[Electronica] Algemeen

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

mario
Posts: 32

[Electronica] Algemeen

Post#1 » Sun Jun 14, 2009 8:10 pm

Hoofdstuk 4:De transistor

slide 29 4.4.4 Spanningsversterking :

AC input impedantie z(in) = bèta.r'+(R1||R2)

waarom niet (bèta.r'||R1||R2) ?




ps ik ben de slides aant samenvatten als studeermethode
als iemand denkt er nut aan te hebben kank die altijd doorsture

Mornië
Posts: 190

Post#2 » Sun Jun 14, 2009 8:27 pm

ik wil ze altijd wel hebben das altijd handig om iets te zoeken bij het examen, want ik weet begot ni meer waar alles staat :) Als dees uw eerste vraag is bij de cursus, dikke proficiat :p

Humz da tekeningske linksonder geeft inderdaad precies aan dat ze alle drie parallel zijn tov elkaar :s
Ik weet het ook zo ni direct!

Trouwens over die r' op slide 27, waarom is dat altijd 25 mV want dat wordt daarna altijd als 25 beschouwd?

mario
Posts: 32

Post#3 » Sun Jun 14, 2009 9:25 pm

waarom die r' zou verandere weet ik ni, mss als ge u uitkomst in mA schrijft da da ni uitmaakt?

kvond de eerste 3 hfdstken idd ni zo moeilijk precies maar de werking van de transistor snap ik nog altijd ni =s

+nog een vraagje :( over die slide 29, R(E) en R(2) zijn geaard, kunnen er dan nog stromen vloeien tussen die 2 ?

pf dit zou allemaal veel beter gaan als ik zou begrijpe hoe zo'n transistor werkt.
Vinde jullie da ook ni nogal onlogisch?
ge hebt P gedopeerd materiaal waar ge stroom door stuurt (base stroom) => valentieband van u p geraakt vol. En dan als ge meer elektronen toevoegd via u emiter krijgt ge een keigrote stroom langs de collector... vanwaar komt die eindeloze voorraad van elektronen, moet zo'n component dan ni opgerake ofoz :?
:(

Mornië
Posts: 190

Post#4 » Sun Jun 14, 2009 11:57 pm

Ik vind de Op Amp zowaar nog moeilijker :s
Die drie hoofdstukken vallen idd wel mee,
als we alleen daarvan examen hadden, bring it on! :P

Ik zou persoonlijk denken dat daar wel nog stroom door zou lopen, maar ik kan niet echt zeggen waarom (eerder inuïtief :? )

Ik zou mij niet te veel zorgen maken over zo van die dingen persoonlijk en eerder zien da ge alles wat hij uitrekent van formules da ge da zelf ook kunt of snapt waar dat vandaag komt. Kans is groot dat we iets van een opstelling moeten uitrekenen ofzow... diene ga niet echt vragen van leg uit hoe een transistor werkt.

Ik heb ook wel nog een paar vraagjes over die eerste drie hoofdstukken.

hoofdstuk 1
slide 34: hoe komt hij op die waarden van Vth en In
slide 42: als ik die uitdrukking van Ptotaal zelf probeer uit te werken door Pl + Ps te doen, kom ik iets anders uit.. iemand nagerekend?

hoofdstuk 2:
slide 18: hoe komde op die uitdrukkingen?

hoofdstuk 3:
slide 20: Er staat in die data sheet: Forward voltage vF = 1,1 V @ 1.0 Ampère maar als ge in de grafiek forward characteristics kijkt vinde als I = 1,0 Ampère dat V ongeveer 0,94 Volt is ofzo...
moet dat niet juist die 1,1 V zijn?
slide 25: wat bedoelen ze juist met RMS waarde want ik ben niet mee en Wiki vind ik ook niet zo duidelijk
slide 33: Wat gebeurt er juist in diene spanningsvermenigvuldiger? Allez waarom wordt uw spanning vier keer groter?

Voila se da waren ze, als iemand dat kan beantwoorden snap ik toch al den helft van de cursus :)

mario
Posts: 32

Post#5 » Mon Jun 15, 2009 12:27 am

slide 34: das gewoon u spanningsdeler formule
slide 42:*

slide 18:hmm das me het oplossen van die dif. vergelijking, invulle en dan zal da wel moeten uitkomen?

hfstk 3:

?
RMS is de gem. waarde van u absolute waarden wisselspanning (dus van u putte maakt ge ook bergskes)
Die spanningverm. begrijp k ook ni zo goe :(

samevat. = http://img41.imageshack.us/gal.php?g=dscn0762d.jpg

amy
WOZ
Posts: 483

Post#6 » Mon Jun 15, 2009 11:35 am

mario wrote: +nog een vraagje :( over die slide 29, R(E) en R(2) zijn geaard, kunnen er dan nog stromen vloeien tussen die 2 ?

pf dit zou allemaal veel beter gaan als ik zou begrijpe hoe zo'n transistor werkt.
Vinde jullie da ook ni nogal onlogisch?
ge hebt P gedopeerd materiaal waar ge stroom door stuurt (base stroom) => valentieband van u p geraakt vol. En dan als ge meer elektronen toevoegd via u emiter krijgt ge een keigrote stroom langs de collector... vanwaar komt die eindeloze voorraad van elektronen, moet zo'n component dan ni opgerake ofoz :?
:(
Je moet zo een transistor eigenlijk bezien als twee delen. Je hebt die base loop en dan nog de tweede loop. Bij die base loop ga je dus (kheb het over slide 29 he) net zoals bij clamper een dc spanning en een ac spanning optellen, want die wisslespanningsbron staat is parallel met uw gelijkspanningsbron. De stroom gaat dan van de base door de emittor en dan door de emitter weerstand om zo uiteindelijk gesplitst te worden na dat hij door emitter weerstand is gegaan. (je hebt daar 2 takken, de ene gaat terug naar je parallelle wisselspanningsbron en gelijkspanningsbron, de andere gaat naar je tweede loop)
En dan heb je die tweede loop. Die stroom gaat dus door je collector en je emittor (en dus ook door base) Je krijgt dus een grotere stroomsterkte door je emitter weerstand (want je dat kleine stroompje van je base loop en je stroom van je 2de loop) en dus via de wet van Ohm ook een grotere spanning over je emitter weerstand. Omdat weerstand L in parallel staat met die emittor weerstand zal de spanning over je emittor weerstand dezelfde zijn als de spanning over je weerstand L. En volgens mij gn je vrije elektronen niet opgeraken, daar heb je die spanningsbronnen voor (zo bekijk ik het, als dit fout is, please let me know on time)
Ik zal het sebiet voor de zekerheid nog eens vragen aan mijn broertje.

amy
WOZ
Posts: 483

Post#7 » Mon Jun 15, 2009 12:23 pm

Mornië wrote:Ik vind de Op Amp zowaar nog moeilijker :s
Die drie hoofdstukken vallen idd wel mee,
als we alleen daarvan examen hadden, bring it on! :P
Ik heb ook wel nog een paar vraagjes over die eerste drie hoofdstukken.

hoofdstuk 1
slide 34: hoe komt hij op die waarden van Vth en In
slide 42: als ik die uitdrukking van Ptotaal zelf probeer uit te werken door Pl + Ps te doen, kom ik iets anders uit.. iemand nagerekend?

hoofdstuk 2:
slide 18: hoe komde op die uitdrukkingen?

hoofdstuk 3:
slide 20: Er staat in die data sheet: Forward voltage vF = 1,1 V @ 1.0 Ampère maar als ge in de grafiek forward characteristics kijkt vinde als I = 1,0 Ampère dat V ongeveer 0,94 Volt is ofzo...
moet dat niet juist die 1,1 V zijn?
slide 25: wat bedoelen ze juist met RMS waarde want ik ben niet mee en Wiki vind ik ook niet zo duidelijk
slide 33: Wat gebeurt er juist in diene spanningsvermenigvuldiger? Allez waarom wordt uw spanning vier keer groter?

Voila se da waren ze, als iemand dat kan beantwoorden snap ik toch al den helft van de cursus :)
hoofdstuk 1
slide 34:
Daar gebruikt hij eigenlijk gewoon dat de stroom door weerstand L gelijk is aan aan Vth/(Rth+Rl) . En dan gewoon vgl in functie van vth zetten en spanningsdeler toepassan

slide 42:
Ge zegt dus da ge maximale vermogensoverdracht wilt weten dus Pl=Ps en dus Ptot= V²Rl/(R+Rl)²+V²Rl/(R+Rl)². En we hebben uit slide 41 dat R=Rl dus 2V²Rl/(2Rl)² en dat is gelijk aan aan Ptot= 2V²/4Rl

hoofdstuk 3:
slide 20:
Die forward voltage is iets anders dan uw forward voltage drop (die is dus 0,94V) en die 1,1 V is dees: als ge 1000en van die diodes zou testen, dan zou ge vinden dat een paar een forward voltage van 1,1 V zullen hebben als de stroom 1 A is. die forward voltage geeft u dus eigenlijk een beetje nen maximum grens (afwijking). Allez, zo bezie ik het.
slide 25:
voor elke sinusgolf zal de RMS waarden corresponderen met de equivalente dc waarde dat hetzelfde warmeeffect produceert. Da sta zo in dienen boek die hij had aangeraden.
slide 33:
mja, dees is nie simpel om over een forum uit te leggen eigenlijk... Kheb het geprobeerd, maar da is echt te moeilijk.
En voila, de vragen waar ik dus nie op heb geantwoord, daar ben ik nie zeker genoeg voor en die ga ik nog eens vragen aan broer/papa. Er zijn ook nog vragen die ik ook had en die mijn vader nu mee heeft genomen naar zijn werk om daar iemand te zoeken die daar nen mooie uitleg over gaat geven :)

Mornië
Posts: 190

Post#8 » Mon Jun 15, 2009 12:25 pm

had ik ook maar zo'n papa =(
mag ik hem morgen lenen?:p

hoofdstuk 1

slide 34
dan heb je dus Voc1 afkomstig van spanningsdeler, van die eerste 'lus' en dan moet je daarbij Voc2 optellen en die haal je dan uit I = Voc2/(Rth + Rl) zeg je, maar als ik kijk op de slide staat er daar gewoon Rth ipv Rth + Rl is het niet dat uw Rl wordt verwijderd om zo'n open circuit te verkrijgen om uw equivalentie te bepalen?

slide 42
was niet mee dat nog altijd geldig was dat R = Rl, snap ik nu ^^

hoofdstuk 3

slide 20
Ah oké, ik las die grafiek dus anders af :p

slide 25
Mja ga er mijn kop ni over breken en dat er gewoon mooi bijschrijven ^^

slide 33
Dan ga ik hopen dat dat niet al te belangrijk is =(
Last edited by Mornië on Mon Jun 15, 2009 1:56 pm, edited 4 times in total.

mario
Posts: 32

Post#9 » Mon Jun 15, 2009 1:28 pm

=s ksnap hem nog altijd niet hoor

als ge nu enkel naar DC spanning kijkt

De som van u emittor stroom+gate is toch ni gelijk aan die van de collector? (als ge u opstelling gebruikt als stroomversterker.) Dus dan moete er toch ergens extra stromen vandaan komen =S

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#10 » Mon Jun 15, 2009 3:09 pm

Electronica is voor piemels.

Mornië
Posts: 190

Post#11 » Mon Jun 15, 2009 3:10 pm

ik ben er volledig mee akkoord !

Mornië
Posts: 190

Post#12 » Mon Jun 15, 2009 10:56 pm

@ Mario ik zie niet echt in waarom,
je zegt toch in het begin altijd dat
IB vrij klein is en dat IC ongeveer gelijk is aan IE

(en er staat toch nergens stroomversterking?)

Mornië
Posts: 190

Post#13 » Tue Jun 16, 2009 12:16 am

Heb juist de transistors nog eens herhaald en hier zijn de vraagjes die ik er nog juist bij heb...

slide 27:
dezelfde vraag: waarom altijd 25 mV

slide 30:
hoe kom je op Vce en Rc, als je dat in belastingslijn formule zet zie je dat het klopt, maar ik snap niet hoe hij eraan komt zoals het daar geschreven staat.

slide 32&34:
als ik rm uitwerk dan geldt dat rm = vout/iin
vout = iout*zout = beta*ib*Rc||Rl
i in = ib
dus om dat te schrappen mis ik nog een beta :s

slide 45:
ik snap echt niet goed hoe die actieve belasting werkt, want er staat bijvoorbeeld
'in actieve gebied gedraagt Q1 zich als weerstand'
terwijl er juist op slide 37 staat dat
de mosfet zich gedraagt als weerstand in Ohmse gebied

Dan nog een algemeen vraagje wat is juist Bias, want da wordt er maar overal te pas en te onpas achter geplakt en ik ben helemaal ni meer mee :s

Mornië
Posts: 190

Post#14 » Tue Jun 16, 2009 3:19 pm

de Op Amp vraagjes (hoofdstuk 5):

slide 14: waarom staan er op die tekening twee diodes in plaats van de één die ik zou verwachten?

slide 15: is die tekening wel van een differentieelversterker met stroomspiegel,
want die tekening ziet het er voor mij krak hetzelfde uit als voor een gewone differentieelversterker.
Er komt ook nergens een transistor die zich als diode gedraagt ofzo.... Hoe kom je op de formules erbij?

slide 27: waarom geldt dat wat in die kader staat?
Ben niet goed mee!

Als er iemand de goedheid zou hebben ^^

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#15 » Sun May 23, 2010 1:33 pm

Ik had deze vorig jaar op mijn examen moeten tekenen:
http://xkcd.com/730

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron