[Experimentele Fysica II] RL keten

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

amy
WOZ
Posts: 483

Post#61 » Thu Jun 18, 2009 7:57 pm

Shiro wrote:Allen die vinden dat Ben moet stoppen met streven, steek uw hand op! :wink:

Aangezien we maar 3 uur de tijd hebben voor zowel metingen als een volledig verslag, denk ik niet dat het de bedoeling is om dat op de meest vergezochte en benaderende manieren te gaan bepalen. Denk je echt dat je hier de tijd voor hebt? Als je alleen al de relaxatietijd wilt bepalen voor een aantal verschillende weerstanden ben je toch al wel even bezig :S
Ja, Ben, kunt ge daar eens aub mee ophouden. Ge zijt het weer veels te moeilijk aant maken hé. Schryvers bedoelde dus echt wel nie da ge da allemaal moest doen zenne. Idd, ge gaat hier zowiezo te weinig tijd voor hebben, je moet da verslag ook nog deftig uitschrijven en zo hé...
3 uur maar hé makker...

En een tweede comment, nu is het eens een makkelijke opdracht, nu gaat ge het weer moeilijker maken en te ver zoeken. Vind ik echt nie leuk zenne...

Caro

Post#62 » Thu Jun 18, 2009 7:57 pm

nerd :D

Caro

Post#63 » Thu Jun 18, 2009 7:58 pm

dat was tegen julie hé amy :wink:

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#64 » Thu Jun 18, 2009 7:59 pm

Kweet het Caro :lol:
En arme Ben, ik vind toch dat hij er duidelijk het meeste moeite insteekt en het dus sowieso goed zal doen morgen!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#65 » Thu Jun 18, 2009 8:01 pm

Tot slot nog een laatste dingetje, de schakelingen...

Klopt het dat, zoals ik het nu zie, om over de weerstand te meten, je de zwarte van de frequentiegenerator aan één kant van de weerstand steekt. De weerstand en spoel met elkaar moet verbinden en de rode in het andere gat van de spoel steekt. Voor de oscilloscoop steek je de de zwarte bij de zwarte van de generator en de rode aan de andere kant van de weerstand.

Om over de spoel te meten, steek je de zwarte van de frequentiegenerator bij de spoel, de rode bij de weerstand en verbind je die twee weer. Daarnaast steek je weer zwart van de oscilloscoop bij zwart van de generator en rood van de scoop aan de andere kant van de spoel?

amy
WOZ
Posts: 483

Post#66 » Thu Jun 18, 2009 8:02 pm

Julie wrote:Kweet het Caro :lol:
En arme Ben, ik vind toch dat hij er duidelijk het meeste moeite insteekt en het dus sowieso goed zal doen morgen!
Ok, maar ik snap echt niet waarom hij dat doet... Allez, tis echt duidelijk da Schryvers nie bedoelde da je met de cut-off frequentie en zo moest werken. Pfff... zaagt dan nie da ge te veel werk hebt gehad me experimentele é seg.

(ja, sorry, maar ik snap echt nie waarom Ben da persé allemaal extra wilt doen. Is goed niet goed genoeg mss?) Pffff

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#67 » Thu Jun 18, 2009 8:02 pm

Ok, sorry voor het zagen, maar voor de gestresseerde elektronica nul onder ons, waar leest ge eigenlijk die cut-off frequentie af?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#68 » Thu Jun 18, 2009 8:04 pm

rubenvb wrote:Christophje
Ik ben een grote jongen verdomme!

Caro

Post#69 » Thu Jun 18, 2009 8:05 pm

ben wrote:Tot slot nog een laatste dingetje, de schakelingen...

Klopt het dat, zoals ik het nu zie, om over de weerstand te meten, je de zwarte van de frequentiegenerator aan één kant van de weerstand steekt. De weerstand en spoel met elkaar moet verbinden en de rode in het andere gat van de spoel steekt. Voor de oscilloscoop steek je de de zwarte bij de zwarte van de generator en de rode aan de andere kant van de weerstand.

Om over de spoel te meten, steek je de zwarte van de frequentiegenerator bij de spoel, de rode bij de weerstand en verbind je die twee weer. Daarnaast steek je weer zwart van de oscilloscoop bij zwart van de generator en rood van de scoop aan de andere kant van de spoel?
Ik weet dat het stom is :oops: , maar zwart van CH2 steek je dan ook bij de aarding, maar waar steek je rood? gewoon bij de andere van R aan dezelfde kant?

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#70 » Thu Jun 18, 2009 8:06 pm

Ok mensjes, de examenvraag van vorig jaar:
Anne vorig jaar wrote: Pfff, hopelijk gaat het bij jullie wat beter dan bij mij want dat was geen vette, bij niemand trouwens echt.

Ik zal ff proberen de vragen te reconstrueren, de formules zet ik erbij, die waren niet gegeven maar te weinig mensen kende die dus heeft de prof ze toch opgeschreven:
Gegeven een continu variabele weerstand R, een spoel L en een capaciteit C, een oscilloscoop, een functiegenerator en de nodige kabels.
Maak een RLC-schakeling.
Zet de waarde van R voldoende hoog en meet deze.
Zoek de resonantiefrequentie. (omega = 1/wortel(LC))
Maak een opstelling voor een input van een gedwongen trilling en fit de omhullende curve (e^(-Rt/2L). Haal uit deze gegevens de waarden voor L en C.
Bepaal theoretisch en experimenteel de waarde van R voor kritische demping.
Toon een lissajoux figuur op de oscilloscoop en leg uit.


Nog heel veel succes!

xx
Anne
Dit is wat hij vorig jaar heeft gevraagd. Een heel apart practicum dus. Daarom dat ik daar zover in door ga, ik denk zelf niet dat hij het zo moeilijk gaat maken, maar je kent de schryvers nu al langer dan vandaag...

en ow ja, de vergelijkingen die daar tussen staan had hij niet gegeven, hij ging ervanuit dat dat parate kennis was.
Last edited by ben on Thu Jun 18, 2009 8:08 pm, edited 2 times in total.

thomas
Posts: 8

Post#71 » Thu Jun 18, 2009 8:08 pm

Julie wrote:BTW, voor alle mensen die ne echte mooie lineaire regressie willen doen om de Schryvers blij te maken :D : ik neem een blok millimeterpapier mee...
naart schijnt krijg ge da daar ook :lol:

amy
WOZ
Posts: 483

Post#72 » Thu Jun 18, 2009 8:09 pm

tof tof... Iedereen gaat blijkbaar toch weer die cut off frequentie shit doen....
Cva, dan lijk ik morgen maar de retard van het clubje. Nog veel plezier allemaal met jullie bode plots.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#73 » Thu Jun 18, 2009 8:09 pm

OK mensjes, nu krijg ik wel stress, dat is echt gewoon ondoenbaar op drie uur tijd :s
Dus please, ik zit een beetje met Caro haar probleem van de exacte schakeling, plus, ik weet nog steeds niet hoe je aan een lissajouxfiguur komt...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#74 » Thu Jun 18, 2009 8:11 pm

Troost u Amy, ge kunt morgen geen grotere retard zijn dan mij, gij hebt nog elektronica gehad en kunt schakelingen maken :D , ge gaat dat zeker goed doen!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Caro

Post#75 » Thu Jun 18, 2009 8:12 pm

het is experimentele, ge moet daar geen stress voor hebben, ge gaat dat wel kunnen julie ;) . Ik weet ook niet hoe ik aan die lissajoux figuur kom, als die dat vraag hoop ik gewoon dat ik morgen de knop op de oscilloscoop vind die dat geeft :D

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests