[Velden]: Vraagjes hoofdstuk 1 tot 3

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
vreesje
Posts: 32

[Velden]: Vraagjes hoofdstuk 1 tot 3

Post#1 » Tue Dec 26, 2006 9:32 pm

Hoofdstuk 2:

Algemeen vraagje: Als ge uw probleem splitst in deelproblemen via scheiden van veranderlijken dan bekomt ge een aantal keer in de cursus wat eigenwaarden problemen. De constanten die ge hieraan gelijkstelt zijn echter nogal verschillend. Nu lijkt me dat redelijk arbitrair maar toch staan er drie verschillende vormen van oplossingen in:







Ik veronderstel dat die allemaal wel equivalent zijn, aangezien die keuze van constante zo arbitrair is als maar zijn kan... 2de en 3de vorm is wel redelijk duidelijk, eerste en derde lijken me echter toch verschillend te zijn, alhoewel ook niet echt want ge kunt i wel gebruiken om minteken onder te wortel te krijgen indien gewenst. Graag ff jullie mening.

p.15: (2.38 ) ik veronderstel dat de formule er zo moet uitzien:

dus met een minteken in de 2de exponent.

Hoofdstuk 3: Zijn die appendices te kennen?
Nature uses only the longest threads to weave her patterns, so that each small piece of her fabric reveals the organization of the entire tapestry.
[Richard P. Feynman]

User avatar
Sven
Posts: 145

Re: [Velden]: Vraagjes hoofdstuk 1 tot 3

Post#2 » Tue Dec 26, 2006 10:29 pm

vreesje wrote:Hoofdstuk 2:

Algemeen vraagje: Als ge uw probleem splitst in deelproblemen via scheiden van veranderlijken dan bekomt ge een aantal keer in de cursus wat eigenwaarden problemen. De constanten die ge hieraan gelijkstelt zijn echter nogal verschillend. Nu lijkt me dat redelijk arbitrair maar toch staan er drie verschillende vormen van oplossingen in:







Ik veronderstel dat die allemaal wel equivalent zijn, aangezien die keuze van constante zo arbitrair is als maar zijn kan... 2de en 3de vorm is wel redelijk duidelijk, eerste en derde lijken me echter toch verschillend te zijn, alhoewel ook niet echt want ge kunt i wel gebruiken om minteken onder te wortel te krijgen indien gewenst. Graag ff jullie mening.
Volgens mij horen de derde opln niet bij de desbetreffende vgln (tenzij ), maar wanneer en waarom er uit de twee andere gekozen wordt weet ik ook niet
vreesje wrote: p.15: (2.38 ) ik veronderstel dat de formule er zo moet uitzien:

dus met een minteken in de 2de exponent.
lijkt me logisch
vreesje wrote: Hoofdstuk 3: Zijn die appendices te kennen?
appendix 1 en 3 hebben we niet in de klas gezien. Appendix 2 wel.
Last edited by Sven on Sat Dec 30, 2006 10:52 am, edited 3 times in total.

User avatar
Amben
Posts: 8

Post#3 » Wed Dec 27, 2006 11:28 pm

Over die verschillende oplossingen:
0f ge uw constante of of wa dan ook kiest, speelt geen rol. Het komt er op neer dat uw eigenfuncties een basis vormen en dus de oplossing kan worden geschreven als een reeks van eigenfuncties met de juiste coëfficiënten. Er is geen enkele (mij bekende) reden waarom een bepaalde eigenfunctie sin,cos, cosh of sinh zou moeten zijn. Neem het voorbeeld van het potentiaal in de balk waarbij de potentiaalfunctie 0 is op alle wanden behalve 1. De eigenfuncties zijn 2x sin en 1x sinh omdat de constanten niet altijd met hetzelfde teken kunnen worden gekozen. Het kleinste kind weet hoe de oplossingen van dit probleem er uit zien (of toch het kleinste kind dat kan programmeren in matlab en met ons da ene oefeningetje heeft gemaakt in Numerieke) en die lijken helemaal niet op goniometrische of hypergoniometrische functies. Dus de truuk is gewoon om uw constanten zodanig te kiezen dat ge het uzelve makkelijk maakt, moest dat al relevant zijn. (Dit betekent ook dat ge bvb 2x sinh en 1x sin kunt nemen als eigenfuncties)
Physics is simple. Physicists are not. - Edward Teller

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests