[Experimentele Fysica II] RL keten

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

Mornië
Posts: 190

[Experimentele Fysica II] RL keten

Post#1 » Sun Jun 07, 2009 3:52 pm

Hey liefjes,

Ik ben al eens bezig in de cursus van Elektronica en voor de mensen die dit vak niet hebben gevolgd heb ik de twee slides over RL-keten in een afbeelding gezet.

Dit komt vrij goed overeen met de cursus Algemene Fyscia III. Daar moet je kijken naar puntje 16.3. Kring met zelfinductie en weerstand (op blz 3.41-3.43)
Het enige verschil zie ik in wat andere voorstellingen van grafieken, wat mss wel leuk is aangezien we een grafiek moeten meten :p

Kan er iemand vermelden hoe ik hier afbeeldingen moet zetten want de knop Img is precies enkel voor nen URL? (man, ik haat noob vragen)
Anders ben ik genoodzaakt ulle mailbox nog is te spammen ^^

Anyways als ik nog sexy informatie vind, laat ik het jullie weten!

Edit: Je kan trouwens ook nog altijd informatie halen uit de mail die Julie heeft rondgestuurd :) mochten mensen die niet gehad hebben, post het ff dan stuur ik em wel naar je door (mail is te lang om ff op het forum te plaatsen)
Last edited by Mornië on Sun Jun 07, 2009 5:18 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#2 » Sun Jun 07, 2009 4:29 pm

ge gaat naar www.imageshack.com, ge upload daar u afbeelding en dan krijgde letterlijk den url (inclusief tags) om hier opt forum te plaatsen :)
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Mornië
Posts: 190

Post#3 » Sun Jun 07, 2009 4:39 pm

dan zou dit het moeten zijn...

Image
Image

User avatar
Shiro
Posts: 40
Contact:

Re: [Experimentele Fysica II] RL keten

Post#4 » Tue Jun 16, 2009 12:48 pm

Mornië wrote:
Edit: Je kan trouwens ook nog altijd informatie halen uit de mail die Julie heeft rondgestuurd :) mochten mensen die niet gehad hebben, post het ff dan stuur ik em wel naar je door (mail is te lang om ff op het forum te plaatsen)

Ik heb die niet gehad :< Oh allertofste Inge, zou gij die naar mij willen doorsturen alsjeblieft? :P
Bounce a graviton particle beam off the main deflector dish~
Thats the way we do things, lad, we're making shit up as we wish~~

Mornië
Posts: 190

Post#5 » Tue Jun 16, 2009 1:17 pm

normaal doorgestuurd naar je gmail adres :)
laat iets weten mocht het niet aangekomen zijn,
dan stuur ik het nog wel eens door!

Voor de mensen die nog extra dingen vinden,
ik zou het heel leuk vinden mochten jullie die doorgeven, want ik heb donderdag examen analyse en dus wat minder tijd dan jullie...

Heb écht geen zin om al mijn werk in het jaar te verbrodden met een slecht examen Experimentele dat voor belachelijke 50% meetelt :s

Mornië
Posts: 190

Post#6 » Tue Jun 16, 2009 11:17 pm

Ik heb geantwoord op die mail van Schryvers over die groepen van Exp Fys en dat het anders staat aangekondigd in de examenroosters... zou het behoorlijk kut vinden dat ik ineens wél in de voormiddag zou moeten komen, hence de drie examens die ik achter elkaar ga hebben. Aangezien de Winny de enigste is waar iets voor veranderd, moeten jullie je geen zorgen maken, maar ik zeg het toch maar voor de zekerheid!

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#7 » Thu Jun 18, 2009 12:14 pm

Hey maten!

Kunt ge via math ook het spanningsverschil van max tot min meten? Want dat is toch Vo? Ik veronderstel dat we weer werken met blokgolven? En dan de tijd t1 meten bij Vo en t2 bij (0.37*Vo - max)? Hoe werkt die cursor? En hoe zit dat met die inwendige weerstand? Op wat moet die staan en hoe doe je dat?

Bedankt.



Last edited by christophe on Thu Jun 18, 2009 12:28 pm, edited 2 times in total.

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#8 » Thu Jun 18, 2009 12:25 pm

Hey mensjes!

Voor zij die eens willen oefenen, Q en ik hadden bij de RLC ook een RL meting gedaan. Dit is wat we kregen

Image

Dat is niet zo mooi theoretisch als wat je zou verwachten, zijn er mensen die dit kunnen verklaren? Volgens de schrijvers was dat omdat wij hiervoor over de weerstand meten en dat die weerstand niet echt perfect is, maar ik vind het toch vrij lastig eigenlijk.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#9 » Thu Jun 18, 2009 12:40 pm

ben wrote:Hey mensjes!

Voor zij die eens willen oefenen, Q en ik hadden bij de RLC ook een RL meting gedaan. Dit is wat we kregen

Image

Dat is niet zo mooi theoretisch als wat je zou verwachten, zijn er mensen die dit kunnen verklaren? Volgens de schrijvers was dat omdat wij hiervoor over de weerstand meten en dat die weerstand niet echt perfect is, maar ik vind het toch vrij lastig eigenlijk.
Die blauwe is de weerstand van uw spoel in een gelijkstroomkring?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#10 » Thu Jun 18, 2009 1:30 pm

Ik heb juist de lineaire regressie formule bekeken. En daar hebt ge toch geen fouten van de x en y variabelen nodig? Dus ofwel propagatie en gewogen gemiddelde of lineaire regressie?

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#11 » Thu Jun 18, 2009 1:34 pm

@christphe: die lineaire regressie hebt ge voor niks nodig (ik neem aan da ge Mario zen antwoord op Julie haar mail bedoelt). Wij kunnen gewoon R/L bijna aflezen als de relaxatietijd van uw exponentiële

@ben: die schommelingen duiden op ofwel een reflectie in uw coaxkabel ofwel een oscillatie van de RL-keten. Ge kunt (denk ik) om dat tegen te gaan uw weerstand (en ev. ook uw spanning van de blokgolf) verhogen.

En ge moet wel degelijk over de weerstand meten, anders weet ik totaal niet wat ge ga krijgen :D

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#12 » Thu Jun 18, 2009 1:37 pm

rubenvb wrote:@christphe: die lineaire regressie hebt ge voor niks nodig (ik neem aan da ge Mario zen antwoord op Julie haar mail bedoelt). Wij kunnen gewoon R/L bijna aflezen als de relaxatietijd van uw exponentiële
Ik ga dat verslag van dien Koreaan met een ego van hier tot Korea niet lezen.

Dus nee ik bedoel lineaire regressie op:







We moeten toch L bepalen?

Of dus gewogen gemiddelde op:
christophe wrote:Hey maten!

Kunt ge via math ook het spanningsverschil van max tot min meten? Want dat is toch Vo? Ik veronderstel dat we weer werken met blokgolven? En dan de tijd t1 meten bij Vo en t2 bij (0.37*Vo - max)? Hoe werkt die cursor? En hoe zit dat met die inwendige weerstand? Op wat moet die staan en hoe doe je dat?

Bedankt.




User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#13 » Thu Jun 18, 2009 1:44 pm

Ik twijfel nu tussen lineaire regressie op

of


of gewone propagatie op

en dat enkele keren doen voor versch R en dan uitmiddelen...

Als ge met inwendige weerstand de ingangsimpedantie van de oscilloscoop en de uitgangsimpedantie van de signaalgenerator bedoeld heb ik geen flauw idee wat ge ermee moet aanvangen. Ik ben voor het totaal negeren van het bestaan hiervan :)

Om op de vraag van Ben via mail te antwoorden van hoe de fout op tau te bepalen: ofwel het kleinste verschil in tijd dat de oscilloscoop kan weergeven of het kleinste verschil in tijd dat je cursor volgt. Gewoon ff kijken hoeveel die tijd elke keer verspringt.

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#14 » Thu Jun 18, 2009 2:21 pm

ok mensjes, foutje van mij, blijkbaar hebben we over de inductie gemeten ipv de weerstand :s. Dat verklaart natuurlijk veel beter waarom die curve zo loopt! (van de meting die ik hier heb gepost)

Meet dus over de weerstand en alles is opgelost!

Verder denk ik idd lineaire regressie te gebruiken op een stuk of 5 punten en te beslissen wat er op de x-as gaat staan nadat ik relatieve fouten heb berekend. (zoals ruben heeft uitgelegd)

Mornië
Posts: 190

Post#15 » Thu Jun 18, 2009 3:34 pm

pakte voor uwen tau dan best uwen tijdsbasis waar da ge op aan het aflezen zijt als nauwkeurigheid?

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron