ik nog wel TV keek, was dat eigenlijk nogal beperkt tot enkele vrijdag-, zaterdag- en zondagavondprogramma's van één zijnde:
Het geslacht De Pauw, De pappenheimers, Desperate Housewifes, 1 jaar gratis.
Joke wrote:of naar welke muziek luister jij ?
Veel. Voornamelijk metal wel. Mijn favoriete groepen zijn In Flames, Slipknot, System of a Down en Ill Nino. Andere groepen die ik goed vind (op alfabet) Daft Punk, Deicide, Dimmu Borgir, Evanescence, Flogging Molly, Iron Maiden, Korn, Metallica, Linkin Park, Papa Roach, Rammstein, Roadrunner United (dat is geen echte groep, maar een project van het Roadrunner label) Stonesour, ...
Joke wrote:wat is je favoriete stelling ?

Daar moet ik eens over nadenken.
Algebra: de isomorfiestelling
Analyse: het dicht zijn van zowel P en Q in R en tussen twee element van R ligt er zowel een element in Q als een element in P.
Meetkunde: ik hou vooral van projectieve meetkunde, geen specifieke stelling
Toegepaste: ik hou heel veel van kanstheorie, statistiek en combinatoriek, maar een favoriete stelling heb ik hier niet.
Joke wrote:waarom ben je wiskunde gaan studeren ?
Ik wou iets doen met wiskunde of fysica of ingenieur, eventueel chemie. Zoiets. Maar toen ik in het 5de middelbaar de vlaamse wiskunde olympiade heb gewonnen, werd het duidelijk dat het wiskunde zou worden. Ik heb nog even getwijfeld over fysica, maar eigenlijk lag de keuze al min of meer vast.
Joke wrote:Vanwaar komt jouw liefde voor de wiskunde ?
Kleuterklas. Ik kon al tellen op mijn 4 jaar en gemakkelijke sommen op mijn 5 jaar. Al van in de lagere school deed ik aan kanstheorie en statistiek en rekenen is altijd mijn beste vak geweest. Al van jongs af aan had ik een fascinatie voor getallen en rekenen.

Nog vragen?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#39 » Wed Jan 24, 2007 10:19 pm

Over Analyse, ge bedoelt de Archimedische eigenschappen. Komaan, na acht weken Soetens was uw mooiste analytische ervaring al achter de rug.

En toen volgden nog vier jaar Lowen...
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#40 » Wed Jan 24, 2007 10:21 pm

Verdyck wrote:En toen volgden nog vier jaar Lowen...
...die ik zo snel mogelijk wil afsluiten, we gaan daar eerlijk in zijn.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#41 » Wed Jan 24, 2007 10:24 pm

Zonde is het wel, Soetens met zijn stomme wiskundeinleiding. Zijn hopeloos gemelk en gezever. Voor mij is dat semester Analysesurrogaat gelukkig gedaan. En komen voor mij nog hopelijk heel veel jaartjes Lowen.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#42 » Thu Jan 25, 2007 9:47 am

Ik hoop toch wel voor u dat dat niet zooo veel jaartjes lowen zullen zijn :wink:
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#43 » Thu Jan 25, 2007 10:03 am

Math Wolf wrote:Je hebt er om gevraagd:
Joke wrote:ok, dus B&N is niet interessant...sorry dat ik erover begon :oops:
Ik heb het nooit gezien, maar wat ik erover gehoord heb, was niet echt positief. Uiteindelijk bleek het de zoveelste uitlachtelevisie te zijn.
eigenlijk niet, ik vind dat het helemaal niet te vergelijken valt met Big Brother, programma waar ik ook niet langer dan 3 seconden naar kan kijken.
Math Wolf wrote:
Joke wrote:wat vind jij dan wel interessant ?
* mijn vriendin
* naar concerten en festivals gaan
* toegepaste wiskunde
* naar muziek luisteren
* op forums posten
* lijsten maken van dingen
* iets wat niemand aangaat
* ...
interessant. sport tijdens de middagpauze is dat bij "iets wat niemand aangaat" of bij "..." ? lol
Math Wolf wrote:
Joke wrote:vertel eens, naar welke programma's kijk jij op TV ?
Ik kijk amper TV, als ik al kijk, is het meestal naar films. Toen ik nog wel TV keek, was dat eigenlijk nogal beperkt tot enkele vrijdag-, zaterdag- en zondagavondprogramma's van één zijnde:
Het geslacht De Pauw, De pappenheimers, Desperate Housewifes, 1 jaar gratis.
pappenheimers en desperate housewives vind ik ook zalig. Op dat gebied zijn we dus niet zo verschillend. (dit vroeg ik mij af, aangezien ik een grote fan ben van B&N en jij helemaal niet)
Math Wolf wrote:
Joke wrote:of naar welke muziek luister jij ?
Veel. Voornamelijk metal wel. Mijn favoriete groepen zijn In Flames, Slipknot, System of a Down en Ill Nino. Andere groepen die ik goed vind (op alfabet) Daft Punk, Deicide, Dimmu Borgir, Evanescence, Flogging Molly, Iron Maiden, Korn, Metallica, Linkin Park, Papa Roach, Rammstein, Roadrunner United (dat is geen echte groep, maar een project van het Roadrunner label) Stonesour, ...
ok, op dit gebied verchillen onze smaken toch wel redelijk. Alhoewel er een paar groepen zijn waar ik soms ook naar luister. Maar ja, ik heb naar het schijnt ook een rotsmaak wat muziek betreft, dus daar zullen we maar niet verder op ingaan.
Math Wolf wrote:
Joke wrote:wat is je favoriete stelling ?

Daar moet ik eens over nadenken.
Algebra: de isomorfiestelling
Analyse: het dicht zijn van zowel P en Q in R en tussen twee element van R ligt er zowel een element in Q als een element in P.
Meetkunde: ik hou vooral van projectieve meetkunde, geen specifieke stelling
Toegepaste: ik hou heel veel van kanstheorie, statistiek en combinatoriek, maar een favoriete stelling heb ik hier niet.
allemaal leuke stelligen. de isomorfie stelling heb ik zelfs al gezien... dat moet wel stom zijn als je het leukste van dit vak in je eerste semester al gezien hebt...
Ook geen favoriete verdeling in kanstheorie ? de poissonverdeling ?
Math Wolf wrote:
Joke wrote:waarom ben je wiskunde gaan studeren ?
Ik wou iets doen met wiskunde of fysica of ingenieur, eventueel chemie. Zoiets. Maar toen ik in het 5de middelbaar de vlaamse wiskunde olympiade heb gewonnen, werd het duidelijk dat het wiskunde zou worden. Ik heb nog even getwijfeld over fysica, maar eigenlijk lag de keuze al min of meer vast.
waauw ! een winnaar van de vlaamse wiskunde olympiade ! das ook nog eens iets om fier op te zijn ! (alhoewel er in de wiskunde richting zo veel rondlopen zeker)
Math Wolf wrote:
Joke wrote:Vanwaar komt jouw liefde voor de wiskunde ?
Kleuterklas. Ik kon al tellen op mijn 4 jaar en gemakkelijke sommen op mijn 5 jaar. Al van in de lagere school deed ik aan kanstheorie en statistiek en rekenen is altijd mijn beste vak geweest. Al van jongs af aan had ik een fascinatie voor getallen en rekenen.
das dan wel heel vroeg begonnen bij u ! een wonderkindje dus lol
Math Wolf wrote: Nog vragen?
nee, het zal gaan. Danku voor de antwoorden ! t'was weer al een tijdje geleden dat we zo'n lange quotes maakten :wink:
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

Sem
Posts: 92

Post#44 » Thu Jan 25, 2007 11:43 am

Joke wrote: Maar ja, ik heb naar het schijnt ook een rotsmaak wat muziek betreft, dus daar zullen we maar niet verder op ingaan.
Hoe noemde dat engelstalige liedje gezongen door franse stem ook alweer? :D :wink:

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#45 » Thu Jan 25, 2007 12:52 pm

Joke toch, misschien is het wel een stiekeme droom van mij om ooit Assistent te worden, ik moet dan misschien wel wat meer tijd in analyse pompen, maar ja, waarom niet?
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron