[Experimentele technieken]

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

Mornië
Posts: 190

Post#31 » Sun Jan 24, 2010 11:14 am

sava

amy
WOZ
Posts: 483

Post#32 » Mon Jan 25, 2010 12:09 pm

maar ik zit wel me een vraag. Allez, tot nu toe begrijp ik dus alles wel wat ik heb gelezen en ik heb het zo al eens herhaald voor mezelf. Maar die vragen die hij mondeling gaat stellen waar je je boek niet bij moogt gebruiken. Weet er iemand wa ge daar bij moet verwachten? want daar heb ik eerlijk gezegd wel schrik voor...

User avatar
wout
Posts: 21

Post#33 » Mon Jan 25, 2010 1:10 pm

amy wrote:Maar die vragen die hij mondeling gaat stellen waar je je boek niet bij moogt gebruiken. Weet er iemand wa ge daar bij moet verwachten? want daar heb ik eerlijk gezegd wel schrik voor...
Ik denk dat hem zoiets gaat vragen in de trend van: 'ik wil dat fysisch fenomeen experimenteel onderzoeken. Om de fout te verkleinen, ga ik een week meten. hoe zou ik het best de opstelling maken?' of van die regeling met die golflengte van die laser aan de hand van de intensiteit. zoiets.
of 'ik ga drie weken aan een stuk experimenteren, maar ik ga tussendoor 10 dagen nog wat Milka-koeien melken in een Zwitserse alpenwei. Hoe kan ik tegelijkertijd in Zwitserland zitten en toch mijn experiment in 't oog houden?'

(verdorie, examenvragen verzinnen is nog verbazend fijn :D )

Mornië
Posts: 190

Post#34 » Mon Jan 25, 2010 4:52 pm

ik zou eerder gaan voor hoe werkt een LIA ofzo, maar das dan mijn idee:p

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#35 » Wed Jan 27, 2010 3:28 pm

haaaaay, ik heb een paar vragen
p 65 vanonder formule voor relatieve weerstand?
p 68 tekening, wat is telling omhoog/omlaag?

Mornië
Posts: 190

Post#36 » Wed Jan 27, 2010 9:01 pm

ik dacht dat die telling mss iets te maken kon hebben met het signaal detector 1 - detector 2 of omgekeerd, maar ik weet het ook echt niet joh!

User avatar
wout
Posts: 21

Post#37 » Thu Jan 28, 2010 10:35 am

christophe wrote: p 68 tekening, wat is telling omhoog/omlaag?
het telsignaal 'telling omhoog' reageert pas als het een dalend signaal krijgt van detector 1 (als die overgaat van geen licht naar wel licht) en datzelfde telsignaal wordt pas terug laag als detector 2 een stijgend signaal geeft. Wijkt de volgorde af, dan wijst dit niet op een 'telling omlaag'!
nuja, de resulterende pulstrein van 'telling omhoog' resulteerd (via een discriminator en (ander kippenvoer) of via een standaard, digitale latch (en nog ander kippenvoer)) in één telling omhoog per blokje.
de teller reageert dus door 1 op te tellen bij ieder blokje die via het 'telling omhoog' signaal binnenkomt, en hij telt 1 af van zijn waarde als het 'telling omlaag'-signaal een blokje geeft.

onthoud wel dat de volgorde belangrijk is! 'telling omhoog' mag alleen van toestand veranderen als 'detector 1' van hoog naar laag gaat en 'detector 2' van laag naar hoog!

of kijk bij "incremental rotary encoder" op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_encoder
christophe wrote: p 65 vanonder formule voor relatieve weerstand?
geen idee wat ge bedoelt...[/b]


PS: hoeveel lettertekens mag je hier eigenlijk gebruiken?

Pieter Taels
Posts: 135

Post#38 » Thu Jan 28, 2010 4:56 pm

Kan iemand mij pagina 38 uitleggen en/of zeggen dat ik dat niet moet kennen want ik vind het nergens op slaan!

Pieter Taels
Posts: 135

Post#39 » Thu Jan 28, 2010 4:56 pm

p. 136: wat is fasescheiding eigenlijk?

Pieter Taels
Posts: 135

Post#40 » Thu Jan 28, 2010 4:58 pm

en begrijpt iemand wat een multi-channel-averager is?
(MCA)??

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#41 » Thu Jan 28, 2010 5:10 pm

Pieter Taels wrote:p. 136: wat is fasescheiding eigenlijk?
scheiding van verschillende fasen van materie: gas, vloeistof

ik heb dat laatste hoofdstuk enkel gelezen

MCA adh van analoge MCA

MCA is een schakeling met allemaal dezelfde capaciteiten die elk een stukje van het parametergebied voor zich nemen.
lading wordt opgeslagen op de capaciteiten en dat voor enorm veel cycli op het einde hebt ge per capaciteit informatie over een deel van het parametergebied zonder ruis omdat die tijdsgemiddeld nul is

nadeel is dat alle capaciteiten en poorten gelijk moeten zijn/schakelen en dat het redelijke grote schakeling wordt zodat dus uw signaal enorm kan verzwakken vooraleer het bij de laatste capaciteit is

het principe van MCA is dus het totale signaal in stukken hakken per cyclus en elk stuk (elk deel van de parameter) apart superponeren en ruisvrij maken

dit is nuttig omdat de achtergrond soms varieert gedurende het experiment (afhankelijk van de waarde van de parameter) denk ik (drift)
Last edited by christophe on Thu Jan 28, 2010 5:58 pm, edited 3 times in total.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#42 » Thu Jan 28, 2010 5:25 pm


Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron