[Kwantum]: Vraagjes hoofdstuk 1 (Sakurai 3de editie)

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
vreesje
Posts: 32

[Kwantum]: Vraagjes hoofdstuk 1 (Sakurai 3de editie)

Post#1 » Tue Dec 26, 2006 9:45 pm

Deze vraagjes zijn gebaseerd op Sakurai 3de editie (zwarte kaft) dus paginanummering kan weer in het honderd lopen vergeleken met die 4de editie maar soit.

p.17: and I quote: "Notice that the operator " rotates into the direction of ". Waarom?

p.26: Waarom geldt volgende regel (intuitief lijkt me die zeker juist maar kan hem niet puur wiskundig afleiden)



waaruit volgt:

Nature uses only the longest threads to weave her patterns, so that each small piece of her fabric reveals the organization of the entire tapestry.
[Richard P. Feynman]

User avatar
Sven
Posts: 145

Re: [Kwantum]: Vraagjes hoofdstuk 1 (Sakurai 3de editie)

Post#2 » Tue Dec 26, 2006 10:18 pm

vreesje wrote:Deze vraagjes zijn gebaseerd op Sakurai 3de editie (zwarte kaft) dus paginanummering kan weer in het honderd lopen vergeleken met die 4de editie maar soit.

p.17: and I quote: "Notice that the operator " rotates into the direction of ". Waarom?
Volgens mij omdat vlak onder de vorige vgl staat "where is just a number. Dus dan blijft er enkel de ket over.

op andere vraag: heb ik ook niet direct wiskundig bewijs voor

User avatar
Amben
Posts: 8

Post#3 » Wed Dec 27, 2006 11:16 pm

Eerste vraag: ik zit te sukkelen met de norm van de nieuwe ket maar die is zeker en vast in de richting van B.
Tweede vraag: We proberen een operator te schrijven in de basis van de eigenkets van spin in z-richting |+> en |->. Indien je dan het stelsel oplost, zou je daar moeten aankomen:

en

Dit oplossen zou u a en b moeten leveren op een fasefactor na maar met bekend faseverschil. Kies dan fase van a gelijk aan 0. Zou zoiets moeten zijn maar t is al laat op de avond :-p
Physics is simple. Physicists are not. - Edward Teller

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron