[Kwantummechanica]

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

Mornië
Posts: 190

Post#31 » Thu Dec 31, 2009 3:45 am

Ik heb op verschillende plaatsen in de cursus opmerkingen geschreven bij de belangrijkheid / al dan niet moeten leren van bepaalde dingen,
ik wou ze hier even noteren en eens checken bij mensen want ik heb geen flauw idee of dat wel correct is

2.1.4 Correlatie-amplitudes = niet kennen
2.3.3 Coherente toestanden = 'niet echt kennen'
(al hebben we er wel een heel werkblad op)
3.2.2 Spinprecessie (nogmaals) = niet kennen
3.2.3 Pauli-matrices en spinoren = niet kennen

Zijn er nog mensen die dat hebben?

amy
WOZ
Posts: 483

Post#32 » Thu Dec 31, 2009 8:34 am

Mornië wrote:Ik heb op verschillende plaatsen in de cursus opmerkingen geschreven bij de belangrijkheid / al dan niet moeten leren van bepaalde dingen,
ik wou ze hier even noteren en eens checken bij mensen want ik heb geen flauw idee of dat wel correct is

2.1.4 Correlatie-amplitudes = niet kennen
2.3.3 Coherente toestanden = 'niet echt kennen'
(al hebben we er wel een heel werkblad op)
3.2.2 Spinprecessie (nogmaals) = niet kennen
3.2.3 Pauli-matrices en spinoren = niet kennen

Zijn er nog mensen die dat hebben?
Ik heb er alleen bij 2.1.4 bij staan dat we niet moesten kennen. En da is het enigste... Want idd, van 2.3.3 en 3.2.3 zijn er alle een apart werkblad van dus ik neem aan die ie dat dan toch wel belangrijk vindt.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#33 » Thu Dec 31, 2009 1:35 pm

Julie wrote:Moeten wij van de oefn 9.3 kunnen op pag 15, want ik vind dat niet bepaald simpel, en er staat bij "voor gevorderden" :oops:
tssssss
die oefening is pindanootjes, dikzak!
enkel de allerlaatste stap met die integraal gelijkstelling is balen

maar ik ben zeker dat die dat niet ga vragen
dat is gewoon een ingewikkelde actie
als ge het concept van die oefeningen begrijpt is dat ok, want de rest is gewoon veel wiskunde en daar is geen tijd voor op het examen.

bedankt voor de hulp!
hoe zit het nu met het examen en de groepen?
zijn er 2 groepen of 1 groep en wanneer moet wie?

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#34 » Thu Dec 31, 2009 1:52 pm

Merci kleintje (als gij ni stopt met mij dikzak noemen, blijf ik u ook klein noemen natuurlijk).
Het examen is met iedereen tesamen in de voormiddag!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#35 » Fri Jan 01, 2010 1:32 pm

Voor mensen die nog niet exact weten wat die tweede kwantisatie inhoudt en dergelijke, heel sterk aan te raden eens te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumveldentheorie
Voor mij heeft dat toch een goei overzicht gegeven in alles!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#36 » Fri Jan 01, 2010 2:10 pm

voor de mensen die sakurai's boek nog altijd zoeken, kijk hier eens: http://rs293.rapidshare.com/files/11237 ... akurai.pdf

Ben

Mornië
Posts: 190

Post#37 » Sat Jan 02, 2010 12:42 pm

Hoe komen ze op die 'oplossingen' bij 2.45?

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#38 » Sat Jan 02, 2010 12:47 pm

Dat is uit die 2.44 gehaald, met die a(t)=a.exp(-iwt) dan ingevuld in die eerste vgl voor a(t), en dan die e-macht in cos(wt) -isin(wt) geschreven
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#39 » Sat Jan 02, 2010 12:56 pm

Of Inge, wat bij mij een exactere uitwerking was, is a dagar + a oplossen, maarja, dat hebben we pas later gezien, dus eigenlijk weet ik niet of ge dat hiermee moogt zeggen, maar daat krijgt ge wel die oplossing voor uw p(t) uit
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Mornië
Posts: 190

Post#40 » Sat Jan 02, 2010 12:59 pm

dank u wel sjoe!

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#41 » Sat Jan 02, 2010 1:04 pm

Julie wrote:Dat is uit die 2.44 gehaald, met die a(t)=a.exp(-iwt) dan ingevuld in die eerste vgl voor a(t), en dan die e-macht in cos(wt) -isin(wt) geschreven
of gewoon 1 vgl. van 2.43 in de andere stoppen door nog eens af te leiden en dan x(0) = x, p(0) = p invullen en x'(0) en p'(0) ook uit 2.43.

Mornië
Posts: 190

Post#42 » Sat Jan 02, 2010 1:55 pm

bij vergelijkingen 2.56 en 2.57 snap ik niet hoe ze daarop komen

als ge uitwerkt {a,adagger} dan krijg ik p²/(hbarmw) + x²*mw / hbar

dus voor respectievelijk hier p² en x² uit te halen kloppen die constanten wel, maar ge gaat nooit ofwel x² ofwel p² hieruit schrappen
(ik werk hier wel van rechts naar links natuurlijk)

Ik dacht eerst van mss een typfout dat er ergens nog een min staat ofzo maar ge gebruikt daarna wel (in laatste gelijkheid) dat En uw eigenwaarde is van uw Hamiltoniaan die dan werd voorgesteld door {a,adagger}hbarw/2 dus dat kan het ook niet zijn...

Als je trouwens van links naar rechts werkt zou je moeten krijgen dat (adagger + a)² = {a,adagger} en dat klopt volgens mij toch ook niet

weet iemand hoe dit zit?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#43 » Sat Jan 02, 2010 2:05 pm

aa' + a'a = 1 + 2 a'a

<n|1 + 2a'a|n>
= 1 + 2 <n|a'a|n>
= 1 + 2 sqrt(n) <n|a'|n-1>
= 1 + 2n
= 2(n + 1/2)

Mornië
Posts: 190

Post#44 » Sat Jan 02, 2010 2:10 pm

ja dat snap ik, maar da geeft nog altijd niet aan hoe je komt op dat die met x² en p²

want wat jij zegt is gwn een andere voorstelling van wat ik bedoelde met 'gebruik maken van gekende Hamiltoniaan'

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#45 » Sat Jan 02, 2010 2:19 pm

p = cte*(a' + a)
p² = cte²*(a'a' + aa + a'a + aa')
en
<n|a'a'|n>
= sqrt(n+1)<n|a'|n+1> = 0
analoog voor aa
en analoog voor x²

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests