subatomaire fysica

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
wout
Posts: 21

subatomaire fysica

Post#1 » Fri May 21, 2010 3:15 pm

G'dag allen

Bij dat mooie gele engels boek over the introduction to nuclear physic staat op pagina 117 een grafiekje met de E in functie van de werkzame doorsnede van 237 uranium en 238 uranium. De prof heeft het er nog over gehad in de les (fig. 9.1).
Ik denk dat ik aandachtig het aantal fotonen uit een TL-lamp aan het plafond aan het tellen was ofzo, aangezien ik de uitleg over het hoe en waarom van dat grafiekske niet goed gehoord heb..
Kan iemand bij vertellen wat er met dat gefiekske bedoeld wordt?

oh ja: de gebruikt boek is in pdf vorm van inet te plukken he. Gewoon de naam googelen een ge krijgt een link.
of hier:
http://rapiddigger.com/search/an-introd ... ngham-pdf/

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#2 » Wed Jun 02, 2010 1:46 pm

worst

roeland
Posts: 5

te kennen hoofdstukken

Post#3 » Thu Jun 03, 2010 11:33 am

Misschien moet ik het hier eens vrageni.p.v. een nieuw onderwerp te plaatsen (perongeluk trouwens).

Mijn vraag is dus nog steeds: Welke hoofdstukken van da boek moeten wij kennen?

roeland
Posts: 5

Re: te kennen hoofdstukken

Post#4 » Thu Jun 03, 2010 12:29 pm

roeland wrote:Misschien moet ik het hier eens vrageni.p.v. een nieuw onderwerp te plaatsen (perongeluk trouwens).

Mijn vraag is dus nog steeds: Welke hoofdstukken van da boek moeten wij kennen?
Voorlopig ben ik nogal teleur gesteld in het forum. Mij was verteld dat er "kei snel" en antwoord zou volgen op al uw vragen.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#5 » Thu Jun 03, 2010 12:40 pm

snel != onmiddelijk.

Het forum lost die vragen ook niet wonderbaarlijk op, klaagt op u klasgenootjes die hier niet genoeg tijd doorbrengen! :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Re: te kennen hoofdstukken

Post#6 » Thu Jun 03, 2010 12:54 pm

roeland wrote:
roeland wrote:Misschien moet ik het hier eens vrageni.p.v. een nieuw onderwerp te plaatsen (perongeluk trouwens).

Mijn vraag is dus nog steeds: Welke hoofdstukken van da boek moeten wij kennen?
Voorlopig ben ik nogal teleur gesteld in het forum. Mij was verteld dat er "kei snel" en antwoord zou volgen op al uw vragen.
De meeste mensen beginnen bij het begin van de cursus. Als gij halverwege al begint en daarover vragen begint te stellen... :)

De exacte hoofdstukken weet ik niet maar het begint rond p35 en er zijn er twee of drie overgeslagen (bv die van kernspin). We hebben gezien:
- structuur van de kern
- alfaverval
- ... (kan er nu niet opkomen, wss ook betaverval :)
- kernfissie (dit was het allerlaatste dat em er door heeft geduwd omdat em uw thesis nog moest nalezen
:evil:

User avatar
wout
Posts: 21

Post#7 » Thu Jun 03, 2010 1:38 pm

hoofdstuk 4,5,6 en 9 heeft 'm in de les gezien, dus ik veronderstel dat dat ook de hoofdstukken zijn die we moeten kennen.

moestte zin en/of tijd hebben: dan kunde altijd die andere hoofdstukken ook eens doorgrasduinen (sommige zijn best wel interessant)..

en oh ja: achteraan staan tips voor de oefeningen!

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#8 » Thu Jun 03, 2010 9:05 pm

p21

vanboven
de ruimtehoek is toch in de impulsruimte

als het sferisch symm is dan is
het aantal toestand is de bolschil van het verschil van bol met straal n+dn en straal n
afwijkingen van boloppervlak worden veroorzaakt door spin

die factor 1/8 van statistische valt weg omdat {nx,ny,nz} gehele getallen zijn met de randvoorwaarden die we opleggen

OK in statistische eisten we de golffunctie NUL OP DE RANDEN en hier eisen we PERIODISCHE randvoorwaarden.

op de randen is enkel positieve omdat negatieve enkele een faseverschil met de positieve teweegbrengen

fiuw

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#9 » Thu Jun 03, 2010 10:04 pm

p21 onderaan

met neutrino massa vind ik geen wortel,
die wortel zal een typfout zeker zijn met die curieverdeling?

edit: E0 is dan toch E + sqrt[Ev² + (mc²)²]
fail afgeleide vergeten :/
Last edited by christophe on Fri Jun 04, 2010 4:19 pm, edited 3 times in total.

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#10 » Thu Jun 03, 2010 11:10 pm

christophe wrote:p21

vanboven
de ruimtehoek is toch in de impulsruimte

als het sferisch symm is dan is
het aantal toestand is de bolschil van het verschil van bol met straal n+dn en straal n
afwijkingen van boloppervlak worden veroorzaakt door spin

die factor 1/8 van statistische valt weg omdat {nx,ny,nz} gehele getallen zijn met de randvoorwaarden die we opleggen

OK in statistische eisten we de golffunctie NUL OP DE RANDEN en hier eisen we PERIODISCHE randvoorwaarden.

op de randen is enkel positieve omdat negatieve enkele een faseverschil met de positieve teweegbrengen

fiuw
Hmm, idd, spreekt statistische een beetje tegen. Kijk eens terug naar die afleiding in de cursus van algemene 4. Er wordt vaak verwezen naar 'eerder' of een of andere foute nummering, dus ik denk dat het oorspronkelijk 1 cursus was die hij heeft opgesplitst. Vergeet die cursus dus niet eens te overlezen ofzo. (ik moet die van mij nog ergens gaan zoeken, zucht...)

Hmm, aangezien hij fissie maar vlug vlug heeft gezien, zal fusie niet meer te kennen zijn? Het staat anders wel op de planning in het begin van de cursus.

Daar staat trouwens ook dat het 12 punten oefeningen en 8 punten theorie is en dat oefeningen open boek is en theorie de 'algemene kennis' ondervraagt. Niveau van algemene 4 dus!

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#11 » Fri Jun 04, 2010 12:36 pm

p30 figuur bovenaan

wat wordt er juist bedoeld met die quark anti-quark paren met een pijltje ertussen? zijn dat vacuüm fluctuaties die niet horen bij de wisselwerking?

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#12 » Fri Jun 04, 2010 2:10 pm

christophe wrote:p30 figuur bovenaan

wat wordt er juist bedoeld met die quark anti-quark paren met een pijltje ertussen? zijn dat vacuüm fluctuaties die niet horen bij de wisselwerking?
Zoiets, ja. Ze komen niet in aanraking met de . Geen flauw idee waar ze echt vandaan komen, maar dat heb ik wel meer in deze cursus :)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#13 » Fri Jun 04, 2010 3:23 pm

ik dacht ook aan gluonstraling na de ZWW

p9. isospin invariantie:
Isospin invariance follows from the fact that the strong interactions are independent of quark type, and so do not distinguish up quarks from down quarks. Furthermore, the masses of the up and down quarks are small compared to their energy in a proton or neutron, and thus protons and neutrons have close to equal masses.

p. 35 onderaan, huh T=1 dus isospin triplet ???

OEF3 W1, begrijpt er iemand heel de afleiding?

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#14 » Fri Jun 04, 2010 4:09 pm

christophe wrote: p9. isospin invariantie:
Isospin invariance follows from the fact that the strong interactions are independent of quark type, and so do not distinguish up quarks from down quarks. Furthermore, the masses of the up and down quarks are small compared to their energy in a proton or neutron, and thus protons and neutrons have close to equal masses.
Ja, da klopt. Der is niks in de SWW dat afhangt van isospin (in deze context, natuurlijk is er behoud etc...)
christophe wrote:p. 35 onderaan, huh T=1 dus isospin triplet ???
T=1, met = 1, 0 of -1. Met andere woorden, T=1 vormt een (groepentheoretisch!) triplet van volgende toestanden :



christophe wrote:OEF3 W1, begrijpt er iemand heel de afleiding?
Hier is een poging:
1. Neem de gegeven reactiesnelheid en vervang de door
2. Daarnaast verandert en (dit laatste uit )
3. Nu heb je het volgende: . Hierbij doe je een som over alle quarkflavors die je wil meenemen en maal 1/3 om de juiste kleur-anti-kleurcombinatie te hebben (voor een rood quarkje heb je 1:3 kans dat je een antirood antiquarkje hebt anz.)
4. Magische overgang van deze som naar een dubbele integraal via en het feit dat als je bekijkt.
5. Los de intagraal op:
. De deltafunctie zorgt voor de constante .
6. Vervang 'tjes enzo tot je een uitdrukking krijgt (met de en de nodige m'tjes waar ze horen. De deltafunctie gebruik je om de integraal immens snel neer te schrijven.

Ik begrijp dat dit met haken en ogen aaneenhangt, maar de meeste hiaten zijn toch wel verklaard IMHO.

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#15 » Fri Jun 04, 2010 6:06 pm

In Julie's notities bij het schillenmodel staat er een stukje "LEZEN afleiding hoe vanuit spin, magnetisch moment kan halen"

Wie was er bij? Wat wordt hiermee bedoeld?

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron