[Relativiteit en elementaire deeltjes]

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

[Relativiteit en elementaire deeltjes]

Post#1 » Mon May 24, 2010 6:12 am

Vraag van Tim:






Mag dit wel?
mijn antwoord:

Nee, puur wiskundig gezien klopt die afleiding niet denk ik want zo lang die m daar staat en naar nul gaat, is het nogal logisch dat die gelijkheid blijft gelden. Mjah, da's algemene fysica he. Aan de andere kant, stel dat die niet tegen de lichtsnelheid bewegen, dan heb je het probleem dat die geen definitie van energie meer hebben en dus dat er niets meer is dat die deeltjes karakteriseert, dus dat ze eigenlijk niet meer bestaan.

der is hier http://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=1354 een of andere uitleg voor te vinden.

Ik zou er wel niet te lang op zitten vitten, da's gewoon de fenomenologische quatch van algemene.

TimP
Posts: 13

Post#2 » Tue May 25, 2010 11:19 am

Opmerking van Matthias:

Bij het voorbeeld van relativistische kinematica, waar hij bewijst dat elektron-positronannihilatie verboden is, schakelt hij over naar het ruststelsel van deeltje c, zijnde het foton. Dit is echter in strijd met het tweede postulaat van Einstein en bijgevolg is het bewijs ongeldig.

Men zegge het voort...

TimP
Posts: 13

Post#3 » Tue May 25, 2010 2:02 pm

Voor diegenen die het forum checken (ik vrees dat ik enkel tegen mezelf bezig ben):
Beide fouten zijn bevestigd door de prof.

Martje vdb
WOZ
Posts: 737

Post#4 » Tue May 25, 2010 3:29 pm

jes! nu geraak ik er mss wel door!

TimP
Posts: 13

Post#5 » Tue May 25, 2010 11:34 pm

Martje vdb wrote:jes! nu geraak ik er mss wel door!
Nu kunde tenminste tegen de prof zeggen waaróm ge het ni snapt :P

amy
WOZ
Posts: 483

Post#6 » Wed May 26, 2010 6:31 pm

TimP wrote:
Martje vdb wrote:jes! nu geraak ik er mss wel door!
Nu kunde tenminste tegen de prof zeggen waaróm ge het ni snapt :P
Bij sommige proffen pakt da nog hoor :P (Brosens bijvoorbeeld :p)

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#7 » Wed May 26, 2010 6:44 pm

Bwa, ik vrees dat de Van Mechelen eerder op zijn tenen getrapt zal zijn :P

User avatar
wout
Posts: 21

Post#8 » Wed May 26, 2010 7:21 pm


User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#9 » Thu May 27, 2010 8:50 am

Goeie uitleg! Lijkt mij nen hele interessante prof

Martje vdb
WOZ
Posts: 737

Post#10 » Thu May 27, 2010 8:53 am

jameer genoeg valt da wa tegen..

amy
WOZ
Posts: 483

Post#11 » Tue Jun 01, 2010 9:05 am

idd... nogal nen droge lesgever...

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#12 » Tue Jun 01, 2010 11:58 am

Och, breek hem ni zo af! Hij heeft zijn vak een beetje tegen, proberen elementaire deeltjes uit te leggen zonder iets te gebruiken van KM is nogal moeilijk. Soit, mij hoor je over een paar dagen waarschijnlijk mezelf tegenspreken als ik zijn vak moet leren :P

Mornië
Posts: 190

Re: [Relativiteit en elementaire deeltjes]

Post#13 » Tue Jun 14, 2011 1:05 am

ben wrote:Vraag van Tim:






Mag dit wel?
mijn antwoord:

Nee, puur wiskundig gezien klopt die afleiding niet denk ik want zo lang die m daar staat en naar nul gaat, is het nogal logisch dat die gelijkheid blijft gelden. Mjah, da's algemene fysica he. Aan de andere kant, stel dat die niet tegen de lichtsnelheid bewegen, dan heb je het probleem dat die geen definitie van energie meer hebben en dus dat er niets meer is dat die deeltjes karakteriseert, dus dat ze eigenlijk niet meer bestaan.

der is hier http://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=1354" onclick="window.open(this.href);return false; een of andere uitleg voor te vinden.

Ik zou er wel niet te lang op zitten vitten, da's gewoon de fenomenologische quatch van algemene.

Ik zou dit gewoon op volgende manier bekijken:



Of is dat ook fout? (p is overal de drie-impuls maar ben te lui voor vectorstrepen :p)

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron