Astrofysica II

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#16 » Wed Jun 23, 2010 8:01 pm

De volgende vragen kon ik niet direct oplossen.

tuyaux vraag 6.1.2.1 c) en d)

c) wat er verandert is de grootte van Vc

Vc --> Vc + (GMb/R)^(1/2)

A verandert ook

A0 = Vc,0/2R0

-->

A = [3(GMb)^(1/2)/2R0^(3/2) + Vc,0/R0]/2

Vraag d) kan ik hiermee oplossen, maar ik begrijp de oplossing van vraag c) niet. Het enigste wat verandert is de uitdrukking voor de Oort constante A.

H2 gebieden

a) dit is gewoonweg vgl 4.2?
b) mu is een half voor ionair waterstof en 1 voor neutraal waterstof?

dan Mj = 0.3(mu1/mu2*T2/T1)^(3/2) Mzon
is 76 Mzon

Lensing
a) en b) huh zijn dit vragen?
c) integreren van n(r)sigma(r) ? waarom r=r0+l in de noemer?
d) met Vc² = 4pi*G*r0²*rho0 vind ik N ongeveer nul
N = 2.7 x 10^-7
In deze vraag integreer je over het aantal lenzen die 1 bron succesvol kan lenzen?
e)N x 10^6 gemiddeld? = 0.27
Bijvraag iemand?

Mornië
Posts: 190

Post#17 » Wed Jun 23, 2010 10:16 pm

Haha, ik moest even denken aan de nacht voor het examen van Astrofysica vorig jaar! Welke bekende zou er volgende nacht sterven???

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#18 » Wed Jun 23, 2010 10:43 pm

Is dat bij die vraag 6.1.2.1 niet de bedoeling? Je Oort constante verandert en dus je radiële snelheid?

HII:

a/ ik denk idd 4.2
b/ als alle deeltjes bijdragen aan de deeltjesdichtheid, is heb je als gemiddelde massa per deeltje de som van de massa's van de waterstoffen en van de elektronen, ofte, de helft van de massa van waterstofkernen.

maw, door ionisatie heb je zware sterren die weer gaan ioniseren, maar kort leven?

d/ ik denk het wel, en een klein getal kan nog wel in mijn opzicht, de kans op goede alignment is niet groot.

-------------

Weet iemand wat ze bedoelen met de lower limit in de donkere materie massa door oort afgeleid?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#19 » Thu Jun 24, 2010 12:57 am

ben wrote:Is dat bij die vraag 6.1.2.1 niet de bedoeling? Je Oort constante verandert en dus je radiële snelheid?
ja maar ik kom een andere oplossing uit dan gegeven is.
ben wrote:Weet iemand wat ze bedoelen met de lower limit in de donkere materie massa door oort afgeleid?
Lage limiet omdat je sterren vindt met zekere hoge snelheid die nog gebonden zijn, maar misschien is er nog een ster met een hogere snelheid die ook nog gebonden is, maar die we nog niet hebben waargenomen/niet kunnen waarnemen. dus donkere massa is minstens zoveel

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#20 » Thu Jun 24, 2010 1:03 pm

dat deel over kosmologie is nog erger als subatomaire, ik heb het bijna af, maar ik begrijp er maar de helft van. vooral wiskundige afleidingen die gewoonweg niet juist zijn of ineens uit het niets te voorschijn komen. 2.24 bijvoorbeeld
en de definitie van z, die afhankelijk is van het soort universum en het verband met H. af en toe is a0=1 en dan weer niet. meest onduidelijke cursus in 3 jaar fysica, al een geluk zijn het maar 30 paginas

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#21 » Thu Jun 24, 2010 5:27 pm

vraag e) kosmologie de bijvraag

ik denk dat je die moet oplossen met vergelijking 2.28
voor een EdS Heelal is de integraal heel simpel en bekom je inderdaad voor H0t0=2/3, maar voor het universum met (0.3,0.7,0) is de integraal heel ingewikkeld, als in quasi onoplosbaar als je zekere bepaalde integralen die gelijk zijn aan de inverse van een hyperbolische tangens niet kent... maar nu is die integraal gelijk aan ongeveer 0.96

EdS: t0,1=0.7/H0

(0.3,0.7,0): t0,2=0.96/H0

dus t0,2 > t0,1

aangezien dL evenredig is met t0 is de afstand groter in het (0.3,0.7,0) heelal, maar zijn bedoeling is zeker niet die integraal oplossen, dus weet iemand een andere oplossing die hopelijk equivalent is, misschien iets met een differentiaalvergelijking oplossen zoals bij 2.4.1

btw ik heb nog altijd een paar open vragen over de tuyaux vragen over rotatie curven en lenzen; namelijk hoe kom je op de integraal bij lenzen c) en de bijvraag bij lenzen e) en hoe kom je op de uitdrukking voor VR bij rotatie c) ik kom op (via Oort constante)

VR=d*sin(2l)*[Vc,b(R0)+Vc,0]/4R0

Mornië
Posts: 190

Post#22 » Fri Jun 25, 2010 1:11 am

succes voor de gekkerd die nog op is

Er zijn nog geen bekende mensen gestorven :(

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron