Statistische Fysica

Forum van 1ste Master en 2e Master Fysica.

Moderator: Praesidium

Pieter Taels
Posts: 135

Re: Statistische Fysica

Post#16 » Sun Jun 12, 2011 5:20 pm

Dag jongens en meisjes,

Als jullie, net als ik een uur geleden, het nut niet echt inzien van de Von Neumann dichtheidsoperator:
het wordt heel duidelijk en makkelijk uitgelegd in Sakurai 3.4 "Density operators and pure vs mixed ensembles", vanaf p. 174.

Het boek is op heel wat niet te vertrouwen websites te downloaden, of op deze minder illegale site kan je hem raadplegen:
http://www.scribd.com/doc/3035203/J-J-S ... -Mechanics" onclick="window.open(this.href);return false;

Graag gedaan!

Jullie P.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Re: Statistische Fysica

Post#17 » Sun Jun 12, 2011 7:51 pm

Er staan wel een paar belachelijke schrijffoutjes in mijn notities van de oefn btw, ik dacht, ik zal het ff zeggen :lol: ... Maar ik ga ervan uit dat jullie dat zelf wel even snel zullen doorhebben als ik...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Pieter Taels
Posts: 135

Re: Statistische Fysica

Post#18 » Sun Jun 12, 2011 10:25 pm

Gaan jullie de vraag van Christophe en mij over WB 2 blijven negeren?
Zeg desnoods gewoon dat je het niet weet, dan kan ik tenminste naar Tobias mailen...

Een lichtelijk ontstemde P.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Re: Statistische Fysica

Post#19 » Sun Jun 12, 2011 10:31 pm

Ik weet het niet Pieter, sorry, ik heb zelf nog een 10tal vragen bij andere oefeningen... Moest je Tobias mailen, kan je dan het antwoord naar iedereen doorsturen? Dank je!!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Pieter Taels
Posts: 135

Re: Statistische Fysica

Post#20 » Sun Jun 12, 2011 10:45 pm

Zal ik zeker doen, maar post je 10 vragen dan toch hier!

User avatar
christophe
Posts: 442

Re: Statistische Fysica

Post#21 » Mon Jun 13, 2011 9:56 am

Ik heb nog een vraag over de transfermatrix gebruikt voor het berekenen van de toestandssom van het 1D Ising model met periodische RVW. Ik heb die gelijkheid proberen te bewijzen via inductie maar tevergeefs. Iemand? Of werd dit gewoon aangenomen tijdens de les?

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Re: Statistische Fysica

Post#22 » Mon Jun 13, 2011 12:10 pm

Pieter Taels wrote:Zal ik zeker doen, maar post je 10 vragen dan toch hier!
Hier al 2 vragen, over de oefeningen achter hoofdstuk 1 (die oplossingen staan op BB):

Oef1: Experimentele bepaling van k_B
Bij (1.73), hoe ga je van de eerste naar de tweede regel in die oplossing?

Oef2: Kwantumspin
Bij (1.74), ik zie niet helemaal hoe je die e-macht schrijft als die cos en sin, ik bedoel: vanwaar komt die sigma_z bij de sinus en die eenheidsmatrix bij de cosinus? (Wrs heel stomme vraag, maar ik zie het niet)
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Re: Statistische Fysica

Post#23 » Mon Jun 13, 2011 3:27 pm

De Roeland heeft mij net gebeld via skype, en bleek dat zowat al mijn andere vragen foutjes in mijn eigen notities waren, waar ik van twijfelde of ze fout waren XD
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Re: Statistische Fysica

Post#24 » Mon Jun 13, 2011 4:16 pm

Julie wrote:
Pieter Taels wrote:Zal ik zeker doen, maar post je 10 vragen dan toch hier!
Hier al 2 vragen, over de oefeningen achter hoofdstuk 1 (die oplossingen staan op BB):

Oef1: Experimentele bepaling van k_B
Bij (1.73), hoe ga je van de eerste naar de tweede regel in die oplossing?

Oef2: Kwantumspin
Bij (1.74), ik zie niet helemaal hoe je die e-macht schrijft als die cos en sin, ik bedoel: vanwaar komt die sigma_z bij de sinus en die eenheidsmatrix bij de cosinus? (Wrs heel stomme vraag, maar ik zie het niet)
1
zj is maar een dummy integratie variabele. je voert eigenlijk N keer dezelfde integratie uit, daarom mag je de integratie over de zj schrijven als N keer de integratie over 1 exponent tussen h en h+deltah. De overige N-1 exponenten cancelen met de normalisatie tot betamg

2
Herschrijf als reeksontwikkeling en splits de reeks in een even en een oneven deel en maak gebruik van het feit dat een even keer sigma z de eenheidsmatrix is en dus een oneven keer sigmaz sigmaz is.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Re: Statistische Fysica

Post#25 » Mon Jun 13, 2011 9:16 pm

Ok! Heel hard bedankt Christophe!

Voor de vragen van de tuyaux: hebben jullie die vragen van dat van der waals gas gemaakt?
Krijgen jullie voor die gamma bij het van der waals gas in gereduceerde eenheden ook gwn 1?

Als iemand die oefn van het van der waals gas (1 vd 2 of allebei) en van die oneindige potentiaal put van WB2 gemaakt heeft, zou die die dan aub kunnen meenemen naar het examen, of hieronder uittypen please? Merci!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Re: Statistische Fysica

Post#26 » Mon Jun 13, 2011 10:47 pm

Julie wrote:Ok! Heel hard bedankt Christophe!

Voor de vragen van de tuyaux: hebben jullie die vragen van dat van der waals gas gemaakt?
Krijgen jullie voor die gamma bij het van der waals gas in gereduceerde eenheden ook gwn 1?

Als iemand die oefn van het van der waals gas (1 vd 2 of allebei) en van die oneindige potentiaal put van WB2 gemaakt heeft, zou die die dan aub kunnen meenemen naar het examen, of hieronder uittypen please? Merci!
Van der Waals Gas, zie boek Yeomans p60-61
Enkel 1 expliciet in het boek
En de afleiding voor de kritische exponenten kan je hier vinden (helemaal beneden de pagina)
http://www.nyu.edu/classes/tuckerman/st ... node3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Oneindige potentiaalput, zie probleem 1.3

Pieter Taels
Posts: 135

Re: Statistische Fysica

Post#27 » Tue Jun 14, 2011 7:53 pm

Ik heb daar dat van wb2 gevraagd aan Tobias, nog geen antwoord.

Yeomans p. 21 vgl (2.14): hoe kom je hieraan? is <M²> gelijk aan nul en zo ja waarom?

Dank!
P.

User avatar
Q
Prosenior
Posts: 663

Re: Statistische Fysica

Post#28 » Wed Jun 15, 2011 12:58 pm

Voor mensen die niet iedere dag hun ua-mail lezen: lokaal voor oefeningen examen is gewijzigd en terug U408 zoals vandaag.
Mazzel

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Re: Statistische Fysica

Post#29 » Thu Jun 16, 2011 10:07 pm

Amai, stomme stoot van de dag:

Ik was zo gefrustreerd door mezelf na dat examen, dat ik met mijn gedachten ergens weet ik veel waar zat op mijne fiets :p!
2 tellen naar rechts kijken had als gevolg:
Recht in volle snelheid tegen ne (verroeste) verlichtingspaal geramd met mijn gezicht --> gebroken neus, 2 sneeën op mn voorhoofd en op mne neus moeten laten plakken, tetanus spuit gekregen én fiets kapot...
Twas me het middagje wel! :p Achja, ik kan er nu wel mee lachen :lol:
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Mornië
Posts: 190

Re: Statistische Fysica

Post#30 » Thu Jun 23, 2011 1:44 pm

Haha, zo grappig dat gij dat op het forum hebt gepost :p en ik mij maar inhouden om daar niet tegen jan en alleman fratskes over beginnen te maken :p

en ook wel, ik denk dat dit in aanmerking komt voor de stomste stoot deze maand ofzo :facepalm:

Return to “1ste Master/2e Master”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron