Klassieke Veldentheorie

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#16 » Thu Jan 07, 2010 3:40 pm

bladeren van bessel functies,op het eerste linksonder
wat is s? een vaste waarde voor x , wat is de krulleke tussen de haakjes van die macht tot m
is de bedoeling daarvan om te laten zien dat die functie snel naar nul gaan voor stijgende m?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#17 » Thu Jan 07, 2010 3:49 pm

bij sferische symmetrie pot vgl
het R probleem
hoe komt ge aan die macht r^(-l-1) ?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#18 » Thu Jan 07, 2010 5:49 pm

het voorbeeld van 2D pot vgl van die cirkel
helemaal op het einde met de equipotentiaalopp.
die vgl. a*r*sin(phi) = C(a²-r²)

dat zijn toch helemaal niet die cirkels
we werken toch in normale poolcoord

die cirkels die ze zeggen zijn cartesisch:

(x +/- a)² + y² = R² met R de straal

als ge a*r*sin(phi) = C(a²-r²) omzet naar cartesische

dan ay = C(a² - x² - y²)
of

x² + (y+ (a/2C))² = a² + (a/2C)²

dat zijn cirkels met middelpunt (0,-a/2C)
en straal sqrt(a² + (a/2C)²)


????

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#19 » Fri Jan 08, 2010 3:38 am

Sorry Christophe, ik heb nog ni naar uw vragen gekeken, tzien er nogal moeilijke uit, en ik heb over dat eerste stuk niet zooo diep nagedacht precies, al zeker niet over die plots... Maar ik had ook nog enkele vragen waar de Ben en ik het antwoord ni op wisten:

- p.35: Waarom moet gelden dat alfa, bèta, gamma en delta hetzelfde teken hebben bij (3.15)-(3.16)?


- p. 87: Het Helmholtz theorema. Als ge schrijft:
lap(b) = -rot(A) geldt:
<=> graddiv(b) - rotrot(b) = - rot(B) - rot(C)
<=> graddiv(b) - rot(B) = - rot(B)

=> graddiv(b) = 0; waarom?


- p.95 bovenaan: Vanwaar komt de relatie A'(0)= 1/2 B'(0) x r voor een homogeen magnetisch veld?


- p. 98: Ik zie niet hoe ze aan die vgl (12.58 ) komen?

Hopelijk kan iemand hier al iets van antwoorden, en Christophe, ik zal ook is al uw vraagjes bezien ze!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#20 » Fri Jan 08, 2010 4:22 am

Ik geraak ook niet op die -1/c dj/dt in vgl 13.6 op pag 99 :shock: ... Ik had voor E gekozen:
E = -grad(phi)- 1/c(dA/dt)
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#21 » Fri Jan 08, 2010 5:03 am

Mijn excuses trws aan degenen die mijn oefn hebben gekopieerd of overgeschreven, want ik begin er net aan en bij dat eerste WB staan al verschillende kleine foutjes :oops: ... Wel heel belachelijke, die ge er normaal zo uithaalt...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Mornië
Posts: 190

Post#22 » Fri Jan 08, 2010 9:58 am

Ik de Q in de les gevraagd welke hoofdstukken van Veldentheorie belangrijk waren en dit is wat hij had aangeduid:

hoofdstuk 4
hoofdstuk 6
hoofdstuk 9
hoofdstuk 10 + toepassing in elektromagnetisme (of zou ik electromagnetisme moeten zeggen op z'n Scheunders)

bert_cuypers
Posts: 15
Contact:

Post#23 » Fri Jan 08, 2010 11:15 am

mss stomme vraag: wat bedoelt ge met toepassingen van elektromagnetisme?
Ik zit nog niet zover :p dusjah

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#24 » Fri Jan 08, 2010 12:34 pm

Julie wrote:Sorry Christophe, ik heb nog ni naar uw vragen gekeken, tzien er nogal moeilijke uit, en ik heb over dat eerste stuk niet zooo diep nagedacht precies, al zeker niet over die plots... Maar ik had ook nog enkele vragen waar de Ben en ik het antwoord ni op wisten:

- p.35: Waarom moet gelden dat alfa, bèta, gamma en delta hetzelfde teken hebben bij (3.15)-(3.16)?


- p. 87: Het Helmholtz theorema. Als ge schrijft:
lap(b) = -rot(A) geldt:
<=> graddiv(b) - rotrot(b) = - rot(B) - rot(C)
<=> graddiv(b) - rot(B) = - rot(B)

=> graddiv(b) = 0; waarom?


- p.95 bovenaan: Vanwaar komt de relatie A'(0)= 1/2 B'(0) x r voor een homogeen magnetisch veld?


- p. 98: Ik zie niet hoe ze aan die vgl (12.58 ) komen?

Hopelijk kan iemand hier al iets van antwoorden, en Christophe, ik zal ook is al uw vraagjes bezien ze!
- p.35: bekijk 1.6 en 1.7 daar volgt (uit fysische overwegingen) dat ze altijd hetzelfde teken hebben, het gaat hier enkel over klassieke problemen(het potentiaalprobleem is gwn een diffusie of golf zonder tijdsafh.)

maar hier staan afgeleide naar de positie en niet naar de normaal en dus die min bij 3.15 komt uit het feit dat:
d/dn = n * grad
dus 1D dat d/dx = sign(nx) d/dn

als ge bv een trillende snaar beschouwt is de normaal in a gericht volgens de negatieve x as en in b volgens de positieve x-as (kijk bv naar 1.6)

ik weet niet wat de uniciteit met dat teken te maken heeft

ik begin net met elektromagnetisme
uw fouten houden me alert :D

ik heb nog een vraag,
bij 9.4 met die beeldpunten, de halve ruimte, ik begrijp niet goed waarom voor de halve ruimte enkel de RVW G(z=0)=0 en die van de vrije ruimte moet gelden

hebben wij het stuk tussen vgl. 9.17 tot 9.4 gezien? ik begrijp daar niet zoveel van

amy
WOZ
Posts: 483

Post#25 » Fri Jan 08, 2010 12:41 pm

Julie wrote:Ik geraak ook niet op die -1/c dj/dt in vgl 13.6 op pag 99 :shock: ... Ik had voor E gekozen:
E = -grad(phi)- 1/c(dA/dt)
Ik heb uw vragen en die van Christophe bekeken en ik kon op geen enkel antwoorden (zoals ik zelf ook wel had verwacht...). Maar wa ge hierboven hebt als vraag, da was ook 1 die ik nie kon en die volgens mij echt wel belangrijk is... So... Anyone????

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#26 » Fri Jan 08, 2010 12:48 pm

bert_cuypers wrote:mss stomme vraag: wat bedoelt ge met toepassingen van elektromagnetisme?
Ik zit nog niet zover :p dusjah
heel het eerste deel van de cursus is bedoeld om diffvgl op te lossen dus deel 2 is toepassen van deel 1 op de vgl van maxwell

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#27 » Fri Jan 08, 2010 1:14 pm

christophe wrote:bij sferische symmetrie pot vgl
het R probleem
hoe komt ge aan die macht r^(-l-1) ?
ik weet al waarom echt voos
als ge r^n invult vindt ge dus

n(n+1) = l(l+1)
mja en dan moet ge maar zien dat als n = -(l+1)
en dus n+1 = -l dat n(n+1) = l(l+1)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#28 » Fri Jan 08, 2010 3:13 pm

het is de LORENZ ijk en niet der LorenTz ijk
pff dat vind ik pas erg ocharme de Lorenz altijd zal hij in de schaduw van de Lorentz moeten leven
arme Deen, FOKING HOLLANDER!!

Caro

Post#29 » Fri Jan 08, 2010 3:29 pm

Hey,
iets heel stom waarschijnlijk, maar als ik de substitutie in 4.9 invul dan kom ik niet uit op 4.13 uit...

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#30 » Fri Jan 08, 2010 4:06 pm

Caro wrote:Hey,
iets heel stom waarschijnlijk, maar als ik de substitutie in 4.9 invul dan kom ik niet uit op 4.13 uit...
het differentiëren aangepast? (kettingregel)

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests