Eos en hydrodynamica

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Eos en hydrodynamica

Post#1 » Thu Jun 24, 2010 1:59 pm

Beste collega's (oh, hoe formeel :))

Eos heeft in mijn ogen een grote fout gemaakt...

Image

DAT KLOPT TOCH HELEMAAL NIET????

of ben ik weer domme dingen aan het zeggen...

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#2 » Thu Jun 24, 2010 6:30 pm

Ben zelf geen fysicus maar ik denk dat de vleugel tegen de lucht gaat drukken wat deze lucht mogelijk wel sneller kan doen gaan om de langere afstand even snel af te kunnen leggen. Onderstaande tekst uit een Wikipedia artikel over Liftkracht bevestigd wel de aanwezigheid van deze luchtsnelheidsverschillen:
De luchtsnelheidsverschillen boven en onder een vleugelprofiel kunnen met behulp van de Wet van Bernoulli worden omgerekend in drukverschillen, die ook weer liftkracht veroorzaken. De verklaring dat de lucht langs de bovenkant van de vleugel een langere weg moet afleggen en daarom sneller gaat stromen dan de lucht die onder de vleugel door gaat, is onjuist. We zouden dan immers ook wel een vleugel met een holle bovenkant of met heel veel hobbeltjes erin kunnen maken.
Ongerelateerd lijkt me de commentaar van 'Hoe vliegt een vliegtuig?' leuk om over na te denken:
Dit verhaal heb ik weleens gehoord ja, maar dan vraag ik me toch ook nog af hoe vliegtuigen op hun kop kunnen vliegen, immers dan zal de opwaartse kracht een neerwaartse kracht worden.....??

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#3 » Thu Jun 24, 2010 8:05 pm

is dat drukverschil er niet doordat de lucht tegen de onderkant van de vleugel botst en dus vertraagt en een hogere druk creeert?

Wat ook zou kunnen: om aan de bolle kant geen vacuum te krijgen moet de lucht sneller stromen om de "leegte" op te vullen waardoor er dus een lagere druk is?

of is het een combinatie van beide?

PS: ge kunt ook een mail/brief naar Eos sturen om daar over te klagen. Als ge dat wat vriendelijk doet, komt ge zelfs in Eos te staan ;)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#4 » Thu Jun 24, 2010 8:08 pm

Tom wrote:
Dit verhaal heb ik weleens gehoord ja, maar dan vraag ik me toch ook nog af hoe vliegtuigen op hun kop kunnen vliegen, immers dan zal de opwaartse kracht een neerwaartse kracht worden.....??
Vliegtuigen die ondersteboven vliegen hebben een symmetrisch vleugelprofiel. Ze vliegen ook niet horizontaal, maar met de voorkant van de vleugel hoger dan de achterkant om zo lift te genereren.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#5 » Thu Jun 24, 2010 8:55 pm

Ruben heeft volledig gelijk! net zoals de rest voor zo ver ik het gelezen heb

EOS is fout!

Soms heb je toch iets aan een vak fysica :P

User avatar
wout
Posts: 21

Post#6 » Thu Jun 24, 2010 9:17 pm

Oh ja?

En waarom dan wel beste vrienden?

Alvorens met bomriemen en antrax-brieven te beginnen zou ik eens eerst hard aan mezelf twijfelen..

Ik zet mijn geld op EOS (samen met de gehele luchtvaartindustrie)!

Mornië
Posts: 190

Post#7 » Fri Jun 25, 2010 1:11 am

Laat mij toch niet in spanning en vertel dan hoe het wel moet :p *wou dat ze hydro had gevolgd :( *

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron