[Astrofysica] Algemeen

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#31 » Tue Jun 23, 2009 9:09 pm

Wat bedoelt hij met dynamische range (>400 000 : 1)
Iets met het aantal counts dat ccd kan opmeten? Huh?
En lineairiteit bedoelt hij dan dat de gain lineair verloopt tov aantal elektronen?

Mornië
Posts: 190

Post#32 » Wed Jun 24, 2009 3:54 am

Bij het eerste deel heb ik die doelstellingen nog eens nagekeken per hoofdstuk en ik mis bij hoofdstuk 2 die voorstelling van de Coudé telescoop, ook al komt da wel een mini beetje voor bij het prentje voor Nasmyth
en in hoofdstuk 5 weet ik niet wat ADU is :s

Ik heb echt geen zin om al die oefeningen nog te proberen =( dus fuck it :p

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#33 » Wed Jun 24, 2009 4:26 am

bert_cuypers wrote:Enkele vraagjes bij tuyaux observationele technieken:
* Bij vraag c neem ik aan dat hij met "helderder" bedoelt "flux"? Dan zou de schijnbare magnitude van mB=-7.5. Maar hoe bereken je dan de afstand van ster B zodat mA=mB?
* Bij de langere vragen deel a. Hoe begin je hieraan? Want om de signaal/ruisverhouding te berekenen heb je toch veel meer nodig dan enkel N(gamma)?
Inderdaad mB = -7.5 en helderder wijst op de intensiteit ja.
als mA = mB
dan IB=IA
maar IB = 10IA
ge wilt dus IB gelijk aan IA door de afstand te vergroten. Stel nieuwe IB2 = IA = IB1/10





2de vraag, ik denk Nd en sigmaR^2 verwaarloost worden.
S/N = 100/(100)^0.5 = 10

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#34 » Wed Jun 24, 2009 4:33 am

Mornië wrote:Bij het eerste deel heb ik die doelstellingen nog eens nagekeken per hoofdstuk en ik mis bij hoofdstuk 2 die voorstelling van de Coudé telescoop, ook al komt da wel een mini beetje voor bij het prentje voor Nasmyth
en in hoofdstuk 5 weet ik niet wat ADU is :s

Ik heb echt geen zin om al die oefeningen nog te proberen =( dus fuck it :p
ten eerste is het niet meneer Coudé, maar coudé is gewoon Frans voor elleboog.

Een coudé is een pimped versie van de Nasmyth. Waar het gefocuseerd punt altijd hetzelfde blijft ookal beweegt de telescoop. De focus straal beweegt 'als een elleboog'. Ofzoiets? : p

Een Nasmyth niet, maar op die Nasmyth platformen staan instrumenten zoals spectometers die dus meedraaien met de telescoop.

ADU is analog TO digital unit

analoog signaal is dus bv. een elektron
en digitaal is een binair getal

g = 21 per ADU dan slaagt de ccd het getal 21 binair op voor 1 elektron.

btw de bias offset No wordt bijgevoegd omdat transistors of andere versterkende elementen onder een bepaalde waarde niet lineair gaan werken en dus sommige pixels met stel Nc < No heel anders versterkt kunnen worden. Door de bias wordt die functie van gain altijd bijna de indentiteit voor elke pixel. natuurlijk is a (QE ofzo) wel versch. per pixel en daar is flat field voor

Caro

Post#35 » Wed Jun 24, 2009 12:03 pm

Het examen was toch schriftelijk hé?

amy
WOZ
Posts: 483

Post#36 » Wed Jun 24, 2009 12:09 pm

ja, tzou me raar lijken moest die en eerste bachelor en tweede bachelor mondeling laten doen tegelijkertijd.

Caro

Post#37 » Wed Jun 24, 2009 12:28 pm

whoehoe, dan kan ik vanmiddag wat zonnen 8)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#38 » Wed Jun 24, 2009 2:08 pm

wat geeft die aan de eerste bachelor?

User avatar
Shiro
Posts: 40
Contact:

Post#39 » Wed Jun 24, 2009 2:25 pm

christophe wrote:wat geeft die aan de eerste bachelor?
Ik denk dat Amy bedoelde: tweede en DERDE bachelor, die krijgen namelijk hun examen Astro II gelijk met ons ;)
Bounce a graviton particle beam off the main deflector dish~
Thats the way we do things, lad, we're making shit up as we wish~~

amy
WOZ
Posts: 483

Post#40 » Wed Jun 24, 2009 3:04 pm

Shiro wrote:
christophe wrote:wat geeft die aan de eerste bachelor?
Ik denk dat Amy bedoelde: tweede en DERDE bachelor, die krijgen namelijk hun examen Astro II gelijk met ons ;)
ja die ja :D!

bert_cuypers
Posts: 15
Contact:

Post#41 » Wed Jun 24, 2009 3:16 pm

Amy begint een beetje moe te worden, maar ja, wie niet met dit interessante vak ...

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#42 » Wed Jun 24, 2009 3:26 pm

Als je wilt weten wat QM tunneling is dat moet je de cursus inleiding tot QM nemen en dan kijken naar p41 2.5.1 en vgl 2.85 en 2.86 op p42

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#43 » Wed Jun 24, 2009 3:57 pm

Bij witte dwergen. Begrijp ik het goed?

Het Pauli principe dat geldt toch voor een bepaalde afstand. Bv. de elektronen van 1 atoom voldoen aan het Pauli principe, maar die van een ander atoom ver weg kunnen wel dezelfde energietoestand hebben. Maar dus als de druk zo groot is komen de atomen zo dicht bij elkaar dat het Pauli Principe algemener wordt zodat er een limiet is in contractie(algemeenheid) aangezien de elektronen geen energie hebben om hogere energietoestanden in te nemen.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#44 » Wed Jun 24, 2009 4:37 pm

Vallen er delen weg van deel 2? Hebben jullie al die oefeningen vanaf deel 2 hoofdstuk 2 in de klas gemaakt? Zou er iemand met een printer dan zo vriendelijk willen zijn om die oplossingen door te sturen?

Veel dank!
Christophe, een vriend van iedereen.

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#45 » Wed Jun 24, 2009 5:31 pm

Christophe, Je hebt gelijk met je uitleg over witte dwergen, maar er is nog iets gaande, namelijk het feit dat we alle gassen eigenlijk als volledig geïoniseerd beschouwen. Dan kan je niet echt meer spreken over schillen van elektronen rond atomen aangezien alles toch door elkaar vliegt. Het gevolg is dus idd dat er een minimum afstand voor twee elektronen met dezelfde spin is en dat er een soort van 'kwantummechanische druk' ontstaat die ervoor zorgt dat Heisenberg niet geschonden wordt.

Ik denk wel dat we alles hebben gemaakt, ik zal anders de oplossing van Julie doorsturen :D , van hoofdstuk twee toch die die we in de klas gemaakt hebben, maar eigenlijk lijken mij die niet zo belangrijk omdat dat voornamelijk dingen zijn die hij didactischerwijs de studenten laat verifiëren om aan te tonen dat de gemaakte benaderingen echt wel opgaan. Moest iedere prof dit nu eens doen...

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests