[AF Numerieke]: vraagjes "Oplossen van niet-lineaire vg

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
vreesje
Posts: 32

[AF Numerieke]: vraagjes "Oplossen van niet-lineaire vg

Post#1 » Wed Dec 27, 2006 8:51 pm

Ik ben blijkbaar de enige die vragen heeft, ofwel de enige die al beetje gestudeerd geeft :P

Numerieke dus. Ik begin terug vanaf 1 te nummeren, zo bespaar ik u toch een beetje werk. ;-) (en ik nummer per bladzijde, of recto verso zo u wilt)

IV Methode van Newton (p.4):

die uitdrukking voor convergentiesnelheid, ik heb die precies niet opgeschreven. Heb eens wat geprobeerd en kwam het volgende uit: => kwadratische convergentie, klopt dit?

Daaronder staat nog relatie tussen Newton en 'fixed-point': die heb ik niet genoteerd, enkel dat de convergentiesnelheid kwadratisch is. Heeft iemand die uitdrukking? Ik moet toegeven dat ik er zelf nog niet al te hard naar heb gezocht.

Laatste vraag, p.7 VI Problemen. Die waarom beneden, wat is het antwoord daarop? Is dat omdat keuze van uw startpunt gewoon veel te ver verwijderd ligt van het punt waar uw functie nul wordt?
Nature uses only the longest threads to weave her patterns, so that each small piece of her fabric reveals the organization of the entire tapestry.
[Richard P. Feynman]

User avatar
Sven
Posts: 145

Re: [AF Numerieke]: vraagjes "Oplossen van niet-lineair

Post#2 » Fri Dec 29, 2006 10:40 pm

vreesje wrote: Laatste vraag, p.7 VI Problemen. Die waarom beneden, wat is het antwoord daarop? Is dat omdat keuze van uw startpunt gewoon veel te ver verwijderd ligt van het punt waar uw functie nul wordt?
Zeg anders ook is in welk hoofdstuk ge bezig zijt, maakt het iets gelakkemakker...

het antwoord op die vraag is omdat je met een exponentieel dalende functie zit vanaf daar, dus de raaklijn een punt veel verder oplevert, tot je op de duur aan punt komt waar de nauwkeurigheid van de computer ontoereikend is om een verschil te zien tussen de echte waarde en 0.

Andere vragen wilde ik ook stellen...

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron