programmeren les krijgen zonder de informatici erbij

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Poll: informatica les, wiskundigen en informatici gemengd... of niet ?

gemengd !
13
36%
gemengd !
13
36%
gescheiden !
3
8%
gescheiden !
3
8%
kan mij niet schelen, zolang ik maar informatica krijg
2
6%
kan mij niet schelen, zolang ik maar informatica krijg
2
6%
Total votes: 36

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#31 » Tue Jan 09, 2007 6:40 pm

Ja idd, de wiskunde-babes van de tweede en derde bac hebben allemaal een lief. Maar we weten allemaal wat er vorig jaar gebeurd is en uit welke hoek de "hulp" kwam eh. LOL
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#32 » Tue Jan 09, 2007 7:35 pm

Shinta wrote: Denk er ook eens aan dat ook Software Engineering, Talen en Automaten, Computersystemen en Machines en Berekenbaarheid samen wordt gegeven en dat het moeilijk gaat zijn om die ook allemaal apart te geven :).
Als er iets gesplitst moet worden, is het wel talen en automaten trouwens. Voor de wiskunde is dat vak veel te simpel, tot zelfs triviaal. Daar komt nog bovenop dat het in de wiskunde in 2e bac wordt gegeven en die dus samen zitten met 1ste bac informatica. Als je rekent dat talen en informatica een beetje aansluit bij logica, dus redelijk wiskundig gericht is en bovendien voor de 1e bac informatica al "heel erg doenbaar" is, weet je dat een wiskundige zich daar te pletter verveelt.

Klein statistiekje van mezelf, alle vakken hebben evenveel studiepunten en werden in het 2de semester gegeven.

Analyse IV
Moeilijkheidsgraad (op schaal 1-5): 5
Aantal uur voor gewerkt: 200-tal
Punten op examen: 11

Numerieke methoden
Moeilijkheidsgraad (op schaal 1-5): 3
Aantal uur voor gewerkt: 150-tal
Punten op examen: 8

Talen en automaten
Moeilijkheidsgraad (op schaal 1-5): 1
Aantal uur voor gewerkt: 50-tal
Punten op examen: 15

(naar de les komen meegerekend in aantal uren gewerkt)
Genoeg bewijs?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#33 » Tue Jan 09, 2007 8:53 pm

Handig toch ... :? Laten we nu niet de indruk wekken dat Wiskunde zoveel moeilijker is dan Informatica.

User avatar
Adelbert
Posts: 34

Post#34 » Tue Jan 09, 2007 8:54 pm

Mijn excuses voor het te snel concluderen dat wiskundigen iets tegen computers hebben...
En ik denk dat er trouwens ook veel informatici zaten die na een tijd de lessen echt niet meer zo boeiend vonden (ben daar zelfs vrij zeker van)...
Nu (en nu ga ik me op glad ijs begeven, ik heb echt geen flauw idee hoe het er in andere programmeertalen aan toe gaat), de programmeerpincipes uit Oberon zijn voor zover ik weet (en voor zover mijn omgeving het toch laat uitschijnen) wel overdraaglijk naar andere talen... Dus als ge geïnteresseerd zijt in programmere, maakt het volges mij ni zo eel veel uit welke taal da da is... (er zijn natuurlijk echt wel archaïsche toestanden (en Oberon-2 is volges mij ook oud, maar nog niet zo oud als Pascal geloof'k...) die uitzondering zijn...)
Nu, over het vak Talen en Automaten kan ik me niet uitspreken, maar ik stel me wel de vraag of je nu niet vereenvoudigt...

Efkes toch een bijkomende opmerking:
Ik krijg wel het gevoel dat we (inclusief mezelf) precies een aantal vooroordelen hebben van de richtingen, zo bv informatici kennen echt niet alles van computers...
Ik weet volgens mij voorbeelden die waarschijnlijk minder met programmeren te maken hebben gehad dan een aantal onder jullie, en jullie zijn ook niet allemaal pc-hatende mense (enkel mijn leerkracht van vorig jaar toevallig (die toch nog net onder de grens van 40 viel denk ik...))
En voel u als wiskundige ook niet alleen die de lessen niet 'zo' interessant vonden, der waren gerust ook wel een aantal informatici die dit vonden...
Of trek ik hier foute conclusies?

P.s.: Joke, ik had het over javascript, ik zeg da ni om te muggezifte, maar gewoon, als ik het over Java gehad zou hebben, zou uw opmerking terecht geweest zijn (denk ik toch, ik heb nog niet gewerkt met java), maar javascript viel in mijn ogen echt wel te vergelijken met den TI-84 Plus en aanverwanten... (ik heb mij ook daarme beziggehouden en ik vond da persoonlijk toch...)

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#35 » Tue Jan 09, 2007 9:00 pm

Informatici kennen idd ni alles van computers ... der zijn altijd wel dingen die moeten opgezocht worden. Maar als ik mij niet vergis, geldt dat voor elk vak. ^.^

En over Oberon, als ge int 2de semester computer graphics liever doet in een andere taal, is dit normaal gezien mogelijk, MAAR ge moet dan wel uwen eigen Moffparser schrijven enzo ... allemaal extra werk :)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#36 » Tue Jan 09, 2007 9:05 pm

We lijken niet alles of zelfs niet veel te weten over computers omdat iedereen er precies vanuit gaat dat wij een cursus "Windows en kapotte computers herstellen" hebben.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#37 » Tue Jan 09, 2007 9:07 pm

Shinta wrote:Handig toch ... :? Laten we nu niet de indruk wekken dat Wiskunde zoveel moeilijker is dan Informatica.
Zoals ik zei: Talen en Automaten leunt aan bij logica en bijgevolg wiskunde. Programmeren in het 1ste jaar moest niet onderdoen in moeilijkheidsgraad t.o.v. andere vakken. Alleen Talen en Automaten en niets anders is een, laten we zeggen, "overroepen" vak
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron