Poincaré

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Foundation
Posts: 622

Poincaré

Post#1 » Thu Jan 11, 2007 11:43 pm

Vraagje voor de wiskundigen:

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over het vermoeden van Poincaré, dat blijkbaar bewezen is onlangs door ne nogal excentrieke Rus.

Maar nu wordt ik van http://mathworld.wolfram.com/PoincareConjecture.html ni echt veel wijzer over waar het vermoeden nu om gaat. Of ze nu in 3 of 4 dimensies bezig zijn is mij nog steeds een raadsel. Van topologie heb ik nooit veel gezien, ik kan mij alleszins geen hoofdstukken topologie herinneren de laatste jaren (of ik heb een geheugen als een zeef, dat kan ook).

Kan iemand mij in mensentaal eens uitleggen wat het probleem eigenlijk was? Wat de gevolgen zijn nu het bewijs gevonden is? Het bewijs zelf moet'k niet weten :wink:

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#2 » Fri Jan 12, 2007 5:31 pm

Zo dat uitleggen kan ik persoonlijk (nog) niet zonder kennis van topologie aan de hand van u tekstje, maar ik heb hier het volgende gevonden:

en op de radio is er ook iet van geweest, mijn ouders zeiden er iets van tegen mij, maar ik begreep geen jota van wat ze mij probeerden te vertellen. Maar de naam Poincaré is blijven plakken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Poincar%C3%A9-vermoeden

Misschien dat ik er wat tijd in steek na de examens, maar nu toch effe niet.

Wel droog van dien Perelman dat hij zijn prijs niet komt ophalen en gewoon spoorloos blijkt. Maar ja het kan ook zijn dat die mens gewoon met zijn wiskunde wil bezig zijn zonder den helen tijd mensen en vragen rond zijn kop te moeten beantwoorden.


Tgaat eigenlijk over Manifolds, dees heeft den Farid er tegen mij over gezegd:

Het vermoeden van Poincaré is een stelling
die zegt dat elke 3D compacte eenvoudig samenhangende manifold homeomorf is met de 3d sfeer

Er bestaan geen 3D manifolds die we kunnen zien in deze wereld ofzo

Dus de stelling heeft geen vertaling naar het echte leven
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

Sem
Posts: 92

Post#3 » Sat Jan 13, 2007 3:08 pm

Er bestaat een klein boekje dat uitgegeven wordt in nederland dat de naam pythagoras draagt, dat bedoeld is voor leerlingen die wiskundig gemotiveerd zijn...

Hierin werd in de vorige jaargang op eenvoudige wijze uitgelegd wat het poincare vermoeden is.


http://www.pythagoras.nu/mmmcms/public/ ... 265_1.html

Veel leesplezier
Navigeren met de nummerkes op de pagina overigens :)

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#4 » Sun Jan 14, 2007 10:17 am

Over dat vermoeden van Poincaré kan ik weinig zeggen. We hadden dit jaar een cursus over variëteiten en ik ben er niet door. (vrijdag examen)

Over die Rus heb ik wel al veel gehoord. Grigori Perelman wordt beschouwd als één van de beste en schuchterste wiskundigen van het moment (juist helemaal niet excentriek)
De man is hyperintelligent en maar kan niet tegen media-aandacht. Hij woont/woonde in een appartementje bij zijn moeder in St. Petersburg en werkte het liefst alleen, zonder hulp. Toen hij uiteindelijk toch samenwerkte met 2 andere wiskundigen (Chinezen als ik me niet vergis) begonnen die elkaar te betwisten en vervolgens zijn aandeel in het bewijs te minimaliseren. Iets wat Perelman's vertrouwen in zijn collega's uiteraard nog meer naar beneden haalde.
Zoals gezegd, hij houdt allesbehalve van media-aandacht en wil bijgevolg geen prijzen. Er wordt gezegd dat hij nog geen enkele prijs ooit persoonlijk heeft afgehaald (hoewel ik persoonlijk denk dat hij de gouden medaille op de internationale wiskunde olympiade 1982 wel heeft geaccepteerd. Hij haalde daar 42/42) en blijkbaar maakt hij voor de Fields-medaille (één van de hoogste, zoniet de hoogste wiskundige onderscheiding) geen uitzondering.
Maar aangezien hij niet van media-aandacht houdt, zal ik nu maar over hem zwijgen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests