Experimentele Technieken Deel 2

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#31 » Sat Jun 12, 2010 11:28 am

Julie wrote: Ik heb ook nog een vraag, wrs iets triviaal dat ik weer niet zie, maar in hfdst 11 staat een paar keer een breedte in Angström, met daarbij de overeenkomende aantal GHZ, en ik zie niet hoe je van het ene naar het andere kunt overgaan Embarassed
Ingeval van vacuüm (wat in deze cursus meestal wel klopt):

Anders moet je gaan rekening houden met de eigenschappen van het medium, waar ik niet aan meedoe.[/quote]

Daar had ik ook wel aan gedacht uiteraard :D , maar dat komt niet uit precies :? . Kan aan mij liggen, maar 0.02 Angstöm bv. (0.02*10^-10 m) moet overeenkomen met 1.5 GHz (1.5*10^9 s^-1)? Dan zit ik er wel wat grootteordes naast...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#32 » Sat Jun 12, 2010 1:11 pm

f*lambda=c

f=c/lambda

de cursus zal dan fout zijn; geeft 1.5 * 10^20 Hz

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#33 » Sat Jun 12, 2010 1:19 pm

christophe wrote:f*lambda=c

f=c/lambda

de cursus zal dan fout zijn; geeft 1.5 * 10^20 Hz
Ja, idd, daarmee dat ik dacht dat ge iets anders moest doen ofzo..., maar ok dan, tzal wel een fout zijn!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#34 » Sat Jun 12, 2010 1:20 pm

amy wrote:Ik heb het altij een beetje genegeerd doorheen de cursus, maar nu kan ik niet meer anders...
Kan iemand mij eens vertellen wat een cavity mode is?
cavity betekent holte dus dat is gwn een longitudinale mode; de schrijver van de cursus is nen (dode?) hollander...

Partoens heeft mij is verteld dat hij die cursus ook moest leren en dat hij die ook enorm saai vond. En dat hij tijdens het examen iets moest vertellen over een vacuumpomp, waarbij dien hollander zei: "Nou, dat is geen koffiemolen hooooorrr.." lmao (Partoens deed ook het accent na, echt gieren)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#35 » Sat Jun 12, 2010 2:29 pm

wout wrote:
christophe wrote:wat is on chip binning en wat is het effect ervan voor de uitlezing van een CCD?
ik ga een poging wagen:
Om uwe CCD uit te lezen, moet ge de lading van alle pixels één voor één uitlezen. Nu gaat dat traag (zeker in de chip-wereld). Om dat uitleesprocces te versnellen, kan je o.a. wat pixels samennemen en gelijkwaardig behandelen.
Dat noemen ze on-chip-binning. Zo heb je 2x2 on-chip-binning (+-2 keer zo snel), 4x4 on-chip-binning (+-4 keer zo snel) enzoverder..
Het voordeel is natuurlijk de verhoogde uitleessnelheid.
het nadeel is dat je een deel van je beschikbare resolutie opoffert.


on-chip: want het gebeurt op de CCD zelf, al tijdens het uitlezen.
-binning: het hele gebied opdelen in 'containers', in pakketjes.

Welke binning ze bij die oefening gebruiken -> no clue
Ik zie het zo: Je hebt 1340x400 pixels van een bepaalde grootte, en je moet het aantal fotonen in een kolom per seconde bepalen. Dit doen we met en zonde on-chip binning: ofwel lees je 1 keer op het einde de read-out noise uit, ofwel doe je dit 400 keer (aan het einde van elke kolom), daarom dat er de tweede keer onder de wortel 400*(2.8)² staat. Ik vind het intuïtief gezien dan wel vreemd dat je voor beide methoden dezelfde read-out noise hebt, de ene keer voor het totaal, de andere keer voor elke kolom? Maar dat kan liggen aan mijn foute interpretatie...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#36 » Sat Jun 12, 2010 3:42 pm

over singlet en triplet toestanden (gezien bij Brosens, ortho en para helium)

http://teaching.shu.ac.uk/hwb/chemistry ... lumin1.htm

Julie er zijn 1340 kolommen van 400 pixels hoog; dus je leest per rij uit, of je leest alle 400 rijen te samen uit, zodat je maar één keer read out noise hebt, maar dan heb je wel verlies in resolutie...

alhoewel volgens mij valt de spectraallijn horizontaal in; zodat je met een 2D CCD een goed 1D signaal krijgt(zoals bv Ramanspectroscopie practicum)

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#37 » Sat Jun 12, 2010 4:49 pm

christophe wrote:alhoewel volgens mij valt de spectraallijn horizontaal in; zodat je met een 2D CCD een goed 1D signaal krijgt(zoals bv Ramanspectroscopie practicum)
Dat is em he. Ofwel tel je alle waarden van elke pixel in een kolom achteraf op (met een grotere fout) ofwel tel je ze "on-chip" bij elkaar en heb je maar 1 keer read-out noise.

amy
WOZ
Posts: 483

Post#38 » Sat Jun 12, 2010 7:19 pm

snapt er iemand hoofdstuk 12 helemaal en heeft die persoon skype?
En moeten wij da bundeltje van Raman en zo helemaal kennen kennen kennen, of snappen kennen? Want er gaat echt ni meer zoveel kennis in mijn hoofd zenne...

Pieter Taels
Posts: 135

Post#39 » Sat Jun 12, 2010 8:13 pm

Julie wrote:
christophe wrote:f*lambda=c

f=c/lambda

de cursus zal dan fout zijn; geeft 1.5 * 10^20 Hz
Ja, idd, daarmee dat ik dacht dat ge iets anders moest doen ofzo..., maar ok dan, tzal wel een fout zijn!
De cursus heeft het helemaal niet fout!
de regel f*lamda=c klopt ook. Maar het is niet zo dat
een piek van breedte 5 angstrom overeenkomt met c/5 Hz. Stel dat de piek gecentered is rond pakweg 6000,5 angstrom, dan is de breedte van de piek in Hz gelijk aan c/5998 - c/6003 -> ~GigaHz

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#40 » Sat Jun 12, 2010 9:44 pm

/clap

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#41 » Sat Jun 12, 2010 11:29 pm

amy wrote:snapt er iemand hoofdstuk 12 helemaal en heeft die persoon skype?
En moeten wij da bundeltje van Raman en zo helemaal
Denk het wel

Ja

Denk het ook


Mornië
Posts: 190

Post#43 » Sun Jun 13, 2010 12:22 am

Belofte maakt schuld... Anderhalf uur en veel frustraties later mijn voorlopige samenvattingen! Ik hoop vannacht nog hoofdstuk 11 verder samen te vatten en dan zet ik dat hopelijk ook nog online :) Hoofdstuk 12 kan hoogstwaarschijnlijk de pot op!

User avatar
Q
Prosenior
Posts: 663

Post#44 » Sun Jun 13, 2010 10:37 am

Zijn er eigenlijk kopies van de transparanten van in de les beschikbaar? Want heb zo het gevoel dat wij daar oefeningen hebben gemaakt die wel eens relevant zouden kunnen zijn voor examen..

Bedankt voor de samenvatting trouwens Inge! Hoofdstuk 12 is 'maar' 15 pagina's dus dat valt nog wel mee in verhouding tot de anderen (en zeker tegenover 11).
Mazzel

Mornië
Posts: 190

Post#45 » Sun Jun 13, 2010 11:49 am

zie mail van Pieter waar jij normaal in staat Q :)

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests