programmeren les krijgen zonder de informatici erbij

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Poll: informatica les, wiskundigen en informatici gemengd... of niet ?

gemengd !
13
36%
gemengd !
13
36%
gescheiden !
3
8%
gescheiden !
3
8%
kan mij niet schelen, zolang ik maar informatica krijg
2
6%
kan mij niet schelen, zolang ik maar informatica krijg
2
6%
Total votes: 36

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

programmeren les krijgen zonder de informatici erbij

Post#1 » Sat Dec 30, 2006 6:53 pm

sommigen (waaronder ik, anders zou ik er geen poll van maken) vragen zich af waarom mensen die een computer als beste vriend beschouwen les moeten volgen samen met mensen die een computer beschouwen als dat grijs/zwart vies ding waarmee ze op het internet kunnen, als het nog wilt meewerken, over het omgaan met die computer.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

wem
Posts: 93
Contact:

Post#2 » Sat Dec 30, 2006 6:55 pm

Ik heb op "gemengd" gestemd. Je moet die arme informaticus de kans geven om zich eens onder de mensen (ook al zijn het dan wiskundigen) te begeven :twisted:

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#3 » Sat Dec 30, 2006 6:58 pm

er zijn wel nog altijd meer informatici dan wiskundigen... of vind jij dat informatici geen mensen zijn?
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#4 » Sat Dec 30, 2006 7:02 pm

Hoewel ik geen informaticavakken meer volg, heb ik uit medelijden voor die arme wiskundigen op gescheiden gestemd. Een meer wiskundige benadering van de informatica en programma's.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#5 » Sat Dec 30, 2006 7:37 pm

haha, anders krijgen die nooit een vrouw te zien in de les!

nee ma ff serieus, ik vind dat dat niet gescheiden moet worden omdat er nog altijd zo iets bestaat als "wiskunde informatica" en dan gaan die hun voorkennis niet genoeg zijn om vakken met de informatici te volgen...

Wat is dan exact het probleem? Ligt het aan de arme informatici of ligt het aan de leerstof die jullie krijgen ;) Zoveel ziektes hebben we nu ook weeral ni he

wem
Posts: 93
Contact:

Post#6 » Sat Dec 30, 2006 7:56 pm

Joke wrote:of vind jij dat informatici geen mensen zijn?
Misschien eerder dat de gemiddelde wiskundige (die ik ken) meer mens is dan de gemiddelde informaticus (die ik in m'n klasje zie).
Uitzonderingen zullen er bij beiden sowieso wel zijn, naar goede en minder goede kanten ...

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#7 » Sat Dec 30, 2006 10:43 pm

Ik ken u klas nu wel ni, wem, maar ik neem aan dat gij niet in de les zit met apen, pinguins en walvissen ofzo he :P

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#8 » Sat Dec 30, 2006 11:51 pm

Tja Slimmy zijn concept van mens is blijkbaar breder dan dat van Wem. Misschien moeten jullie eerst eens afspreken wat een (normale??) mens is en hoe de informatici in dat kadertje passen. En waarom wij wiskundige blijkbaar, meer (normaler??) mens zijn dan Informatici...

Dit zijn mijn woorden niet, ik ben maar een neutrale waarnemer.


EDIT:
Voor het gemak en overzicht van de standpunten voor ik even een overzicht in van de uitgebrachte stemmen:

Geweten:

totaal 9 stemmen

gescheiden,3 stemmen: Verdyck, Mathwolf en nog een nobele onbekende
gemengd,6 stemmen: Wem, Slimmy, Nick, Robbe, Joke en 0g1op.
Last edited by Verdyck on Mon Jan 01, 2007 12:47 pm, edited 6 times in total.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#9 » Sat Dec 30, 2006 11:57 pm

Mja ... de poll is handig voor intern debat,
maar uiteraard, ookal zou iedereen voor gescheiden stemmen, gaat den arickx da ni zien zitte om 2 keer dezelfde les te geve elke week :)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#10 » Sun Dec 31, 2006 12:04 am

Verdyck wrote:ik ben maar een neutrale waarnemer.
Zeker waar jong ;)

Ik denk dat het samen gegeven wordt omdat het gewoon exact dezelfde leerstof is voor beide richtingen. Dus zolang de inhoud hetzelfde blijft, gaat er geen scheiding komen denk ik.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#11 » Sun Dec 31, 2006 12:55 am

Nick wrote:gaat den arickx da ni zien zitte om 2 keer dezelfde les te geve elke week :)
Of den Arickx dat wel of niet ziet zitten, is helemaal niet aan de orde. De vraag wordt aan olle gesteld eh.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#12 » Sun Dec 31, 2006 9:18 am

Hoe de "wiskundigen" in dit als objectief bezien worden begrijp ik nu is niet. Het gaat over hun, zij haten programmeren, ze buizen er op omdat het niveau te hoog ligt (op gebied van programmeren) omdat ze les volgen met informatici, en zij zijn dan ineens objectief?

Zo lang jullie informatica vakken mogen volgen in de latere jaren moet dit zo blijven. Zo moeilijk is dat nu toch niet ;)

en woef: als er nu wa meer wiskundigen op het forum waren konden ze een intern debat houden he ;)

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#13 » Sun Dec 31, 2006 9:58 am

blijkbaar is de onbekende stemmer iemand die voor gescheiden heeft gestemd, aangezien ik voor gemengd heb gestemd : het moest toch een debat worden, dus ik wou niet hetzelfde stemmen als Yannick. Ik weet zelf eigenlijk niet wat ik het liefst heb, ik heb arguementen zowel voor als tegen.
En eigenlijk verbaast mij echt de reactie van alle informatici : ik dacht dat jullie dat kei lastig vonden dat er zo een bende wiskundigen van achter zat te babbelen...
nog iets : wij zijn niet verondersteld hetzelfde niveau te hebben op het einde van de cursus. Kijk maar naar het examen : er is een vraag verschillend. Het practicum is dan ook al weer makkelijker (en ik ga daar vooral niet over klagen).
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#14 » Sun Dec 31, 2006 6:05 pm

Voor ons is informatica hoogstens een bijvak, terwijl voor jullie het nu éénmaal een way of life is.

Gezamelijke lessen met de informatica stelt jullie in staat de jonge wiskundige in te palmen en te bekeren tot het "informaticisme".

Den Arickx voert meedogeloos een propagandaoorlog tegen de wiskunde, net zoals Van Tendeloo. Met als gevolg dat wij vaak goeie mensen verliezen.

Waarom volgen jullie geen calculus samen met ons of of kanstheorie en statistiek???
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

0g1op
Posts: 89

Post#15 » Sun Dec 31, 2006 8:22 pm

Calculus is veel minder theoretischer. Discrete Wiskunde zijn kleine deeltjes van vakken in de wiskunde zoals Analyse 1, Logica of Kanstheorie, maar dan meer praktischer. Kanstheorie en Statistiek zou nog gaan, omdat het toch hetzelfde is denk ik. Maar het is een keuzevak in het 2e jaar en dat is in het 2e semester bij ons en bij jullie het 1e semester denk ik. Dus samen les hebben gaat dan niet. Van Logica in het 3e jaar weet ik niets.

Programmeren is niet echt anders uit te leggen denk ik. De dingen die we nodig hebben waar we later iets aan hebben als we verder iets zouden gaan doen met programmeren worden daar uitgelegd. Het zou mss wel makkelijker uitgelegd kunnen worden dan ofzo, maar dan kan je evengoed uw vragen stellen aan de prof die je niets snapt. Je moet er wel mee bezig zijn als je hiervoor geen aanleg voor hebt. Het vak lijkt mij nu wel nuttelozer in de wiskunde, want later gaan de wiskundigen er niets meer mee te maken hebben denk ik, buiten software engineering(wat dan nog in het 1e jaar is)(daar word dan nog gezegd dat ze hier in groep moeten leren werken omdat ze later nog iets gaan hebben waar ze met 5 tot 6 aan een project moeten werken, maar dat vak kunnen ze niet meer kiezen). Er is in het 2e jaar geen gevorderd programmeren voor hen, wat ook spijtig is. Vroeger was dit wel denk ik. Er is enkel computersystemen en talen en automaten voor hen en daar heb je die inleiding programmeren niet echt voor nodig. Het jaar erachter is er ook niet veel mee te doen denk ik.

Toen ik het 1e jaar aan de wiskunde begon, was ik van plan om wiskunde informatica te doen. Ik had veel interesse voor wiskunde en was ook in het 6e veel bezig geweest met 'programmeren'(toen nog gewoon op het rekenmachine), maar omdat de wiskunde nogal te moeilijk was(omdat het te theoretisch was en ik ben meer voor de praktijk) en de informatica die we kregen heel goed meeviel voor mij, ben ik informatica gaan doen. Ik kreeg gewoon mijn vrijstelling die ik in de wiskunde had behaald.

Ik stem dus voor gemengd. Maar ik moet wel toegeven dat de wiskundigen er niets aan gaan hebben in de volgende jaren denk ik.

Verdyck wrote:Een meer wiskundige benadering van de informatica en programma's.
Een vak zoals Graphics zou heel leuk zijn voor wiskundigen, maar hiervoor heb je inleiding programmeren voor nodig. Wiskundigen die dan toch meer gericht zijn naar de praktijk en informatica.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron