Moderator: Praesidium
euh definitie? DEEMPieter Taels wrote:Kan iemand mij uitleggen hoe je aan vgl 9.18 en 9.19 komt?
coördinatentransformatie? en de laplaciaan is toch invariantPieter Taels wrote:Nemen we gewoon aan dat de fouriertransformatie in bolfuncties in 3D van een afgeleide ook weer een product wordt? cfr 8.6.
In de oefeningen hebben we die gelijkheid bewezen in 1 dimensie, maar doe dat maar eens in bolcoördinaten...
edit:zie verderPieter Taels wrote:Ziet iemand waarom 4.46 en 4.47 equivalent zijn?
zeker en vast, merk op dat alfa, beta, gamma en delta dezelfde zijn voor alle functies op het domein van L de tekens en het minteken komen resp van de fysica en de normale afgeleide in de randpuntenPieter Taels wrote:En om het af te ronden:Geraakt iemand van 3.14 naar 3.15 tem 3.19? Moeten gelijkaardige eisen ook niet opgaan voor psi?
voila!Pieter Taels wrote:Ela, maar je laplaciaan is een voorbeeld van een sturm-liouville operator héShiro wrote:Um, is dat niet de Sturm-Liouville operator? Dat ding vanuit een paar hoofdstukken eerder?Julie wrote:Ok, nog een stomme vraag, maar in 10.1 en 10.3, die L en L_x, is dat een andere notatie voor laplaciaan? Of stelt dat hier een andere willekeurige operator voor ofzo?
 .
 .Da klopt toch carthesis? Dus ook in bolcoordinaten? Bij uitwerken misschien rekeninghouden met gewichtsfactoren (jacobiaan), maar anders kan ik er wel inkomen eigenlijk.Pieter Taels wrote:Nemen we gewoon aan dat de fouriertransformatie in bolfuncties in 3D van een afgeleide ook weer een product wordt? cfr 8.6.
In de oefeningen hebben we die gelijkheid bewezen in 1 dimensie, maar doe dat maar eens in bolcoördinaten...
Inderdaad, ik wilde je net voor hetzelfde uitschelden Christophe, dwaze deem.ben wrote:Sukkel!christophe wrote:SUKKELS!
de laplaciaan is geen SL operator
-laplaciaan wel aangezien p positief moet zijn
dus p = 1 en q = 0
Da hebben we geschrapt tijdens de les!
enkel reeel was de voorwaarde die overbleef
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests