Liefde voor de wiskunde!

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Poll: Wat is het mooiste vakgebied van de wiskunde?

De meetkunde, natuurlijk met al die schoon rondingen en curves!
1
3%
De meetkunde, natuurlijk met al die schoon rondingen en curves!
1
3%
De analyse, de schoon zaken in't leven liggen in de willekeurig klein te krijgen zaken.
5
13%
De analyse, de schoon zaken in't leven liggen in de willekeurig klein te krijgen zaken.
5
13%
De algebra, want al die schone structuren zijn best wel vet!
2
5%
De algebra, want al die schone structuren zijn best wel vet!
2
5%
De toegepaste wiskunde, al dien andere zever heb ik niet nodig.
5
13%
De toegepaste wiskunde, al dien andere zever heb ik niet nodig.
5
13%
Mooie wiskunde? Wiskunde is archielelijk, daar krijg ik alleen koppijn van!
6
16%
Mooie wiskunde? Wiskunde is archielelijk, daar krijg ik alleen koppijn van!
6
16%
Total votes: 38

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#46 » Thu Jan 25, 2007 1:19 pm

@Sem, das toch niet dat lieke van dj Furax "Clubbing to death"? Ik kan mij vergissen ze, ohja stiekem benk een beke meer into pure clubmusic.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#47 » Thu Jan 25, 2007 1:25 pm

het liedje is "it is not because you are" van Renaud. Hoe kun je dat nu vergeten ?! lol en ik heb er zo nog veel hoor ! Maar ik luister ook naar andere muziek hoor (een beetje normaler).
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#48 » Thu Jan 25, 2007 4:34 pm

Joke wrote:
Math Wolf wrote:Je hebt er om gevraagd:
Joke wrote:ok, dus B&N is niet interessant...sorry dat ik erover begon :oops:
Ik heb het nooit gezien, maar wat ik erover gehoord heb, was niet echt positief. Uiteindelijk bleek het de zoveelste uitlachtelevisie te zijn.
eigenlijk niet, ik vind dat het helemaal niet te vergelijken valt met Big Brother, programma waar ik ook niet langer dan 3 seconden naar kan kijken.
Dat het beter was dan Big Brother, daar twijfel ik geen seconde aan. Laten we het erbij houden dat het concept geslaagd was, maar de uitwerking beter had gekunnen. Een goede poging dus, maar een beetje een gemiste kans.
Joke wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:wat vind jij dan wel interessant ?
* mijn vriendin
* naar concerten en festivals gaan
* toegepaste wiskunde
* naar muziek luisteren
* op forums posten
* lijsten maken van dingen
* iets wat niemand aangaat
* ...
interessant. sport tijdens de middagpauze is dat bij "iets wat niemand aangaat" of bij "..." ? lol
Bij "...". Hetgeen niemand aangaat, zal ik het hier niet over hebben. Als je het echt wil weten en je nieuwsgierigheid niet kan bedwingen, eventueel via PM dan.
Joke wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:vertel eens, naar welke programma's kijk jij op TV ?
Ik kijk amper TV, als ik al kijk, is het meestal naar films. Toen ik nog wel TV keek, was dat eigenlijk nogal beperkt tot enkele vrijdag-, zaterdag- en zondagavondprogramma's van één zijnde:
Het geslacht De Pauw, De pappenheimers, Desperate Housewifes, 1 jaar gratis.
pappenheimers en desperate housewives vind ik ook zalig. Op dat gebied zijn we dus niet zo verschillend. (dit vroeg ik mij af, aangezien ik een grote fan ben van B&N en jij helemaal niet)
Blijkbaar niet. Ik heb gewoon iets tegen bepaalde programma's waarin mensen belachelijk worden gemaakt, programma's waarin goedkope sensatie wordt gezocht en overdreven "het leven zoals het is"-televisie zoals: "Na zijn ontbijt ging boer Jos zijn koeien melken. Het bleek dat Bella vandaag 2 liter minder gaf. Een bezorgde boer Jos sprak boerin José erover aan..." (en dat een 5 minuten dialoog tussen de boer en boerin)
Joke wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:of naar welke muziek luister jij ?
Veel. Voornamelijk metal wel. Mijn favoriete groepen zijn In Flames, Slipknot, System of a Down en Ill Nino. Andere groepen die ik goed vind (op alfabet) Daft Punk, Deicide, Dimmu Borgir, Evanescence, Flogging Molly, Iron Maiden, Korn, Metallica, Linkin Park, Papa Roach, Rammstein, Roadrunner United (dat is geen echte groep, maar een project van het Roadrunner label) Stonesour, ...
ok, op dit gebied verchillen onze smaken toch wel redelijk. Alhoewel er een paar groepen zijn waar ik soms ook naar luister. Maar ja, ik heb naar het schijnt ook een rotsmaak wat muziek betreft, dus daar zullen we maar niet verder op ingaan.
Ik ben geïnteresseerd. Over het algemeen geef ik niet af op slechte muzieksmaak behalve als het r&b, Coldplay of Robbie Williams is. Met r&b bedoel ik dan wel de commerciële dingen en niet de originele, echte hiphop. Dat is niet mijn genre, maar daar kan ik wel mee leven.
Joke wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:wat is je favoriete stelling ?

Daar moet ik eens over nadenken.
Algebra: de isomorfiestelling
Analyse: het dicht zijn van zowel P en Q in R en tussen twee element van R ligt er zowel een element in Q als een element in P.
Meetkunde: ik hou vooral van projectieve meetkunde, geen specifieke stelling
Toegepaste: ik hou heel veel van kanstheorie, statistiek en combinatoriek, maar een favoriete stelling heb ik hier niet.
allemaal leuke stelligen. de isomorfie stelling heb ik zelfs al gezien... dat moet wel stom zijn als je het leukste van dit vak in je eerste semester al gezien hebt...
Ook geen favoriete verdeling in kanstheorie ? de poissonverdeling ?
De reden dat de leukste dingen al in het 1ste jaar gezien zijn bij mij, is omdat dat het enige jaar was dat ik goede punten heb gehaald. Aan de rest kleven dus slechte herinneringen.
Favoriete verdeling: moet ik even over nadenken. Ik hou vooral van discrete dingen eigenlijk. De binomiaalverdeling kan daar mijn sympathie wegdragen, dus misschien die wel dan.
Joke wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:waarom ben je wiskunde gaan studeren ?
Ik wou iets doen met wiskunde of fysica of ingenieur, eventueel chemie. Zoiets. Maar toen ik in het 5de middelbaar de vlaamse wiskunde olympiade heb gewonnen, werd het duidelijk dat het wiskunde zou worden. Ik heb nog even getwijfeld over fysica, maar eigenlijk lag de keuze al min of meer vast.
waauw ! een winnaar van de vlaamse wiskunde olympiade ! das ook nog eens iets om fier op te zijn ! (alhoewel er in de wiskunde richting zo veel rondlopen zeker)
Niet zo veel. De enige andere die ik weet, is Stijn Symens. Die heeft zelfs meegedaan aan de IMO (internationale wiskunde olympiade) en heeft daar net naast een medaille gegrepen.
Joke wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:Vanwaar komt jouw liefde voor de wiskunde ?
Kleuterklas. Ik kon al tellen op mijn 4 jaar en gemakkelijke sommen op mijn 5 jaar. Al van in de lagere school deed ik aan kanstheorie en statistiek en rekenen is altijd mijn beste vak geweest. Al van jongs af aan had ik een fascinatie voor getallen en rekenen.
das dan wel heel vroeg begonnen bij u ! een wonderkindje dus lol
Een beetje, maar dan voornamelijk voor rekenen en berekenen van dingen.
Joke wrote:
Math Wolf wrote: Nog vragen?
nee, het zal gaan. Danku voor de antwoorden ! t'was weer al een tijdje geleden dat we zo'n lange quotes maakten :wink:
Graag gedaan.
Deze is nog langer!
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Teun
Posts: 216

Post#49 » Thu Jan 25, 2007 5:59 pm

Math Wolf wrote:
Joke wrote:
Math Wolf wrote:Je hebt er om gevraagd:
Joke wrote:ok, dus B&N is niet interessant...sorry dat ik erover begon :oops:
Ik heb het nooit gezien, maar wat ik erover gehoord heb, was niet echt positief. Uiteindelijk bleek het de zoveelste uitlachtelevisie te zijn.
eigenlijk niet, ik vind dat het helemaal niet te vergelijken valt met Big Brother, programma waar ik ook niet langer dan 3 seconden naar kan kijken.
Dat het beter was dan Big Brother, daar twijfel ik geen seconde aan. Laten we het erbij houden dat het concept geslaagd was, maar de uitwerking beter had gekunnen. Een goede poging dus, maar een beetje een gemiste kans.
Joke wrote:
Math Wolf wrote:
Joke wrote:of naar welke muziek luister jij ?
Veel. Voornamelijk metal wel. Mijn favoriete groepen zijn In Flames, Slipknot, System of a Down en Ill Nino. Andere groepen die ik goed vind (op alfabet) Daft Punk, Deicide, Dimmu Borgir, Evanescence, Flogging Molly, Iron Maiden, Korn, Metallica, Linkin Park, Papa Roach, Rammstein, Roadrunner United (dat is geen echte groep, maar een project van het Roadrunner label) Stonesour, ...
ok, op dit gebied verchillen onze smaken toch wel redelijk. Alhoewel er een paar groepen zijn waar ik soms ook naar luister. Maar ja, ik heb naar het schijnt ook een rotsmaak wat muziek betreft, dus daar zullen we maar niet verder op ingaan.
Ik ben geïnteresseerd. Over het algemeen geef ik niet af op slechte muzieksmaak behalve als het r&b, Coldplay of Robbie Williams is. Met r&b bedoel ik dan wel de commerciële dingen en niet de originele, echte hiphop. Dat is niet mijn genre, maar daar kan ik wel mee leven.
B&N is goedkope uitlagtelevisie. En ik heb er serieus goed mee kunnen lachen. De mensen die daaraan meedoen weten gewoon dat ze belachelijk gemaakt zullen worden.

Verder: Wat is er tegen coldplay?

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#50 » Thu Jan 25, 2007 6:03 pm

Helemaal mee eens, die nerds zijn slim genoeg om dat te beseffen en die beauty's zoeken er gewoon naar.

Eigenlijk is het gewoon gebruiken en gebruikt worden, dus so what?
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#51 » Thu Jan 25, 2007 6:08 pm

Teun wrote:Verder: Wat is er tegen coldplay?
Ik weet niet echt meer hoe dat het gegroeid is, maar ik haat hun muziek, oersaai gezaag is het in mijn oren. Bovendien vind ik Chris Martin een onsympathieke kwal.

Dat wil echter niet zeggen dat ik iets heb tegen mensen die ze goed vinden, ieder zijn smaak hé.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#52 » Fri Jan 26, 2007 12:37 am

Eigenlijk willen die VWO dingen toch niet veel zeggen eh, ik was indertijd nog vijfde en ne keer derde van de klas. En dat gaat dan wiskunde studeren lol.

Stijn Symens is wel bangelijk goed in wiskunde, zijn oefeningen zijn enkel maar doenbaar als ge uw theorie compleet beheerst.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#53 » Fri Jan 26, 2007 10:24 am

Verdyck wrote:Eigenlijk willen die VWO dingen toch niet veel zeggen eh, ik was indertijd nog vijfde en ne keer derde van de klas. En dat gaat dan wiskunde studeren lol.

Stijn Symens is wel bangelijk goed in wiskunde, zijn oefeningen zijn enkel maar doenbaar als ge uw theorie compleet beheerst.
Iemand die goed is in VWO, is goed in het "zien" van dingen en heeft talent voor problem-solving. Wiskunde is veel meer dan dat. Veel VWO-ers gaan daarom eerder burgerlijk ingenieur doen.

Je hoeft niet schitterend te scoren op de VWO om een goed wiskundige te zijn, maar iemand die goed scoort, heeft wel één van de voornaamste eigenschappen van een goed wiskundige. Mijn geval bewijst dat je de andere eigenschappen (abstract kunnen werken bijvoorbeeld) ook nodig hebt om echt goede scores te halen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#54 » Sat Jan 27, 2007 9:13 am

hehe analyse wint nog steeds bij de poll... :D er zijn dus meer mensen die graag analyse hebben dan mensen dat wiskunde lelijk vinden :D en aangezien er weinig wiskundigen zijn op dit forum, wilt dat dus zeggen dat er informatici zijn die analyse mooi vinden... lol
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#55 » Sat Jan 27, 2007 10:38 am

Dan doet Soetens dus toch nog goeie dingen...
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

0g1op
Posts: 89

Post#56 » Sat Jan 27, 2007 11:14 am

In de informatica hebben wij nog niet veel Wiskunde gezien. Alleen Analyse, Statistiek en Logica. Volgend semester komt nog wel Numerieke Lineaire Algebra.

Ik kan zelf eigenlijk maar moeilijk kiezen tussen Meetkunde, Analyse. Algebra lijkt mij ook wel tof als je het zou kunnen, maar ik heb mij er nooit goed mee bezig gehouden.

Meetkunde vind ik leuk voor het rekenen met matrixen enzo, het ruimtelijk denken, alles proberen voor te stellen.
Analyse ook voor het rekenen. Vooral de afgeleiden, integralen dan. Functies enzo zijn ook wel leuk in het algemeen. Maar zelfs sommige stellingen(die ik mij dan toch herinner).

Sem
Posts: 92

Post#57 » Sat Jan 27, 2007 1:06 pm

Ik ben het volledig met je eens, ruimtemeetkunde in combinatie met lineaire algebra ( onderdeel : matrixrekening ) is pure fun !

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#58 » Sat Jan 27, 2007 1:25 pm

Zelfs de combiné Meetkunde/Algebra haalt belange na niet de populariteit van de Analyse(ondanks de kwalijke invloeden van de persoon Soetens). Das toch een prachtige dicipline, oneindig-dimensionale problemen, zonder de analyse niet oplosbaar.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#59 » Sat Jan 27, 2007 2:16 pm

matrixrekenen ? :? geef mij maar analyse hoor !!!!
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

0g1op
Posts: 89

Post#60 » Sat Jan 27, 2007 2:32 pm

Het is niet enkel matrixrekenen, maar het word er wel veel gebruikt.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron