Page 1 of 1

Eos en hydrodynamica

Posted: Thu Jun 24, 2010 1:59 pm
by rubenvb
Beste collega's (oh, hoe formeel :))

Eos heeft in mijn ogen een grote fout gemaakt...

Image

DAT KLOPT TOCH HELEMAAL NIET????

of ben ik weer domme dingen aan het zeggen...

Posted: Thu Jun 24, 2010 6:30 pm
by Tom
Ben zelf geen fysicus maar ik denk dat de vleugel tegen de lucht gaat drukken wat deze lucht mogelijk wel sneller kan doen gaan om de langere afstand even snel af te kunnen leggen. Onderstaande tekst uit een Wikipedia artikel over Liftkracht bevestigd wel de aanwezigheid van deze luchtsnelheidsverschillen:
De luchtsnelheidsverschillen boven en onder een vleugelprofiel kunnen met behulp van de Wet van Bernoulli worden omgerekend in drukverschillen, die ook weer liftkracht veroorzaken. De verklaring dat de lucht langs de bovenkant van de vleugel een langere weg moet afleggen en daarom sneller gaat stromen dan de lucht die onder de vleugel door gaat, is onjuist. We zouden dan immers ook wel een vleugel met een holle bovenkant of met heel veel hobbeltjes erin kunnen maken.
Ongerelateerd lijkt me de commentaar van 'Hoe vliegt een vliegtuig?' leuk om over na te denken:
Dit verhaal heb ik weleens gehoord ja, maar dan vraag ik me toch ook nog af hoe vliegtuigen op hun kop kunnen vliegen, immers dan zal de opwaartse kracht een neerwaartse kracht worden.....??

Posted: Thu Jun 24, 2010 8:05 pm
by Robbe
is dat drukverschil er niet doordat de lucht tegen de onderkant van de vleugel botst en dus vertraagt en een hogere druk creeert?

Wat ook zou kunnen: om aan de bolle kant geen vacuum te krijgen moet de lucht sneller stromen om de "leegte" op te vullen waardoor er dus een lagere druk is?

of is het een combinatie van beide?

PS: ge kunt ook een mail/brief naar Eos sturen om daar over te klagen. Als ge dat wat vriendelijk doet, komt ge zelfs in Eos te staan ;)

Posted: Thu Jun 24, 2010 8:08 pm
by Robbe
Tom wrote:
Dit verhaal heb ik weleens gehoord ja, maar dan vraag ik me toch ook nog af hoe vliegtuigen op hun kop kunnen vliegen, immers dan zal de opwaartse kracht een neerwaartse kracht worden.....??
Vliegtuigen die ondersteboven vliegen hebben een symmetrisch vleugelprofiel. Ze vliegen ook niet horizontaal, maar met de voorkant van de vleugel hoger dan de achterkant om zo lift te genereren.

Posted: Thu Jun 24, 2010 8:55 pm
by ben
Ruben heeft volledig gelijk! net zoals de rest voor zo ver ik het gelezen heb

EOS is fout!

Soms heb je toch iets aan een vak fysica :P

Posted: Thu Jun 24, 2010 9:17 pm
by wout
Oh ja?

En waarom dan wel beste vrienden?

Alvorens met bomriemen en antrax-brieven te beginnen zou ik eens eerst hard aan mezelf twijfelen..

Ik zet mijn geld op EOS (samen met de gehele luchtvaartindustrie)!

Posted: Fri Jun 25, 2010 1:11 am
by Morniƫ
Laat mij toch niet in spanning en vertel dan hoe het wel moet :p *wou dat ze hydro had gevolgd :( *