subatomaire fysica

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#46 » Sat Jun 05, 2010 11:26 pm

christophe wrote:
mario wrote:rs link voor het artikel
in search of no neutrinos

http://rapidshare.com/files/395618426/2 ... _.rar.html

[edit] en men vorige post is weer weg :s
chill

Julie welke theorielessen over kernfysica heb jij gemist? in welke mate moeten wij punten 5.5 tot het einde van hoofdstuk 5 kennen? en wat moet er juist van hoofdstuk 6 en 9 gekend zijn?
Ik heb 1 les gemist, maar daarvan had ik de notities van Caroline overgeschreven. En 5.5 tot het einde van hfdst 5 moesten we lezen (lees, leren), en hfdst 6 en 9 ook denk ik?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#47 » Sat Jun 05, 2010 11:27 pm

Wow er is weer veel gebeurd hier!

Nu iedereen dankzij Ruben's scantalent de cursus en artikels heeft, even opmerken dat alle oefeningen van kernfysica uit dat boek komen (dat je echt wel nodig hebt om kernfysica te leren :s). Alle oplossingen staan er ook achteraan in.

Het boek vind je hier:
http://rapidshare.com/files/262258591/A ... ingham.pdf

Als we dan allemaal mee zijn met die oefeningen, een vraagje: WB schillenmodel, hoe bepaal je de pariteit van een atoomkern? Ik heb een methode kunnen uitpuzzelen voor het draaimoment (via tabel 5.1 uit het boek op pagina 62), maar ik kan nooit met zekerheid zeggen of het + of - moet zijn.

simonkb
Posts: 4

Post#48 » Sat Jun 05, 2010 11:44 pm

Ruben & Pieter, een dikke merci voor de pagina's van EZ unificatie!

pariteit = (-)^l
l haal je uiteraard uit diezelfde tabel (s=0, p=1, d=2,...)
Pariteit van de Al 26 13 kern staat mooi uitgelegd @ oplossingen vd opgaven achteraan in het boek.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#49 » Sun Jun 06, 2010 11:13 am

Ik kan die oefn wel over pariteit en magnetisch moment, behalve bij die Aluminium, wat bedoelen ze met "gwn de Schmidt waarden optellen"? En in onze opgave staat Calcium met A=40 en Z=20, waarbij die 20 een magisch getal is. Wat moet je dan doen?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#50 » Sun Jun 06, 2010 11:44 am

Om eens moeilijk te doen (en het principe spam-mail toch even te laten voor wat het is), heb ik de oefeningen plus de oplossingen (die ik grotendeels uit het boek heb) hier geüpload.

Veel plezier ermee :)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#51 » Sun Jun 06, 2010 12:08 pm

interpretatie van alfa verval,

als er een alfa deeltje aan het oppervlak van een kern geproduceerd wordt is het vrij van de sterke kernkracht dus wordt de kern afstotend voor het alfa deeltje dat ook positief geladen is, huh tunneling? ik dacht aan een deeltje IN een constante potentiaalbarrière, maar ik vind het nog altijd heel vreemd, omdat er hier gebieden van lagere potentiële energie bestaan; de kans om het te vinden in een regio van lagere Coulombpotentiaal neemt wel exponentieel toe...mmm tunneling

OK, beschouw het als een superpositie van een hoop constante potentialen. Oo ik kan mijn niet relativistische transfermatrixmethode toepassen, die ik geimplementeerd heb voor de lol tijdens mijn bachelorproef en zien of ik hetzelfde krijg
Last edited by christophe on Sun Jun 06, 2010 1:02 pm, edited 1 time in total.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#52 » Sun Jun 06, 2010 12:21 pm

Julie wrote:Ik kan die oefn wel over pariteit en magnetisch moment, behalve bij die Aluminium, wat bedoelen ze met "gwn de Schmidt waarden optellen"? En in onze opgave staat Calcium met A=40 en Z=20, waarbij die 20 een magisch getal is. Wat moet je dan doen?
uit een meting volgt jtot=5 dus jtot=jneutron+jproton, dus staan de spins parralel dus kunt ge ook de magnetische momementen optellen
voor calcium40, lees eerste paragraaf 5.5
Last edited by christophe on Sun Jun 06, 2010 12:59 pm, edited 2 times in total.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#53 » Sun Jun 06, 2010 12:57 pm

christophe wrote:
Julie wrote:Ik kan die oefn wel over pariteit en magnetisch moment, behalve bij die Aluminium, wat bedoelen ze met "gwn de Schmidt waarden optellen"? En in onze opgave staat Calcium met A=40 en Z=20, waarbij die 20 een magisch getal is. Wat moet je dan doen?
lees eerste paragraaf 5.5
Ahja ok, ik had blijkbaar gwn een rekenfout gemaakt bij die Aluminium, het komt nu wel uit :)
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#54 » Sun Jun 06, 2010 1:21 pm

ey moeten we het "ellipsmodel" van fissie expliciet kennen? en de berekening van het magnetisch moment, is het nu leZen of leRen??

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#55 » Sun Jun 06, 2010 1:32 pm

@Christophe: Dat weet ik ook nog niet zeker.

En voor oefn b van WB ZWW II, kan dit kloppen?

--> proton = uud, W+ = u dbar, W- = ubar d, Z0: ofwel u ubar, ofwel d dbar.
De werkzame doorsnede is evenredig met de lading in het kwadraat. Dus voor het verval van een proton in één van de bovenstaande geldt:

Wrsh voor W+ = 2.4/9
Wrsh voor W- = 1.1/9
Wrsh voor Z0 = 2.4/9 + 1.1/9

(Die "=" tekens, zouden golfjes moeten zijn om gwn een evenredigheid weer te geven)

Dus meeste kans voor Z0, dan W+, dan W-, relatief gezien t.o.v. elkaar. Ik had die noemers om één of andere reden er niet bijgedaan, ik denk omdat je toch maar relatief t.o.v. elkaar vergelijkt en dan maakt dat niet uit. Maar dan had ik nog steeds iets anders (fout?) in mijn notities hoor...

Of hoe zouden jullie dit doen?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#56 » Sun Jun 06, 2010 1:53 pm

En ik had nog een vraag op pag. 12 van de cursus in de formule voor de koppelingsconstante van de SWW. Die Lambda (enige vrije parameter voor QCD), wat drukt die precies uit?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#57 » Sun Jun 06, 2010 2:03 pm

Julie wrote:En ik had nog een vraag op pag. 12 van de cursus in de formule voor de koppelingsconstante van de SWW. Die Lambda (enige vrije parameter voor QCD), wat drukt die precies uit?
ik denk dat het de overgang van perturbatieve naar non-perturbatieve regime van QCD voorstelt.

als Q²>>/\² dan is storingsrekening mogelijk, anders niet omdat de werkzame doorsnede divergeert

Pieter Taels
Posts: 135

Post#58 » Sun Jun 06, 2010 2:13 pm

Ik heb nog heel wat vragen bij pagina 30 - 31

* CP K° = antiK°
hoe kan dit, aangezien K° pariteit -1 heeft?
de min kan denk ik niet van C komen aangezien K° geen
eigenvector is van C: C K° = antiK°

* pi°pi° en pi+pi-: wegens bosesymmetrie is CP = +1 ??

* pi°pi°pi°: wegens bosesymmetrie moet het ruimtelijk draaimoment tussen om het even welke twee pionen even zijn?

* die energieterm voor de tijdsafhankelijkheid (lamdaS/2 + im) vind ik ook maar voos, daar leg ik me maar bij neer zeker?

dit is echt een louche stuk cursus, valt het deel over kernfysica beter mee?

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#59 » Sun Jun 06, 2010 2:28 pm


Pieter Taels
Posts: 135

Post#60 » Sun Jun 06, 2010 2:36 pm

in plaats van op mijn vragen te antwoorden...
is wel een goeie nochtans!

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron