Taak 3 Vaste Stoffysica

Forum van 1ste Master en 2e Master Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#1 » Fri Dec 24, 2010 12:33 pm

Tadaa! Een gloednieuw topicje voor onze oh zo leuke taak...

Ik heb al direct een vraagje: zie p 115-116 in cursus voor een korte inleiding naar de taak, nl de term. Om de term uit te rekenen moeten we een verwachtingswaarde van 4 operatoren nemen... en we hebben enkel uitdrukkingen voor een verwachtingswaarde van 2... Dus een niet-tijdsoperatorversie van Wick (cfr. low dimensional van Wim Magnus)?

Merci!
Last edited by rubenvb on Wed Dec 29, 2010 8:44 pm, edited 1 time in total.

roeland
Posts: 5

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#2 » Fri Dec 24, 2010 1:19 pm

Gewoon paren maken van creatie-anihilatie operatoren. Ik zou het kunnen uitleggen op het forum, maar dat is wel wat tipwerk, dus ik verwijs gewoon naar pagina 36 in de curcus :)

User avatar
christophe
Posts: 442

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#3 » Fri Dec 24, 2010 3:56 pm

Hey!!

Ja inderdaad, zoals op pagina 106 voor de identificatie later na de transformatie. Pas wel op dat er nu veel minder wegvalt. En bij het minimaliseren van de energie moet je ook afleiden naar de exponent omdat /\ afhankelijk is van v* niet? Pff ziet er allemaal veel rekenwerk uit.

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#4 » Sat Dec 25, 2010 5:05 pm

Hey iedereen!

Awesomenessoplossing:

Check zo snel mogelijk de cursus superfluïditeit en superconductiviteit p112 ev. en de definitie van delta ifv verwachtingswaarden van ck en ckdagger! Woohoo.

Bandkloofvgl komt er zo uit, Tc ook, Hc iets meer werk (contributions appreciated ;-) )

cheerios,

namens Christophe & Ruben

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#5 » Sun Dec 26, 2010 1:34 pm

hoi!

Die eenvoudige oplossing lijkt me idd wel leuk, maar aangezien de christophe beweerde dat het wel lukte indien je de fermi dirac verdeling niet afleidde, ben ik daar ook aan begonnen...

Alleen zit ik in de war met de afgeleiden van die variationele parameters. Ik ben eigenlijk niet helemaal mee hoe hij in de cursus daaraan komt :s.

Soit, stomme taak!

roeland
Posts: 5

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#6 » Tue Dec 28, 2010 2:23 am

Kan iemand mij de permeabiliteit van lanctaan en tin geven? Die van aluminium heb ik al ( 1,2566650 .10^(-6)T.m/A)
Liefs

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#7 » Wed Dec 29, 2010 8:31 pm

Oei, Mario heeft z'n post precies verwijderd :(

Ik zou graag een tip willen over hoe je plot... Ik heb mooi de bandkloofvergelijking (simpele manier) en komt vrij goed overeen (~5-15% afwijking). zal ook wel lukken peis ik en de anomale verwachtingswaarde zit impliciet in de simpele versie van de afleiding van de bandkloofvgl.

Alle delta's die ik heb zijn ofwel ingewikkelde sommen over waar mooi ergens in staat of constanten voor ....

aaaarggh ik wil studeren voor mijn examens :(

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#8 » Wed Dec 29, 2010 10:35 pm

Voor de deltaplot heb ik gewoon een functie gedefinieerd die die integraal doet, min 1 en dan de waarden geplot voor delta en T/Tc waar deze functie nul is. (een lijn in het delta-T/Tc vlak dus...)

resultaat, zien bijlage ;-)
Attachments
DeltaIfvT.png

mario
Posts: 32

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#9 » Thu Dec 30, 2010 6:04 pm

rubenvb wrote:Oei, Mario heeft z'n post precies verwijderd :(
ha kwas even is in de war omda ge 2x zoveel termen moet meenemen met wick ^^

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#10 » Thu Dec 30, 2010 6:13 pm

@Ben: Wat hebt gij gebruikt als ?

mario
Posts: 32

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#11 » Fri Dec 31, 2010 4:23 pm

rubenvb wrote:@Ben: Wat hebt gij gebruikt als ?
(aangezien mr. winak niet antwoordt!)
FD verdeling ?

GELUKKIG NIEUWJAAR!

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#12 » Sat Jan 01, 2011 6:00 am

sorry, mijn gsm deed raar...

ik heb gewoon van alles daarin gestoken en dan alles in vk geschreven en 1-2fk buiten gebracht, zo kreeg ik dezelfde vergelijking als de cursus

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#13 » Sun Jan 02, 2011 5:24 pm

ben wrote:sorry, mijn gsm deed raar...

ik heb gewoon van alles daarin gestoken en dan alles in vk geschreven en 1-2fk buiten gebracht, zo kreeg ik dezelfde vergelijking als de cursus
Daar ben ik echt niets mee... :(

Heb je gewoon gesteld en freaky Mathematica Solve dingen gedaan? Want anders zie ik niet echt een uitweg...

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#14 » Mon Jan 03, 2011 10:14 pm

Ok, sorry...

Ik ben eigenlijk een beetje stout te werk gegaan... Ik heb gewoon alle k-afhankelijkheden in een of andere gestoken en daar dan uitgetrokken en gedaan alsof dat allemaal normaal was.

BarbaraG
Posts: 2

Re: Taak 3 Vaste Stoffysica

Post#15 » Fri Jan 07, 2011 1:34 pm

Dag antwerpen :)

Hebben jullie de vraag over anomale verwachtingswaarde ook? kKan er niet goed aan uit, zou het kunnen dat er in de opgave een foutje staat en dat de eerste c met een spin down is? (ipv 2 keer c met k en spin up)?

Anders geeft dat toch altijd 0 ?

Return to “1ste Master/2e Master”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron