Klassieke Veldentheorie

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#106 » Mon Jan 11, 2010 8:15 am

Heeft iemand ondertussen al een antwoord op mijn vraag hoe ge aan 12.58 komt? Ik zie niet hoe dat uit 12.56 komt als ge die f die er staat daarin invult :(
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#107 » Mon Jan 11, 2010 9:54 am

ben wrote:
christophe wrote:SUKKELS!

de laplaciaan is geen SL operator
-laplaciaan wel aangezien p positief moet zijn
dus p = 1 en q = 0
Sukkel!

Da hebben we geschrapt tijdens de les! :P

enkel reeel was de voorwaarde die overbleef
Wrm hebben we dat geschrapt? Ik heb dat niet geschrapt in mijn cursus...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#108 » Mon Jan 11, 2010 2:45 pm

Julie wrote:Heeft iemand ondertussen al een antwoord op mijn vraag hoe ge aan 12.58 komt? Ik zie niet hoe dat uit 12.56 komt als ge die f die er staat daarin invult :(
eerst voor f=(r*r')x' naar x' afleiden: df/dx' ex' = ex [(r*r') + xx']

en integraal voor de x' component is
jx'(r*r') + jx'(xx')

hetzelfde voor y',z' comp voor dezelfde f:
dan krijgt ge jy'yx' en jz'zx'

in totaal voor de functie f=(r*r')x':
jx'(r*r') + x'(jx'x + jy'y + jz'z)

en dan hetzelfde voor f=(r*r')y' en f=(r*r')z en dan
hebt ge de integralen voor de componenten en dus
j(r*r') + (j*r)r'

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#109 » Mon Jan 11, 2010 3:53 pm

Bedankt! :)
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Caro

Post#110 » Mon Jan 11, 2010 4:17 pm

ben wrote: Trouwens christophe, in den ikea heb ik da van mij gehaald, maar da's maar een kleintje en met stiften ipv krijt. Nu kan je da wel gewoon daar ook vinden denk ik, desnoods met bordverf op een plakaat, of gewoon op de muur. Hmm da's misschien nog een idee voor mijn kamer :D .
Ik heb een kamer met bordverf, kun je ook in allerlei kleuren krijgen :)
maar er bestaat tegenwoordig ook een soort krijtbordpapier, die je gewoon tegen de muur kunt plakken:

http://www.amazon.com/Kittrich-Chalkboa ... 686&sr=8-3

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#111 » Mon Jan 11, 2010 4:23 pm

over monochr vlakke EM golvein 13.24 25
wordt de fase nul gekozen zeker maar daar lijkt het ook dat het B veld en het E veld gelijke fase hebben

maar dan verder bij elliptische polarisatie
omdat uit n = ez volgt dat
e = (e1,e2) dus ik uit het vorige volgt dan

Ex = e1 Eo exp(i(X+F)) = E1' exp(i(X+F))
Ey = e2 Eo exp(i(X+F)) = E2' exp(i(X+F))

nu staat er dat de tijdsbasis zo gekozen wordt
dat E2' reëel is, dus die vector e kan complexe componenten hebben of wat?
e1 = exp(iP)/sqrt(2)
e2 = exp(iL)/sqrt(2)

met dus L + F = 0
en P + F = phi?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#112 » Mon Jan 11, 2010 4:26 pm

Caro wrote:
ben wrote: Trouwens christophe, in den ikea heb ik da van mij gehaald, maar da's maar een kleintje en met stiften ipv krijt. Nu kan je da wel gewoon daar ook vinden denk ik, desnoods met bordverf op een plakaat, of gewoon op de muur. Hmm da's misschien nog een idee voor mijn kamer :D .
Ik heb een kamer met bordverf, kun je ook in allerlei kleuren krijgen :)
maar er bestaat tegenwoordig ook een soort krijtbordpapier, die je gewoon tegen de muur kunt plakken:

http://www.amazon.com/Kittrich-Chalkboa ... 686&sr=8-3
Heel uw kamer is geschilderd met bordverf? LOOOOL kunt ge gewoon overal beginnen te schrijven, alhoewel ik dat nu ook al doe :D de muur achter mijn bureau staat vol met goniometrische formules :D

maar nee dat gaat niet, mijn kamer heeft een hele rare vorm een soort van typische huis vorm met een kleine basis of hoe zegt ge dat, en het is niet echt handig om te schrijven op een schuine muur, toch bedankt voor de info!!

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#113 » Mon Jan 11, 2010 5:39 pm

christophe wrote:over monochr vlakke EM golvein 13.24 25
wordt de fase nul gekozen zeker maar daar lijkt het ook dat het B veld en het E veld gelijke fase hebben

maar dan verder bij elliptische polarisatie
omdat uit n = ez volgt dat
e = (e1,e2) dus ik uit het vorige volgt dan

Ex = e1 Eo exp(i(X+F)) = E1' exp(i(X+F))
Ey = e2 Eo exp(i(X+F)) = E2' exp(i(X+F))

nu staat er dat de tijdsbasis zo gekozen wordt
dat E2' reëel is, dus die vector e kan complexe componenten hebben of wat?
e1 = exp(iP)/sqrt(2)
e2 = exp(iL)/sqrt(2)

met dus L + F = 0
en P + F = phi?
Bedoelen ze niet gewoon dat de 2e amplitude = E2, reeël is, in tegenstelling tot de eerste amplitude = E1.exp(i.phi), die complex is?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#114 » Mon Jan 11, 2010 5:54 pm

ben wrote:
christophe wrote:hey ik ben de laatste weken niet veel naar de les gekomen en ik vroeg mij af of er dingen weggevallen zijn uit hfst 12 en 13 en of dat bundeltje van diffractie leerstof is
Zie vorige post en het laatste puntje, nl 14.4.

ook bij de elliptische polarisatie (13.3), zoek niet naar de ellips, da's ni zo gemakkelijk. (bewijzen dat het klopt wel.)
ik begrijp wat ge bedoelt ik dacht ik zoek ff de waarden van a en b door het als een algemene ellispvgl in een Ex,Ey vlak te schrijven maar dat lukte langs geen kanten

die vgl voor kromme zijn altijd zo raar
net zoals die equipot opp op pagina 31
als ge dat in cartesische coord schrijft komt ge op iets heel anders uit

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#115 » Mon Jan 11, 2010 5:58 pm

Julie wrote: Bedoelen ze niet gewoon dat de 2e amplitude = E2, reeël is, in tegenstelling tot de eerste amplitude = E1.exp(i.phi), die complex is?
ja maar wat is het verband met de tijdsoorsprong?
die zit in exp(iX)
want X = k*r - wt

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#116 » Mon Jan 11, 2010 6:02 pm

christophe wrote:
Julie wrote: Bedoelen ze niet gewoon dat de 2e amplitude = E2, reeël is, in tegenstelling tot de eerste amplitude = E1.exp(i.phi), die complex is?
ja maar wat is het verband met de tijdsoorsprong?
die zit in exp(iX)
want X = k*r - wt
Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat ze gewoon de tijdsoorsprong zo kozen dat ge alleen nog bij uw 1ste amplitude een fasefactor hebt, en bij die tweede niet meer, daar wordt het nulpunt voor de fase gekozen ofzo, als ge vergelijkt met 13.12 13. Ik denk dat ze gewoon als bedoeling hebben om bij de ene geen fasefactor meer te zetten, die heeft dan een reële amplitude, en in die exp(i.phi) zit het relatief faseverschil tssn de 2 ofzo, kan dat?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#117 » Mon Jan 11, 2010 6:04 pm

Mja nee, ge hebt gelijk, eigenlijk heeft dat niets met die tijdsoorsprong te maken hé?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#118 » Mon Jan 11, 2010 6:15 pm

Wrm bij het veld v.e. stralende dipool (puntje 14.2) berekent ge die E ineens zonder die term met j in? (zie 14.7)? Wordt die ineens nul verondersteld, want ik zie het weer ff ni precies :(?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#119 » Mon Jan 11, 2010 6:21 pm

Julie wrote:Mja nee, ge hebt gelijk, eigenlijk heeft dat niets met die tijdsoorsprong te maken hé?
jawel maar volgens mij kan het enkel als de polarisatievector complexe componenten mag hebben aangezien de tijdsoorsprong zowel voor Ex en Ey verandert

mario
Posts: 32

Post#120 » Mon Jan 11, 2010 6:22 pm

Julie wrote:Wrm bij het veld v.e. stralende dipool (puntje 14.2) berekent ge die E ineens zonder die term met j in? (zie 14.7)? Wordt die ineens nul verondersteld, want ik zie het weer ff ni precies :(?
multipoolontwikkeling!

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron