Statistische Fysica

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
christophe
Posts: 442

Statistische Fysica

Post#1 » Mon May 24, 2010 12:22 pm

yooooo

zou er iemand werkblad 4 en 6 kunnen inscannen in de loop van deze week?

bedankt

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#2 » Mon May 24, 2010 9:59 pm

die ppt's zijn best wel gieren, en die van ensembles.. wtf Colin? maar euhm p 29 een fout; volgens mij zijn het 3 microtoestanden en niet 6 voor de putten op figuur 4.1

tot zover uw sympathieke, charmante klasgenoot
Christophe

edit: 3 is voor het aantal microtoestanden voor de verdelingsfunctie (2,0,1) voor de energie (0,1,2)
maar nu doet de positie er ook toe omdat ze onderscheidbaar zijn en zijn het dus gwn al de permutaties, andere definitie van macrotoestand dus
Last edited by christophe on Tue May 25, 2010 12:58 pm, edited 3 times in total.

User avatar
Q
Prosenior
Posts: 663

Post#3 » Tue May 25, 2010 11:10 am

Ik moet voor mijn taak volgende integraal oplossen:

x^(1/3)/(exp(x)-1)

Kan iemand mij hier toevallig verder helpen? Heb mijn berekeningen nagekeken en kom steeds op deze integraal uit :-(
Mazzel

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#4 » Tue May 25, 2010 11:40 am

dat is een voorstelling van de riemann zeta functie * gamma functie (gezien in algemene fysica 1 bij de alfeiding van de constante van Stefan-Boltzmann)

als de integraal van 0->oneindig is toch..

check http://en.wikipedia.org/wiki/Riemann_ze ... sentations

de uwe is gelijk aan zeta(4/3)gamma(4/3)
een cte dus, de exacte waarde zou ik niet weten, moet ge eens googlen, opzoeken in tabellen

User avatar
Q
Prosenior
Posts: 663

Post#5 » Tue May 25, 2010 12:27 pm

Merci Christophe!
Mazzel

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#6 » Tue May 25, 2010 12:38 pm

http://www.wolframalpha.com/input/?i=int(x^(1/3)/(exp(x)-1)+)&a=*C.int-_*IntegralsWord-

Ok, in dit geval is dat niet zo nuttig meer, maar moest je nog eens zo'n probleem tegenkomen...
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Q
Prosenior
Posts: 663

Post#7 » Tue May 25, 2010 1:29 pm

Cool. Die site gaat rechtstreeks naar mijn favorieten :-)
Mazzel

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#8 » Tue May 25, 2010 4:37 pm

Veel beter, de stand alone versie: mathematica! Vergeet afleiden of integreren!

(da was wel lastig, daarstraks moest ik nog eens met de hand integreren op mijn examen, suckte da! :s)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#9 » Tue May 25, 2010 5:07 pm

moeten wij 5.3 kennen?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#10 » Tue May 25, 2010 10:23 pm

In het deel 6.4 over het diatomair gas, in het stuk over rotatie. Ik heb in mijn notities staan dat de 1 deeltjes toestandssom voor Trot/T >> 1 gelijk is aan 1, maar als ik het zelf wil uitrekenen dan volgt er uit het feit dat de exponent nul wordt, dat de som ook nul wordt...

edit: buiten het element waar l=0 dus Z1=1
opgelost
Last edited by christophe on Wed May 26, 2010 7:40 pm, edited 1 time in total.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#11 » Wed May 26, 2010 12:00 am

6.4 rotatie

uiteindelijk schrijven we voor Z1= Zt x Zr x Zv
nu is voor kamertemp. Zv = 0? volgt uit vgl. 6.37 hmm?

ik dacht, we negeren Zvib gewoon omdat het geen bijdrage levert tot de soortelijke warmte op kamertemp?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#12 » Wed May 26, 2010 10:16 am

ben wrote:Veel beter, de stand alone versie: mathematica! Vergeet afleiden of integreren!

(da was wel lastig, daarstraks moest ik nog eens met de hand integreren op mijn examen, suckte da! :s)
die site is niet enkel voor wiskundige problemen, dat is een revolutionair concept waar ge alles kunt ingeven (een soort interactieve wikipedia). ik heb gisteren een filmpke gezien van Wolfram, een fysicus, over die site. best wel interessant
http://www.youtube.com/watch?v=60P7717-XOQ

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#13 » Wed May 26, 2010 2:30 pm

vgl 7.3 is volgens mij fout, want 7.4 volgt er niet uit en wiki geeft ook een andere uitdrukking voor de thermische Broglie golflengte

ook de stap van 8.32 naar 8.33 is fout denk ik,
de voorfactor klopt niet

kan iemand dit bevestigen?

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#14 » Wed May 26, 2010 2:51 pm

christophe wrote:moeten wij 5.3 kennen?
Volgens mij wel, ik heb daar toch notities van in de les en kan me niet herinneren dat die heeft gezegd dat we dat niet moeten leren ofzo.
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#15 » Wed May 26, 2010 2:58 pm

christophe wrote:6.4 rotatie

uiteindelijk schrijven we voor Z1= Zt x Zr x Zv
nu is voor kamertemp. Zv = 0? volgt uit vgl. 6.37 hmm?

ik dacht, we negeren Zvib gewoon omdat het geen bijdrage levert tot de soortelijke warmte op kamertemp?
Ik snap niet zo goed wat ge u precies wilt vragen? In het algemene geval schrijft ge Z1= Zt x Zr x Zv denk ik, maar afhankelijk van in welk temperatuursregime ge werkt, zullen uw atomen roteren/vibreren of niet, en dan tellen die termen gwn niet mee denk ik?
Mja, ik weet het niet eigenlijk, heb het nog eens een paar keer nagezien, maar die Zvib wordt idd nul gelijk ge zegt, dus dat is heel vreemd dat die Z1 niet nul wordt. In mijn notities heb ik om één of andere reden staan dat Zvib (T << Tvib) = 1, maar ik zou niet weten waarom...
Last edited by Julie on Wed May 26, 2010 4:24 pm, edited 3 times in total.
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron