Experimentele Technieken Deel 2

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#16 » Thu Jun 10, 2010 5:24 pm

Ah ok dan.

Ik had nog een vraag, ik begrijp niet goed (p. 222) waarom een absorptie door een koude laag correspondeert met een smalle spectraallijn, en andersom voor een warme laag...en ook niet waarom precies die dip bij de centrale frequentie ontstaat, pff, vind dit maar een vaag stukje :oops:
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#17 » Thu Jun 10, 2010 5:40 pm

Julie wrote:Ah ok dan.

Ik had nog een vraag, ik begrijp niet goed (p. 222) waarom een absorptie door een koude laag correspondeert met een smalle spectraallijn, en andersom voor een warme laag...en ook niet waarom precies die dip bij de centrale frequentie ontstaat, pff, vind dit maar een vaag stukje :oops:
koud=minder lijnverbreding omdat Doppler verbreding/botsingverbreding etc kleiner worden
dus smallere lijn

of in één formule: exp(-E/kbT)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#18 » Fri Jun 11, 2010 2:30 am

wow hoofdstuk 11 is echt het saaiste ooit

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#19 » Fri Jun 11, 2010 9:35 am

christophe wrote:
Julie wrote:Ah ok dan.

Ik had nog een vraag, ik begrijp niet goed (p. 222) waarom een absorptie door een koude laag correspondeert met een smalle spectraallijn, en andersom voor een warme laag...en ook niet waarom precies die dip bij de centrale frequentie ontstaat, pff, vind dit maar een vaag stukje :oops:
koud=minder lijnverbreding omdat Doppler verbreding/botsingverbreding etc kleiner worden
dus smallere lijn

of in één formule: exp(-E/kbT)
Ahja, swaar.
Ik ben trouwens net aan 11 begonnen, merci Christophe om ervoor te zorgen dat ik nog nu meer zin heb om eraan te beginnen :shock:.
Maar euhm, op het eerste blad al een vraagje: in die formule boven (58), moet die e-macht daar niet nog bij?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)


User avatar
christophe
Posts: 442

Post#21 » Fri Jun 11, 2010 8:23 pm

christophe wrote:wat is on chip binning en wat is het effect ervan voor de uitlezing van een CCD?
http://www.youtube.com/watch?v=08S4poMGvwA

User avatar
wout
Posts: 21

Post#22 » Fri Jun 11, 2010 10:30 pm

christophe wrote:wat is on chip binning en wat is het effect ervan voor de uitlezing van een CCD?
ik ga een poging wagen:
Om uwe CCD uit te lezen, moet ge de lading van alle pixels één voor één uitlezen. Nu gaat dat traag (zeker in de chip-wereld). Om dat uitleesprocces te versnellen, kan je o.a. wat pixels samennemen en gelijkwaardig behandelen.
Dat noemen ze on-chip-binning. Zo heb je 2x2 on-chip-binning (+-2 keer zo snel), 4x4 on-chip-binning (+-4 keer zo snel) enzoverder..
Het voordeel is natuurlijk de verhoogde uitleessnelheid.
het nadeel is dat je een deel van je beschikbare resolutie opoffert.


on-chip: want het gebeurt op de CCD zelf, al tijdens het uitlezen.
-binning: het hele gebied opdelen in 'containers', in pakketjes.

Welke binning ze bij die oefening gebruiken -> no clue

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#23 » Fri Jun 11, 2010 11:46 pm

enorm bedankt wout

Mornië
Posts: 190

Post#24 » Sat Jun 12, 2010 12:00 am

Ik stel voor dat we collectief hoofdstuk 11 afschaffen :(

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#25 » Sat Jun 12, 2010 12:59 am

hebben wij dat gezien van die on chip binning?

Er is trouwens een mail rondgestuurd met een scan van de slides die hij heeft uitgedeeld en dat extra deeltje veel gebruikte technieken. Als je die niet gekregen hebt, blaim pieter! :P

User avatar
wout
Posts: 21

Post#26 » Sat Jun 12, 2010 8:02 am

mm, wat die on-chip-binning ineens in die oefening komt doen, weet ik niet goed. Ok, het is een techniek die vooral gebruikt wordt in de spectroscopie, maar we hebben het er niet expliciet over gehad. Het is geen leerstof denk ik (als dat wel zo was, stond er wel een veel te langdradige en onnodig gedetailleerde, 10-pagina-bestrijkende uitleg met bijhorend grafiekje en afgeleide formule in de cursus..)

amy
WOZ
Posts: 483

Post#27 » Sat Jun 12, 2010 9:50 am

Ik heb het altij een beetje genegeerd doorheen de cursus, maar nu kan ik niet meer anders...
Kan iemand mij eens vertellen wat een cavity mode is?

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#28 » Sat Jun 12, 2010 10:15 am

Ik heb ook nog een vraag, wrs iets triviaal dat ik weer niet zie, maar in hfdst 11 staat een paar keer een breedte in Angström, met daarbij de overeenkomende aantal GHZ, en ik zie niet hoe je van het ene naar het andere kunt overgaan :oops:
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#29 » Sat Jun 12, 2010 10:59 am

amy wrote:Kan iemand mij eens vertellen wat een cavity mode is?
Ik neem aan dat dat gewoon een laser mode is, zie ofwel p237 (de verschillende TEM modes) ofwel p237 (figuurtje met de mogelijke laserfrequenties). Anders, geen idee :)
Julie wrote: Ik heb ook nog een vraag, wrs iets triviaal dat ik weer niet zie, maar in hfdst 11 staat een paar keer een breedte in Angström, met daarbij de overeenkomende aantal GHZ, en ik zie niet hoe je van het ene naar het andere kunt overgaan Embarassed
Ingeval van vacuüm (wat in deze cursus meestal wel klopt):

Anders moet je gaan rekening houden met de eigenschappen van het medium, waar ik niet aan meedoe.

User avatar
Q
Prosenior
Posts: 663

Post#30 » Sat Jun 12, 2010 11:04 am

Golflengte = voortplantingssnelheid / frequentie. Of heb ik het nu veel te simplistisch voor? :-s

Kan er verder ook iemand die mail met die scan naar mij doorsturen aub? Denk wel dat ik de originele heb maar ben niet zeker.
Mazzel

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron